
Schoolweging
De schoolweging van Passe-Partout Centrum is 26,08 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met een complexere achtergrond.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, tegenover een verwachte signaleringswaarde van 53,8%. Dit overtreft de inspectienorm ruimschoots en onderstreept de effectiviteit van het Montessori-onderwijs in het stimuleren van hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een duidelijke focus op theoretische routes: 34,6% vwo-advies (regio: 18,6%) en 19,2% havo-advies. Praktijkonderwijs-advisering is met 3,9% wel iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,0%), wat past bij de inclusieve insteek van het Kindcentrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Passe-Partout Centrum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De visie van Montessori voorstaat dat alle kinderen zich in hun eigen tempo en op eigen unieke wijze ontwikkelen. Dit betekent dat iedereen ook zijn eigen leerlijn volgt, afhankelijk van interesse, tempo, leervermogen en persoonlijkheid. Wanneer het kind nét niet aan een toets toe is, maakt het veel fouten. Wanneer het kind al lang aan deze toets toe was, is de toets veel te makkelijk en zegt het nog steeds niks over het niveau waarop het wel zit. We kiezen op Montessori Kindcentrum daarom voor de IEP. De IEP gaat er van uit dat ieder kind van nature graag leert en graag laat zien wie hij is en wat hij kan. Kinderen zijn iedere dag bezig om zich te ontwikkelen en ieder kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. De toets- en meetinstrumenten van de IEP zijn zo ontwikkeld dat we volledig aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. We gebruiken een context die past bij de leeftijd van het kind, bijv. skeeleren, blogs, schoolkamp etc. Op deze manier zijn de situaties herkenbaar, vertrouwd en motiveren we de kinderen om aan de slag te gaan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,2% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd slaagt 65,5% erin op adviesniveau te blijven, in lijn met landelijke trends. De Montessorimethodiek lijkt hier extra uitdaging te bieden, waarbij 17,2% boven advies presteert.
Sociale ontwikkeling
Op ons Montessori Kindcentrum staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus meer op wie je bent, dan op wat je weet. We leren de kinderen om zelfbewust en zelfstandig in het leven te staan en stimuleren ze om over zichzelf en anderen na te denken. Om respect te hebben voor verschillen, zelf ruimte in te nemen en die ook anderen te gunnen. We leren ze ook over verantwoordelijkheid en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. Er wordt gewerkt vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslagen om te gaan en door te zetten. LEES MINDER
Zelfstandig
Zelfbewust
Gelukkig
Wat is de werkwijze van Montessori Kindcentrum Apeldoorn voor sociale ontwikkeling?
Montessori Kindcentrum Apeldoorn werkt aan sociale ontwikkeling vanuit lessen in het kader van Kosmische opvoeding en onderwijs, bijvoorbeeld door lessen over wellevendheid en de eigen plek op aarde. Ook maakt de school gebruik van de principes van Positive Behaviour Support (PBS). De sociale opbrengsten van de kinderen worden gevolgd met IEP Hart & Handen. Er wordt geen gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde normering, omdat sociaal-emotionele ontwikkeling niet te 'beoordelen' is.
Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Kindcentrum Apeldoorn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Montessori Kindcentrum Apeldoorn gebruikt de WMK en IEP Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.