
Het team van IKC De Bongerd in Apeldoorn
Current section: teamZie hier hoe het team van IKC De Bongerd is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Bongerd. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past IKC De Bongerd bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Bongerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij IKC De Bongerd zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Bongerd. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij IKC De Bongerd werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Bongerd gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibel Personeelsbeleid: Vervanging bij Ziekte of Afwezigheid op IKC De Bongerd
Bij IKC De Bongerd streven we naar continuïteit in het onderwijs voor al onze 109 leerlingen. Hoewel we hopen op minimale afwezigheid van ons toegewijde team, hebben we een duidelijk beleid voor personeelsvervanging. In geval van onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zal de directie onmiddellijk actie ondernemen om een geschikte vervanger te vinden. We zetten ons volledig in om de impact op de leerlingen te minimaliseren en de lessen soepel te laten verlopen. Indien een externe vervanging niet direct mogelijk is, onderzoeken we de mogelijkheden voor interne flexibiliteit. Dit kan betekenen dat collega's tijdelijk extra taken op zich nemen om de continuïteit te waarborgen. De prioriteit ligt altijd bij het bieden van kwalitatief goed onderwijs. Als laatste redmiddel, en enkel na het uitputten van alle andere opties, kan het voorkomen dat een specifieke groep tijdelijk naar huis moet. De directie zal er echter alles aan doen om dit te allen tijde te voorkomen en de best mogelijke oplossing te bieden voor onze leerlingen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Waarvoor staan wij? Wij zijn een school waar je kunt zijn wie je bent en waar we rekening houden met elkaar. Dit doen we vanuit onze kernwaarden. Dit zijn:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op IKC De Bongerd: Specialisten voor Elke Leerbehoefte
Taalontwikkeling en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op IKC De Bongerd zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. In het schooljaar 2025-2026 versterken we ons team met een gespecialiseerde rekenspecialist, naast onze ervaren taalspecialist. Onze specialisten, zowel intern als via samenwerkingsverbanden, ondersteunen leerkrachten met als doel leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften effectief te begeleiden. Ze coachen leerkrachten bij het bieden van passend onderwijs, coördineren begeleidingstrajecten en onderhouden contact met ouders en externe instanties. Ook denken zij mee over onderwijsbeleid. De specialist werkt vaak indirect, door de leerkracht te ondersteunen. Samenwerking staat centraal. Onze specialisten werken nauw samen met het schoolteam en ouders. We streven ernaar om onderwijs zoveel mogelijk binnen de klas te organiseren, tenzij extra ondersteuning buiten de groep noodzakelijk is. Ouders worden actief betrokken bij het onderwijs en de voortgang van hun kind. De ondersteuning is bedoeld voor leerlingen met dyslexie, moeite met rekenen, behoefte aan extra uitdaging of leerlingen met gedrags- of sociaal-emotionele vragen. Begeleiding kan plaatsvinden in kleine groepjes, individueel, of via klassikale coaching. Observaties en adviezen aan de leerkracht maken eveneens deel uit van de aanpak. We werken nauw samen met de kwaliteitscoördinator en groepsleerkrachten. Ouders worden geïnformeerd en betrokken bij evaluaties. Afstemming met externe partijen zoals jeugdzorg of logopedie vindt plaats waar nodig. Communicatie met ouders verloopt via gesprekken en evaluatiemomenten. Voor kinderen met een taalstoornis bieden we intensieve begeleiding, vaak in samenwerking met ambulante begeleiders. Via een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) bepalen we de specifieke ondersteuningsbehoefte. We streven ernaar leerlingen zoveel mogelijk in de groep te laten functioneren, met verlengde instructie of extra begeleiding waar nodig. Voor (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen bieden we een uitdagend onderwijsaanbod, waaronder deelname aan de bovenschoolse plusklas 'Groep 9' van Leerplein055. Deze plusklas is bedoeld voor leerlingen vanaf groep 5 en biedt een stimulerende omgeving met ontwikkelingsgelijken. Hier leren leerlingen projectmatig, waarbij creativiteit, kritisch denken en samenwerken centraal staan. Thema's variëren van uitvindingen tot kunst en technologie. Psycho-educatie helpt leerlingen zichzelf en hun gedrag beter te begrijpen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op IKC De Bongerd besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze leerkrachten zijn deskundig in het begeleiden van kinderen in hun sociale groei en het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Bij complexere sociaal-emotionele vraagstukken overleggen leerkrachten met ouders en de kwaliteitscoördinator. Indien nodig, schakelt de kwaliteitscoördinator specialisten in via het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Apeldoorn. Deze experts bieden aanvullende inzichten en ondersteuning om elk kind zich veilig en gewaardeerd te laten voelen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Praktische Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze leerkrachten zijn goed toegerust om leerlingen te ondersteunen bij gedrag, werkhouding en taakaanpak. Bij behoefte aan extra expertise overleggen zij met de kwaliteitscoördinator, die indien nodig het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Apeldoorn inschakelt. We omarmen diversiteit en bieden een omgeving waar elk kind welkom is. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld staand werken, een korte pauze nemen of rustig lezen in een aparte ruimte. Samen met ouders zoeken we naar passende oplossingen, ook voor kinderen met AD(H)D of autisme. Hoewel we streven naar inclusie, kunnen we soms tegen grenzen aanlopen, zoals bij een hoge zorgvraag in combinatiegroepen of bij fysieke agressie. Bij herhaaldelijke fysieke agressie treden we op volgens protocol, met als mogelijk gevolg verwijdering. In alle gevallen werken we nauw samen met ouders en het samenwerkingsverband voor de best mogelijke ondersteuning.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
IKC De Bongerd stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Kleuters genieten wekelijks van gymlessen in hun eigen speellokaal. Leerlingen van groep 3 tot en met 8 krijgen tweemaal per week gymles in de sporthal, gegeven door een vakdocent. Voor deze lessen is sportkleding verplicht, en gymschoenen met lichte zolen worden aanbevolen om de zaalvloer te beschermen. Sieraden mogen tijdens de gymlessen niet gedragen worden vanwege de veiligheid. In het schooljaar 2025/2026 implementeren we de MQ Scan, een methode om de motorische vaardigheden van leerlingen te meten en hun ontwikkeling te volgen. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden en eventuele achterstanden aan te pakken.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Ouders
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
IKC De Bongerd streeft naar een inclusieve omgeving waar elk kind zich thuis voelt. We onderzoeken proactief oplossingen voor eventuele fysieke belemmeringen en beschikken over voorzieningen zoals een invalidetoilet, gespreksruimtes en een speellokaal. Ons schoolteam voert geen medische handelingen uit en verstrekt of bewaakt geen medicatie. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de ouders of verzorgers. Wij denken graag met u mee over de juiste medische ondersteuning voor uw kind op school. Leerplein055 hanteert een protocol voor situaties rondom ziekte, medicijngebruik en medische handelingen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Bongerd
Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod in Apeldoorn
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan IKC De Bongerd
Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?
Hoe realiseert IKC De Bongerd zijn onderwijsdoelen?
Stimuleren van Jonge Kinderen bij IKC De Bongerd: Een Positieve Start
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod heeft IKC De Bongerd voor jonge kinderen?
IKC De Bongerd biedt een rijk en afgestemd aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale ontwikkeling.
Met welke partners werkt IKC De Bongerd samen voor het jonge kind programma?
Wij onderhouden een waardevolle samenwerking met Doomijn Kinderopvang om een naadloze en stimulerende leerervaring te garanderen.