Openbare Basisschool De Marke
Holtrichtersveld 1
7327 DJ Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
33.51
Spreiding
6.06

De schoolweging van De Marke Apeldoorn is 33,51 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,4% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit prestatieverschil (+6,4%) benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedentraining, vooral opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 33,51).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43,2% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 38,7%. Toch blijft dit ruim onder het regionale gemiddelde van 50,2%, wat ruimte voor verbetering toont. De focus op differentiatie in het schoolondersteuningsprofiel zou hier mogelijk een positieve rol kunnen spelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: enerzijds 27,8% havo-advies (boven regionaal gemiddelde van 16,1%), anderzijds 11,1% praktijkonderwijs (ver boven regionale 1,01%). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie. Opvallend is het beperkte aandeel gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (11,1%), wat mogelijk wijst op bewuste keuzes voor eenduidige plaatsing.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Marke ApeldoornGemeente AmsterdamNederland
LIB171.76174.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Marke worden twee keer per jaar methode onafhankelijke toetsen afgenomen, in januari en juni. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van Cito-leerling in beeld. De resultaten worden geanalyseerd en besproken in het team. Afspraken en eventuele interventies worden na aanleiding van de analyses gemaakt. Wij werken leerdoelgericht en de door kinderen behaalde doelen worden bijgehouden in mijn leerlijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,57% van de leerlingen presteert onder advies – ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. De 46,43% bovenadvies (bijna dubbel regionale 25,27%) bevestigt het conservatieve adviesbeleid. Deze cijfers ondersteunen het beleid van ‘intensieve monitoring’ zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Uitgangspunt is dat elk kind met plezier naar school gaat. Ieder kind wordt gezien en gehoord. Wij gaan uit van de 5 competenties van sociaal emotioneel leren: Besef hebben van jezelf Kunnen inschatten van je eigen gevoelens Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht Een gezond zelfvertrouwen Besef hebben van de ander Empathie Perspectief nemen Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren Keuzes kunnen maken Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander Bijdragen aan een positief klimaat in je school Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement Impulscontrole bij stressvolle situaties Omgaan met heftige emoties Doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking Sociale druk weerstaan Conflicten oplossen LEES MINDER

Veilig

Plezier

Iedereen telt mee

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Marke voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Marke werkt met de methode KWINK, waarbij in de hele school aan hetzelfde thema wordt gewerkt, zichtbaar gemaakt op de klasdeuren. De school monitort de sociale ontwikkeling met vragenlijsten van LIB van Cito en sociogrammen. De SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) meet sociaal competent gedrag en de scores van de groep. Met Kwink wordt gewerkt aan de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen en de groep, en dit wordt twee keer per jaar geëvalueerd met de SCOL om de voortgang te volgen en leerlingen met extra behoeften te identificeren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Marke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Marke gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Marke?

Openbare Basisschool De Marke gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.