PC Daltonschool Willem van Oranje
Kobaltstraat 15
7334 AL Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
30.41
Spreiding
5.74

De schoolweging van Willem van Oranje Apeldoorn is 30,41 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,3% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze resultaten benadrukken de sterke basiskwaliteit, zelfs in een omgeving met een schoolweging van 30,41.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het gepersonaliseerde leeraanbod, vooral in combinatie met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 20,69% havo/vwo en 17,24% vwo-advies (tegenover 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadviezen (3,45%) liggen iets boven het regionaal gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillem van Oranje ApeldoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem IEP LVS Wij volgen de ontwikkeling van de kinderen door middel van observatie, methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. We houden zicht op de (specifieke)ontwikkeling van kleuters met het volgmodel IEP Kleuters, een leerlingvolgsysteem voor kleuters. Vanuit dit volgmodel bepalen de leerkrachten welke doelen ze gaan aanbieden voor de volgende periode. Voor de groepen 3-8 gebruiken wij ook het leerlingvolgsysteem IEP (LVS). IEP heeft landelijk 'genormeerde' toetsen ontwikkeld om de leerontwikkeling van een kind te volgen en zo objectief in beeld te brengen. Deze worden in januari en in mei/juni afgenomen. De sociaal-emotionele ontwikkeling brengen we in groep 3 tot en met 8 in kaart met behulp van de Kanvas. De vragenlijsten van de Kanvas worden door leerkrachten ingevuld en in de hogere groepen is er ook een leerlingvragenlijst. Over de uitkomsten van de Kanvas wordt in november tijdens een tienminutengesprek met u en uw kind van gedachten gewisseld. De 'genormeerde' toetsen van IEP LVS worden tijdens tienminutengesprekken in februari en juni met u besproken. De leerkracht analyseert iedere toets en reflecteert op het eigen handelen en onderwijsaanbod. Op basis van deze analyse wordt een plan van aanpak uitgewerkt voor de volgende onderwijsperiode. Er worden groepsdoelen geformuleerd en specifieke individuele doelen. Waar mogelijk worden kinderen geclusterd met gemeenschappelijke leerdoelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

46,43% van de leerlingen presteert boven advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,27%). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Het percentage onderadviezen (14,29%) ligt iets hoger dan gemiddeld, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

Vanuit een positief mensbeeld is ieder kind belangrijk voor ons. Wij zien een kind, zoals het is: een waardevol uniek mens, met verantwoordelijkheid voor zichzelf en de ander, vanuit gelijkwaardigheid. Op de Willem van Oranje leert het kind zichzelf kennen. Het kind mag zichzelf zijn, waarbij hij/zij ontdekt en ervaart daarmee betekenisvol voor anderen te zijn. Hij/zij is onderdeel van de groep leeftijdsgenoten en samen vormen ze een kleine samenleving met elkaar. We respecteren elkaar in hoe iedereen is en waar iedereen staat in zijn/haar ontwikkeling. Vanuit onze identiteit, onze waarden en normen en onze kanjerafspraken leert het kind omgaan met situaties uit het leven. Vanuit vertrouwen en veiligheid geven wij alle kinderen de ruimte om te groeien en te ontwikkelen. Wij begeleiden en stimuleren ieder kind hierin met behulp van een positieve mindset. LEES MINDER

Uniek en waardevol

Betekenisvol

Gelijkwaardig

Wat is de werkwijze van PC Daltonschool Willem van Oranje voor sociale ontwikkeling?

PC Daltonschool Willem van Oranje gebruikt de Kanjertraining om sociale vaardigheden bij kinderen te ontwikkelen. Deze training leert kinderen over hun rol in interacties en de gevolgen van hun handelen. De school vindt het belangrijk dat kinderen naar zichzelf leren kijken en inzicht krijgen in hun kwaliteiten en valkuilen. Met het motto 'Word jezelf, zie de ander' wordt bewust gewerkt aan dit inzicht. De ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden wordt in kaart gebracht met een volgsysteem genaamd Kanvas. Voor de jongste kinderen worden de ontwikkellijnen binnen het volgmodel IEP Kleuters gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt PC Daltonschool Willem van Oranje om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PC Daltonschool Willem van Oranje gebruikt Kanvas en IEP Kleuters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PC Daltonschool Willem van Oranje?

PC Daltonschool Willem van Oranje gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.