
De resultaten van IKC De Bongerd in Apeldoorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Bongerd, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Bongerd bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Bongerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Ontdek hoe IKC De Bongerd presteert op het fundamentele niveau, essentieel voor taal- en rekenvaardigheden aan het einde van de basisschool. Dit niveau, getoetst in groep acht, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen de basis beheerst. Deze landelijke signaleringswaarde van 85% dient als maatstaf voor alle basisscholen, waaronder onze school in Apeldoorn. Bekijk de actuele scores en vergelijk ze met de landelijke norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Progressie op IKC De Bongerd
Verdiep u in het streefniveau, een maatstaf voor de verdere ontwikkeling van leerlingen ná het behalen van de basisvaardigheden. Dit ambitieuze niveau, specifiek bepaald per school door de inspectie, reflecteert de onderwijskwaliteit en het potentieel van onze leerlingenpopulatie. Analyseer de prestaties van IKC De Bongerd ten opzichte van dit gepersonaliseerde streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Bongerd?
IKC De Bongerd, gevestigd in Apeldoorn, hecht veel waarde aan een zorgvuldige vorming van het schooladvies. Dit proces begint al in groep 6, waar de focus ligt op de individuele groei en ontwikkeling van elke leerling. We stimuleren kinderen om op hun eigen tempo te excelleren en bieden ondersteuning op maat. Gedurende groep 7 wordt de voortgang nauwlettend gevolgd. Naast de resultaten van de Cito-toetsen, kijken we ook kritisch naar de werkhouding en de brede leerontwikkeling van uw kind. In samenwerking met ons deskundige adviesteam stelt de leerkracht een voorlopig schooladvies op. Dit advies bespreken we tijdens het oudergesprek aan het einde van groep 7 en is bedoeld als richtlijn. In groep 8 vindt de verdere ontwikkeling en verfijning van het schooladvies plaats. In december wordt het definitieve advies vastgesteld door het adviesteam. Ouders en leerlingen ontvangen dit advies in januari, zodat zij zich optimaal kunnen oriënteren op het aanbod van het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets wordt in februari afgenomen. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het eerder afgegeven schooladvies, wordt het advies in maart bijgesteld. Na het definitieve advies begeleiden wij u bij de aanmelding van uw kind op de door u gekozen school voor voortgezet onderwijs. IKC De Bongerd zorgt voor een soepele en warme overdracht naar de nieuwe school, met aandacht voor de vervolgstap in de educatieve reis van uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op IKC De Bongerd
Bij IKC De Bongerd stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind met de effectieve KWINK-methode. Dit vormt de kern van ons veiligheidsbeleid, waarin we een duidelijke visie op wederzijds respect en een veilige leeromgeving hanteren. Kinderen leren optimaal wanneer zij zich veilig en geborgen voelen. Daarom stellen we dit centrale principe centraal in ons dagelijks handelen. Sociaal-emotioneel leren (SEL) omvat het aanleren van essentiële levensvaardigheden. Deze vaardigheden helpen kinderen om zichzelf, hun relaties en hun schoolwerk positief vorm te geven. Op IKC De Bongerd oefenen kinderen deze belangrijke competenties, wat cruciaal is voor hun huidige welzijn en toekomstige succes. Dit draagt ook bij aan hun ontwikkeling als verantwoordelijke burgers, sociale integratie en mediawijsheid. Onze doelen zijn duidelijk: we streven ernaar dat alle kinderen zich sociaal, psychisch en fysiek veilig voelen op school. Daarnaast zorgen we ervoor dat kinderen, leerkrachten, directie, de anti-pestcoördinator, ouders en alle schoolmedewerkers weten hoe ze proactief onveilige situaties kunnen voorkomen en effectief kunnen handelen wanneer dit toch nodig is.
Respect voor iedereen
Samenwerken en leren
Plezier in onderwijs
Hoe bevordert IKC De Bongerd de sociale ontwikkeling van uw kind?
IKC De Bongerd hanteert een proactieve aanpak voor de sociale ontwikkeling, met de KWINK-methode als leidraad. We focussen op het creëren van een veilige en respectvolle omgeving waarin kinderen essentiële sociaal-emotionele vaardigheden leren. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor hun welzijn en toekomstige succes. We besteden aandacht aan zelfinzicht, emotieregulatie, sociale vaardigheden en verantwoordelijke besluitvorming. Dit alles om kinderen te helpen uitgroeien tot zelfverzekerde en betrokken individuen.
Welke methoden gebruikt IKC De Bongerd om de sociale vooruitgang van leerlingen te registreren?
Om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van sociale vaardigheden nauwkeurig in kaart te brengen, maakt IKC De Bongerd gebruik van de volgende gestandaardiseerde registratiemethoden:
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
- Leerling in Beeld
Welke kernmethodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op IKC De Bongerd?
IKC De Bongerd zet de effectieve methode KWINK in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren en te begeleiden.
- KWINK
Inspectierapport IKC De Bongerd: Kwaliteit en Verbeterpunten
In februari 2025 heeft de onderwijsinspectie IKC De Bongerd bezocht. Uit dit bezoek zijn drie belangrijke verbeterpunten voortgekomen, namelijk de schoolgids, de invulling van burgerschapsonderwijs en de resultaten van de doorstroomtoets. Deze punten zijn direct door ons team aangepakt en we werken er hard aan om deze te optimaliseren. We hebben de inspectie gevraagd om een hercontrole te doen, die gepland staat voor september 2025. Dit geeft ons de kans om onze vooruitgang te tonen en de kwaliteit van ons onderwijs te bevestigen.