IKC De Sterrenschool

Het team van IKC De Sterrenschool in Apeldoorn

Current section: team
Buys Ballotstraat 62
7316 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van IKC De Sterrenschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Sterrenschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Sterrenschool bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Sterrenschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Sterrenschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Sterrenschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (21.4%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (42.9%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Sterrenschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (53.8%)
Direct ondersteunend personeel (30.8%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Sterrenschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij IKC De Sterrenschool

Bij IKC De Sterrenschool garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht tijdelijk afwezig is. We maken hiervoor gebruik van de gespecialiseerde vervangingspool, Personeelscluster Oost Nederland (PON). PON zorgt voor een gekwalificeerde invalleerkracht die direct aan de slag kan met een voorbereid lesprogramma. Elke klas beschikt over een gedetailleerde klassenmap met daarin de voortgang van de lesstof en het geplande lesprogramma. Dit minimaliseert onderbrekingen in het leerproces van uw kind. Indien er geen vervanger via PON beschikbaar is, zoeken we intern naar een oplossing. Een ervaren collega-teamlid kan dan tijdelijk de groep overnemen. Dit waarborgt de pedagogische continuïteit en de vertrouwde leeromgeving. In het zeldzame geval dat er geen vervanging geregeld kan worden, informeren we ouders tijdig, idealiter een dag van tevoren. De school streeft ernaar om dit te allen tijde te voorkomen om de onderwijservaring voor elk kind optimaal te houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC De Sterrenschool: Specialisten voor Elk Kind

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Logopedist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op IKC De Sterrenschool geloven we in een integrale aanpak voor taal en rekenen. Onze gespecialiseerde teamleden werken nauw samen met de leerkrachten en ouders om het leerproces van elk kind te optimaliseren. De nadruk ligt op het bieden van ondersteuning binnen de klas, tenzij individuele aandacht buiten de groep meerwaarde biedt. Transparantie en ouderbetrokkenheid staan centraal. Wij informeren u proactief over de ondersteuning, stellen gezamenlijke doelen op en delen de voortgang. De rol van onze specialisten is veelzijdig: zij ondersteunen leerlingen met specifieke leerbehoeften, coachen leerkrachten en dragen bij aan beleidsontwikkeling. De specialist is een partner in het onderwijs, niet altijd de directe uitvoerder. Onze ondersteuning is bedoeld voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij taal en rekenen, zoals leerlingen met dyslexie, leerlingen die meer uitdaging zoeken, of kinderen met gedragsvragen. De begeleiding kan variëren van kleine groepslessen, individuele sessies, tot coaching in de klas of observaties en adviezen aan de leerkracht. De rekenspecialist, Stefanie Verschuur, zorgt voor actuele kennisdeling binnen het team en verbetert continu het rekenonderwijs. Manja Harmsen, onze logopediste, ondersteunt met name leerlingen die Nederlands als tweede taal leren. Ans van Haaren, onze kwaliteitscoördinator, observeert, coacht leerkrachten en richt zich op onderwijsontwikkeling en trendanalyse. Zij is uw aanspreekpunt voor zorg en onderwijsverbetering.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Brugfunctionaris
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

IKC De Sterrenschool hanteert een traumasensitieve benadering, gericht op het creëren van een veilige, steunende en warme leeromgeving. Dit draagt bij aan het welzijn en de leerprestaties van alle leerlingen, met speciale aandacht voor kinderen die ingrijpende ervaringen hebben meegemaakt. Ons doel is een omgeving te bieden waarin kinderen zich veilig voelen, vertrouwen ontwikkelen en leren hun gedrag en emoties te reguleren. Gerrie Jansen, onze gedragsspecialist en anti-pest coördinator, speelt hierin een cruciale rol. Zij zet zich in voor pestpreventie en pakt pestgedrag adequaat aan, in nauwe samenwerking met de leerkrachten. Daarnaast is Camilo Muijs onze brugfunctionaris. Hij verbindt de leefwerelden thuis, op school en in de omgeving, en biedt ondersteuning aan zowel ouders als kinderen bij het vinden van de juiste hulp. Dit stelt leerkrachten in staat zich te focussen op hun kerntaak: kwalitatief goed onderwijs geven. Onze aanpak zorgt ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, met de nodige ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuningsvragen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, werken wij nauw samen met de gedragswetenschappers van het Samenwerkingsverband Apeldoorn. Dit waarborgt dat onze leerlingen de meest geschikte begeleiding ontvangen, of dit nu een korte interventie, specialistisch advies of intensievere ondersteuning betreft. Onze kwaliteitscoördinator, Ans van Haaren, onderhoudt structureel contact met de gedragswetenschapper om de effectiviteit van de geboden hulp te waarborgen. Afhankelijk van de individuele behoeften, zetten we gespecialiseerde onderwijsondersteuners in die expertise hebben op specifieke gebieden. Deze gecoördineerde aanpak zorgt ervoor dat leerlingen de juiste ondersteuning krijgen om hun leerdoelen te bereiken en hun academische potentieel volledig te benutten.

