
De resultaten van Openbare Daltonschool De Horst in Apeldoorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Daltonschool De Horst, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Daltonschool De Horst bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Daltonschool De Horst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op De Horst
Het fundamentele niveau is cruciaal voor de taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Op Openbare Daltonschool De Horst meten we dit in groep acht via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief onze school in Apeldoorn.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op Openbare Daltonschool De Horst
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau. Op Openbare Daltonschool De Horst streven we ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, op basis van de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast. Dit geeft aan welk percentage van de leerlingen aan het streefniveau dient te voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Daltonschool De Horst?
Bij Openbare Daltonschool De Horst staat de optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs centraal. Wij streven ernaar elk kind te begeleiden naar een vervolgopleiding die perfect aansluit bij hun unieke capaciteiten en interesses. Daarom hebben we een gestructureerde adviesroute ontwikkeld om ouders en leerlingen tijdig te informeren over het verwachte uitstroomprofiel. Ons adviesproces kijkt verder dan alleen leerresultaten. We wegen ook factoren mee zoals werkhouding, concentratievermogen, inzicht, zelfstandigheid, huiswerkattitude, algemene belangstelling en het specifieke toelatingsbeleid van scholen voor voortgezet onderwijs. Uiteraard luisteren we ook aandachtig naar de wensen van zowel de leerling als de ouders. Elke stap, van de eerste indicatie tot het definitieve schooladvies, wordt zorgvuldig afgestemd tussen de leerkrachten, de kwaliteitscoördinator en de schooldirectie. Een weloverwogen schooladvies is essentieel voor de toekomstkansen van onze leerlingen. Indicatie Schooladvies in Groep 7 Halverwege groep 7 ontvangen leerlingen een eerste indicatie van het advies voor het voortgezet onderwijs. Deze indicatie is gebaseerd op gegevens uit het leerlingvolgsysteem (LVS) en de algemene ontwikkeling en werkhouding van het kind. Voorlopig Schooladvies in Groep 8 Tijdens groep 8 beoordeelt de leerkracht de eerdere indicatie kritisch. Indien nodig wordt deze bijgesteld naar een voorlopig schooladvies, zodat het advies altijd actueel en passend blijft voor de individuele leerling. Definitief Schooladvies in Maart In maart van groep 8 ontvangen de leerlingen hun definitieve schooladvies. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld, waarbij de resultaten van de doorstroomtoets als aanvullende informatie dienen. Het definitieve advies is cruciaal voor de aanmelding en toelating op een school voor voortgezet onderwijs, en geeft aan welk type onderwijs het beste bij de leerling past. Bij het bepalen van het definitieve advies per leerling letten we op: - Waarin de leerling uitblinkt. - Hoe effectief de leerling leert. - De behaalde resultaten van diverse toetsen. Aanmelden voor Voortgezet Onderwijs De aanmelding voor het voortgezet onderwijs vindt plaats eind maart. Dit waarborgt dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen voor een plek op hun school van voorkeur, op het voor hen meest geschikte niveau. Verken de Schoolkeuze: Open Dagen en Informatie Van november tot en met maart kunnen leerlingen van groep 8 zich oriënteren op het voortgezet onderwijs. De website www.vo-apeldoorn.nl biedt uitgebreide informatie over het aanbod, leerlijnen en speciale vakken in Apeldoorn. Ouders, leerlingen en leerkrachten kunnen hier scholen eenvoudig vergelijken op basis van leerlingenaantallen, identiteit en brugklasaanbod. Daarnaast vindt u er een overzicht van alle open dagen en informatiebijeenkomsten van de scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Horst: Kanjertraining voor Succes
Op Openbare Daltonschool De Horst erkennen we dat elk kind uniek is, maar ook een essentieel onderdeel vormt van de groep. Wij geloven sterk in het belang van wederzijds respect, effectieve samenwerking en het stimuleren van onderlinge hulpvaardigheid. Ons doel is om kinderen te helpen een positief zelfbeeld en een positieve kijk op anderen te ontwikkelen. Dit draagt bij aan een vermindering van sociale stress en bevordert een gezonde emotionele groei. Door de implementatie van de Kanjertraining bieden we kinderen praktische handvatten voor sociale situaties, wat leidt tot betere concentratie en verbeterde leerresultaten op school.
Veiligheid voorop
Vertrouwen en respect voor iedereen
Samenwerken voor groei
Hoe stimuleert Openbare Daltonschool De Horst de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Twee keer per jaar vullen leerlingen uit groep 5 tot en met 8, samen met hun leerkrachten, een screeningsdocument van KanVAS in. Dit document is onderdeel van de Kanjertraining, onze bewezen methodiek voor sociaal-emotionele vorming. De resultaten en bijbehorende adviezen worden vervolgens besproken met de leerkrachten door onze kwaliteitscoördinator. De Kanjertraining omvat diverse lessen en oefeningen die specifiek gericht zijn op het bevorderen van de sociale vaardigheden. Deze 'Kanjerlessen' worden niet alleen in de klas gegeven, maar integreren we ook actief tijdens het buitenspelen, de gymlessen en bij het oplossen van eventuele conflicten. Zo creëren we een positief en veilig pedagogisch klimaat binnen onze schoolgemeenschap.
Welke tools gebruikt De Horst om sociale vooruitgang bij te houden?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van het volgende registratiesysteem:
- Kanvas screeningsdocumenten
Welke methodiek zet De Horst in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen hanteren wij de volgende effectieve methode:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool De Horst: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Openbare Daltonschool De Horst, gelegen in het hart van Apeldoorn. Wij streven continu naar excellentie in ons basisonderwijs, waarbij we de ontwikkeling van elke leerling centraal stellen. Lees het volledige inspectierapport en ontdek hoe onze school presteert op het gebied van onderwijskwaliteit, veiligheid en didactische aanpak. Onze toewijding aan het Daltononderwijs garandeert een stimulerende leeromgeving voor alle 115 leerlingen. Wij nodigen u uit om de details van ons inspectierapport te bekijken. Dit biedt een transparant inzicht in onze prestaties en de gebieden waarop we ons blijven verbeteren. De Horst is uw partner in de educatieve reis van uw kind.