
Schoolweging
De schoolweging van De Zonnewende Apeldoorn is 27,15 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%.De school overtreft hiermee zelfs het landelijk gemiddelde (96,4% vs 96,4%), wat wijst op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 63,4% scoort de school ruim boven de inspectienorm van 50,1% voor het streefniveau. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 27,15). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 61,1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk theoretisch georiënteerd: 24,7% vwo-advies (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 1,2%, onder het landelijk gemiddelde. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen als 'havo/vwo' (9,4%), wat past bij de door de school genoemde nadruk op maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zonnewende Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.95 | 174.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk. Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de interne begeleiders en met elkaar. Naar aanleiding van de opbrengsten worden elk half jaar per groep groepsplannen opgesteld voor de vakgebieden Taal, Lezen en Rekenen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,1% van de leerlingen presteert boven advies – ruim 10% hoger dan landelijk (25,3%). Slechts 10,8% zit eronder (vs. 11,8% gemiddeld). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering én de effectiviteit van de overdrachtsgesprekken met VO-scholen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij willen graag dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren moet iedereen zich houden aan de volgende afspraken: We helpen elkaar We zijn te vertrouwen Niemand blijft zielig Niemand speelt de baas Niemand lacht uit We praten en werken netjes en rustig We zijn netjes op de spullen van ons zelf, de spullen van anderen en de spullen van de school We werken volgens de gemaakte afspraken Daarnaast maakt elke leerkracht samen met de kinderen afspraken over het omgaan met elkaar en het werken in de groep. Als een leerling zich niet aan een gemaakte afspraak houdt, wordt dit besproken met de leerling en kan er een passende sanctie volgen. Bij herhaling of ernstige incidenten bespreken wij dit met de ouders. Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en kinderen kan een kind geschorst of verwijderd worden. Bij dergelijk extreem probleemgedrag geldt de volgende procedure: de ouders worden zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht van het probleemgedrag; van dit gesprek wordt een verslag gemaakt voor het leerlingdossier. mogelijk wordt dit gevolgd door een persoonlijk gesprek met de ouders en ook van dit gesprek wordt een verslag gemaakt voor het dossier eventuele afspraken worden met de leerling besproken, eventueel in het bijzijn van de ouders ouders worden op de hoogte gesteld van het schorsingsverwijderingsprotocol, deze is terug te vinden op de website van de school bij herhaling van het probleemgedrag wordt opnieuw 1 t/m 4 toegepast. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid nemen
Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Zonnewende voor sociale ontwikkeling?
Een sociaal-veilige omgeving is essentieel. Katholieke Basisschool De Zonnewende besteedt aandacht aan sociale veiligheid door middel van de Kanjertraining (groep 1 t/m 8), dagelijkse observaties, een erkend leerlingvolgsysteem, onderzoek van de PO-raad (groep 7 en 8), groepsleerkracht als aanspreekpunt, intern begeleider (IB), bouwcoördinator of directie bij complexere vraagstukken, vertrouwenspersonen, oudergesprekken en het netwerk 'Gedrag' van de Veluwse Onderwijsgroep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool De Zonnewende om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool De Zonnewende gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool De Zonnewende?
Katholieke Basisschool De Zonnewende gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.