1

Motorische Ontwikkeling: Plezier in Beweging

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

IKC De Sterrenschool stimuleert de motorische ontwikkeling door middel van professioneel bewegingsonderwijs. Kinderen uit groep 3 tot en met 8 ontvangen tweemaal per week een uur les van onze gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs. De lessen vinden plaats in een goed uitgeruste gymzaal, waar kinderen sportkleding en gymschoenen dragen die geschikt zijn voor diverse bewegingsactiviteiten. We benadrukken het belang van hygiëne door te adviseren gymschoenen mee naar huis te nemen voor reiniging. Om de veiligheid te garanderen, vragen we leerlingen geen sieraden te dragen en lang haar vast te zetten. Onze kleuters genieten van gymlessen in hun eigen speellokaal, waar ze op een speelse manier kennismaken met verschillende bewegingsvormen. Deze focus op beweging draagt bij aan een gezonde levensstijl en de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC De Sterrenschool volgt strikt het 'Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen voor de scholen van Leerplein055'. Dit protocol waarborgt een veilige en duidelijke omgang met medische situaties en medicatiegebruik binnen school. Conform dit protocol verstrekken onze medewerkers geen medicijnen, inclusief paracetamol. Leerlingen die paracetamol nodig hebben, dienen dit zelf mee te nemen, met expliciete toestemming van hun ouders. Voor structurele medicatie, zoals bij astma of ADHD, ligt de verantwoordelijkheid bij de ouders. Zij dienen zelf het initiatief te nemen voor overleg over de medicatieverstrekking, waarbij de leerling zelfstandig het medicijn moet kunnen toedienen. De school bewaart zelf geen medicijnen. Bij buitenschoolse activiteiten kunnen, in overleg met ouders en directie, specifieke afspraken worden gemaakt. Deze zorgvuldige aanpak garandeert de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Sterrenschool

Ontwikkeling van Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning

Op IKC De Sterrenschool zetten we ons in voor optimale ontwikkeling. Binnen het rekenonderwijs hebben we de afgelopen jaren significante stappen gezet met de implementatie van een vernieuwde rekenmethode. Om onze rekenlessen nog betekenisvoller te maken, integreren we actief concrete materialen in de lespraktijk. Daarnaast maken we gebruik van Bareka, een essentieel instrument om eventuele kennishiaten bij leerlingen te identificeren en gericht aan te pakken. Onze leerkrachten zijn deskundig geschoold in het effectieve gebruik van zowel Bareka als Rekensprint, wat de kwaliteit van ons rekenonderwijs verder verhoogt. We streven ernaar elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden, zodat zij hun volledige potentieel kunnen bereiken. Met betrekking tot begrijpend lezen zien we ruimte voor verbetering. De huidige lesmethode sluit niet altijd optimaal aan bij de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Het verhogen van leesmotivatie en het stimuleren van leesplezier zijn daarom prioriteiten voor de komende schoolplanperiode. We zullen hier uitgebreid aandacht aan besteden om het leesonderwijs te versterken. IKC De Sterrenschool daagt elke leerling uit en stimuleert hen om het beste uit zichzelf te halen. Momenteel zien we een toename van leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning, maar ook leerlingen die méér uitdaging nodig hebben. Het is cruciaal om ook deze leerlingen een passend en verrijkend aanbod te bieden. Diverse leerkrachten volgen momenteel gespecialiseerde studies op het gebied van hoogbegaafdheid, waarvan we de opgedane expertise zullen inzetten om ons beleid structureel te verankeren in onze dagelijkse onderwijsaanpak.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling bij IKC De Sterrenschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor betere leerlingresultaten?

