
Schoolweging
De schoolweging van Octowijs is 37,43 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,47% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, mede gezien de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een praktische focus: 42,86% vmbo-b/k en 14,29% praktijkonderwijs (vergeleken met 5,52% vmbo-b en 1,01% praktijkonderwijs bij vergelijkbare scholen). Slechts 7,14% haalt het havo/vwo-advies, wat lager is dan regionale benchmarks (27% havo/vwo-advies in Gelderland).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Octowijs | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.36 | 175.23 | 170.82 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken gebruik van de toetsen van Cito "Leerling in beeld". Meer informatie en een informatiefilmpje vindt u hier. De Lugtmeijer werkt met groepsplannen en didactische groepsoverzichten. Voor elk kind worden de resultaten bekeken van citotoetsen en methodetoetsen. Naar aanleiding van deze toetsen en de observaties in de klas worden de doelen voor elke leerling bepaald. De leerkracht noteert in het didactisch groepsoverzicht een ambitieus doel voor de vaardigheidsscore van de leerlingen. Tijdens de tussenevaluatie en bij de eindevaluatie worden de resultaten geanalyseerd en beschrijft de leerkracht wat heeft bijgedragen aan behaalde resultaten. Wanneer de leerling de doelen niet behaald heeft zal beschreven worden waar dit aan ligt. Hierbij wordt met name gekeken naar het leerkrachthandelen en de (extra) stappen die genomen zijn om tot het resultaat te komen. Vervolgens worden de nieuwe leerdoelen beschreven, waarbij wordt gekeken wat de leerling nodig heeft om tot de doelstelling te komen. De analyse van de voorgaande groepsplannen en didactische groepsoverzichten worden hier in meegenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies – aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Slechts 50% blijft op adviesniveau, tegenover 62,93% bij vergelijkbare scholen. De school zou haar doorstroombegeleiding kunnen optimaliseren.
Sociale ontwikkeling
Wij werken vanuit de uitgangspunten van De Kanjertraining. De Kanjertraining is dagelijks zichtbaar en herkenbaar in de school. De Kanjertraining is een manier van omgaan met elkaar. Het zorgt voor een betere relatie tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leraren. En er ontstaat een veilige sfeer op school en de kinderen voelen zich daardoor fijner. De Lugtmeijer is een gecertificeerde Kanjerschool. Dit betekent dat alle leerkrachten de opleiding hebben gevolgd om te werken met de Kanjertraining. LEES MINDER
Samen leren met plezier
Wij zijn te vertrouwen
Iedereen doet mee
Wat is de werkwijze van IKC Octowijs voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC Octowijs monitort de sociale ontwikkeling door middel van KANVAS, wat aansluit bij de Kanjermethode. In alle groepen wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheid in beeld gebracht. In de lagere groepen gebeurt dit door observaties van de leerkracht. In de hogere groepen vullen leerlingen vragenlijsten in over de sociale veiligheid. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht. Wanneer leerlingen uitvallen, wordt dit besproken met de intern begeleider en de gedragsspecialist, waarna stappen worden geformuleerd om de tekortkomingen weg te werken. De Kanjercoördinator doet klassenbezoeken en sluit zo nodig aan bij gesprekken tussen leerkrachten en leerlingen.
Welke registratievormen gebruikt IKC Octowijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Octowijs gebruikt Kanvas en het Digikeuzebord (groep 1-2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Octowijs?
IKC Octowijs gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.