
De resultaten van IKC De Marke in Apeldoorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Marke, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Marke bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Marke bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op IKC De Marke
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van alle leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op IKC De Marke wordt dit fundamenteel niveau door 92,67% van onze leerlingen behaald. Dit is een uitstekend resultaat, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde ligt op 93,99%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald door Leerlingen op IKC De Marke
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is een ambitieus doel dat we nastreven voor al onze leerlingen aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool wordt door de inspectie op maat een streefpercentage bepaald, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op IKC De Marke behaalt 51,33% van de leerlingen het streefniveau. Dit resultaat ligt boven de voor onze school geldende signaleringswaarde van 38,7%. Landelijk gezien ligt dit percentage op 49,25%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Marke?
Bij IKC De Marke begeleiden we uw kind met zorg en aandacht naar een passende plek in het voortgezet onderwijs. Ons doel is om de individuele talenten en interesses van elk kind te herkennen en te stimuleren, zodat de overstap soepel verloopt. We hanteren een zorgvuldige adviesroute die verder kijkt dan alleen de leerresultaten. Factoren zoals werkhouding, concentratie, zelfstandigheid en interesse spelen een cruciale rol in het bepalen van het meest geschikte uitstroomprofiel. Ook de wensen van u als ouder en de voorkeuren van uw kind worden meegenomen in dit proces. Doorlopende communicatie tussen leerkrachten, kwaliteitscoördinatoren en de directie zorgt voor een weloverwogen schooladvies. Dit advies, dat in groep 8 definitief wordt vastgesteld, biedt uw kind de beste kansen voor succesvolle voortzetting van de schoolcarrière. Indicatie en Voorlopig Advies: In groep 7 ontvangen leerlingen een eerste indicatie van het schooladvies, gebaseerd op leerlingvolgsysteemgegevens en de algemene ontwikkeling. Gedurende groep 8 wordt deze indicatie geëvalueerd en bijgesteld tot een voorlopig advies, dat de voortgang nauwkeurig weerspiegelt. Definitief Schooladvies: In maart van groep 8 presenteren we het definitieve schooladvies. Dit advies, mede gevormd door de resultaten van de doorstroomtoets, is essentieel voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs. Het helpt uw kind de juiste school en het juiste niveau te kiezen. Aanmelden en Kennismaken: De aanmeldperiode voor het voortgezet onderwijs eindigt in maart, wat gelijke kansen garandeert. Via www.vo-apeldoorn.nl kunnen leerlingen en ouders zich verdiepen in het Apeldoornse onderwijsaanbod, leerlijnen en open dagen. Deze bron biedt inzicht in schoolkenmerken en helpt bij het vergelijken van scholen voor een weloverwogen keuze.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op IKC De Marke Apeldoorn
Bij IKC De Marke in Apeldoorn staat de optimale sociale ontwikkeling van ieder kind centraal. Wij streven ernaar dat elk kind met plezier naar school gaat en zich gezien en gehoord voelt in een veilige omgeving. Onze aanpak is gebaseerd op de vijf kerncompetenties van sociaal-emotioneel leren. Dit omvat het ontwikkelen van zelfbewustzijn, het herkennen en reguleren van eigen emoties, en het kennen van persoonlijke interesses, waarden en sterke punten. Een gezond zelfvertrouwen is hierbij essentieel. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van sociale competenties. Kinderen leren oog te hebben voor anderen, empathie te tonen, verschillende perspectieven te begrijpen en verschillen tussen mensen te waarderen. Het oppikken en interpreteren van sociale signalen is hierbij een belangrijk onderdeel. Wij stimuleren kinderen om weloverwogen keuzes te maken, met aandacht voor zowel zichzelf als hun omgeving, en bij te dragen aan een positief schoolklimaat. Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en het ontwikkelen van zelfmanagementvaardigheden, zoals impulscontrole en het omgaan met sterke emoties, zijn cruciaal. Ten slotte leren kinderen hoe ze effectief met relaties omgaan. Dit betekent het aangaan van samenwerkingsverbanden, weerstand bieden aan sociale druk en het constructief oplossen van conflicten, wat bijdraagt aan een harmonieuze leeromgeving.
Veiligheid vooropstellen
Vertrouwen en Respect in de omgang
Samenwerken bevorderen
Hoe bevordert IKC De Marke de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC De Marke hanteert de effectieve methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren. Binnen de gehele school werken we gelijktijdig aan hetzelfde thema, wat zichtbaar is op de deur van elk klaslokaal. Dit zorgt voor een consistente en doorlopende lijn in onze aanpak en afspraken over gedrag door de hele school. Om de voortgang te monitoren, maken we gebruik van de vragenlijsten van 'Leerling in Beeld' van Cito en sociogrammen. Zowel leerlingen als leerkrachten vullen deze lijsten tweemaal per jaar in, wat ons waardevolle inzichten geeft in de sociale opbrengsten.
Welke instrumenten gebruikt IKC De Marke voor het meten van sociale opbrengsten?
Voor het nauwkeurig in kaart brengen van sociale opbrengsten, zet IKC De Marke de volgende registratievormen in: * **Cito Leerling in Beeld**: Dit instrument helpt ons om de sociale ontwikkeling van individuele leerlingen te volgen en te analyseren.
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren past IKC De Marke toe?
IKC De Marke maakt gebruik van de gerenommeerde methode **Kwink** om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren en te begeleiden.
Inspectierapport IKC De Marke: Ontdek de resultaten van ons primair onderwijs
IKC De Marke is een actieve deelnemer aan landelijke kwaliteitsonderzoeken binnen het primair onderwijs. In het schooljaar 2011-2012 heeft onze school deelgenomen aan een landelijke inspectie, waarbij de onderwijsresultaten werden beoordeeld. De uitkomsten van deze inspectie bevestigden onze inzet voor kwalitatief hoogstaand onderwijs, met een verlenging van het basisarrangement als positief resultaat. We hebben de aandachtspunten serieus genomen. Onze school heeft proactief gehandeld op basis van de analyse van de verbeterpunten. Zo waarborgen we continu de kwaliteit en ontwikkeling binnen IKC De Marke.