Bij IKC De Sterrenschool zetten we ons continu in voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit. We monitoren de voortgang van elke leerling nauwgezet en passen ons onderwijs hierop aan, zodat iedereen zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Door middel van diverse evaluatiemethoden, zoals toetsresultaten en observaties, identificeren we gebieden voor groei. Ons vierjaarlijkse schoolplan, een dynamisch document, schetst onze visie en ontwikkelingsrichting. Dit plan is nauw afgestemd op het Koersplan 2024-2027 van Leerplein055, waarin we de strategische doelen van onze organisatie vertalen naar concrete acties voor onze school. Voor elk schooljaar stellen we een gedetailleerd schooljaarplan op dat onze ambities concreet maakt. Dit plan wordt gedurende het jaar geëvalueerd. Voor het komende schooljaar richten we ons primair op het verhogen van de leesmotivatie, het optimaliseren van rekenonderwijs door aansluiting te zoeken bij de belevingswereld van kinderen, en het waarborgen van een positief en veilig schoolklimaat. Tevens besteden we extra aandacht aan hoogwaardig onderwijs voor jonge kinderen. Aan het einde van het jaar hebben we een heldere missie en visie, gedragen door team en ouders, en is ons pedagogisch-didactisch handelen verankerd volgens de principes van DPL (Doordacht Passend Lesmodel), met een duidelijke doorgaande leerlijn.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen met effectieve kwaliteitszorg?

Het optimale ontwikkelingsproces van elk kind is ons hoofddoel. We streven ernaar om recht te doen aan de unieke onderwijsbehoeften van iedere leerling, wat een doelgerichte en planmatige aanpak vereist. Ons kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op de kernvragen van de PO-Raad, is hierbij essentieel. Deze vragen richten zich op de effectiviteit van onze inspanningen: doen we de juiste dingen, doen we ze goed, hoe weten we dit, en hoe betrekken we stakeholders hierbij? We hanteren de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor onze kwaliteitszorg. In de 'Plan'-fase definiëren we onze kwaliteitsbeloften. De 'Do'-fase is gericht op het gezamenlijk implementeren en ontwikkelen van onze kwaliteit. In de 'Check'-fase meten en evalueren we of we onze beloften waarmaken, ondersteund door een meerjarenplanning en input van stakeholders. De 'Act'-fase resulteert in concrete actiepunten, die we integreren in ons school- of jaarplan. We ontwikkelen kwaliteitskaarten die onze visie en beleid per thema weergeven, met speciale nadruk op de kwaliteit van het leerkrachtengedrag, wat cruciaal is voor onze school. Deze kaarten zijn dynamisch en worden continu bijgesteld. Ons jaarplan vertaalt de verbeterpunten uit het schoolplan en de zelfevaluaties naar concrete acties. Dit plan wordt periodiek geëvalueerd in overleggen met het managementteam en het team, en aangepast waar nodig. Succesvolle werkwijzen worden geborgd. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we het lopende jaarplan en formuleren we de plannen voor het komende jaar.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Apeldoorn

Toelichting van de school

Visie op Jonge Kinderen: Spelenderwijs Leren en Ontdekken Bij IKC De Sterrenschool geloven we dat jonge kinderen leren en groeien door te spelen, ervaren en ontdekken. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zichzelf, anderen en de wereld ontdekt. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid, bevordert betrokkenheid en legt een sterke basis voor toekomstig succes. Onze Missie: Thema's, Verhalen en Rijke Speelleeromgevingen We werken met boeiende thema's die we vanuit diverse invalshoeken benaderen. Ons aanbod van activiteiten en hoekspel is nauw verbonden met taalrijke prentenboeken. In een rijke speelleeromgeving dagen we jonge kinderen uit tot nieuwe ervaringen. Door thematisch te werken, bouwen we aan begrip en diepgaande kennis. Doorgaande Lijn met Voor- en Vroegschoolse Educatie We onderhouden nauwe banden met voorschoolse voorzieningen, zoals peuterspeelzaal en kinderopvang De Kindertuin van Doomijn. Een warme overdracht zorgt ervoor dat we nieuwe kinderen goed leren kennen en ons onderwijs naadloos kunnen afstemmen op hun specifieke onderwijsbehoeften. Samen met De Kindertuin werken we aan dezelfde thema's, spelen we samen binnen en buiten, luisteren we naar elkaars verhalen en vieren we feestelijke ontbijtmomenten.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft IKC De Sterrenschool voor jonge kinderen?

IKC De Sterrenschool biedt een rijk en gevarieerd programma voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en optimale ontwikkeling. Ontdek ons unieke aanbod dat aansluit bij de belevingswereld van uw kind.

IKC De Sterrenschool biedt een rijk en gevarieerd programma voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en optimale ontwikkeling. Ontdek ons unieke aanbod dat aansluit bij de belevingswereld van uw kind.

Met welke partners werkt IKC De Sterrenschool samen voor het jonge kind?

IKC De Sterrenschool werkt nauw samen met KDV De Kindertuin en PSZ De Kindertuin. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang en een consistente educatieve aanpak voor uw kind.

IKC De Sterrenschool werkt nauw samen met KDV De Kindertuin en PSZ De Kindertuin. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang en een consistente educatieve aanpak voor uw kind.

Team | IKC De Sterrenschool in Apeldoorn | [2025] Schoolregister