Openbare Basisschool de Bundel in Apeldoorn - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Bundel is 32,35 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 2,1% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (94,8%), maar toont een stabiele basiskwaliteit ondanks de uitdagende populatie.
Fundamenteel niveau
Score: 92.7083%
Streefniveau
50% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. Hoewel dit 3,4% onder het vergelijkingsgemiddelde (53,4%) ligt, presteert de school hiermee bovengemiddeld gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,35).
Streefniveau
Score: 50%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 46,15% vmbo-(g)t en 23,08% havo/vwo adviseren een theoretische leerweg. Tegelijk is het percentage praktijkonderwijsadviezen (7,69% vmbo-b/k-combinaties) hoger dan bij vergelijkbare scholen (5,52%). Deze spreeling reflecteert de diverse populatie. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl 23,08% een gecombineerd havo/vwo-advies krijgt.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont een groei van 6,5% in taalvaardigheid tussen groep 7 en 8, mogelijk dankzij de inzet van digitale leerplatforms. Desondanks scoort de school 0,7% lager dan Amsterdamse peers op de LIB-toets (173 vs 174,36). De relatief lage spreiding (6,28) tussen leerlingen impliceert effectieve differentiatie binnen complexe klassen.
Toets | De Bundel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173 | 174.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
21,43% van de leerlingen presteert onder advies - bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtige adviescultuur. De 57,14% die op advies presteert, is lager dan gemiddeld (62,93%), terwijl 21,43% bovenadvies presteert (vs. 25,27%). De school benoemt zelf een 'preventief zorgmodel', maar deze cijfers suggereren mogelijk ruimte voor betere afstemming tussen advisering en doorstroom.