
Schoolweging
De schoolweging van De Eendracht Apeldoorn is 30,47 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De score ligt wel 1,6%-punt lager dan vergelijkbare scholen (95,7%), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Hoewel dit 0,5%-punt onder het vergelijkingsgemiddelde (57,3%) ligt, toont het een effectieve aanpak voor ambitieus taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (7,7% vs. 1,0% regionaal), naast een sterke focus op theoretische doorstroom: 15,4% havo/vwo en 7,7% vwo. De combinatie van vmbo-(g)t (15,4%) en havo/vwo-adviezen (15,4%) toont een brede differentiatie, passend bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Eendracht Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.75 | 174.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 56,8% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), tegen slechts 5,4% onder advies. Dit succes wordt mogelijk gedreven door intensieve monitoring zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel, waarbij leerlingen structureel boven verwachting presteren.