De Roos
Gijsbrechtgaarde 110
7329 CA Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
34.53
Spreiding
5.48

De schoolweging van De Roos is 34,53 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een divers beeld: 18% van de leerlingen ontvangt een havo/vwo-advies, terwijl 15% richting praktijkonderwijs gaat (vergeleken met 12% regio). Deze spreiding sluit aan bij de relatief hoge schoolweging en benadrukt de aandacht voor maatwerk. Opvallend is dat 65% van de leerlingen een gemengd vmbo/havo-advies krijgt, wat past bij het inclusieve beleid zoals beschreven in de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De te behalen doelen en halverwege en aan het eind van het jaar de leeropbrengsten worden in kaart gebracht op basis van leerlingobservaties en verslagen van de leerkrachten, methodeafhankelijke toetsen, LOVS-toetsen en vanaf in de groep 6/7 en 8 toetsen die een indicatie geven van de capaciteiten, resp. de ADIT en de eindtoets. De school betrekt leerlingen uit alle groepen bij het onderwijsproces en de leerdoelen in kindgesprekken en de aanwezigheid van de leerlingen bij de rapportgesprekken.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Van de oud-leerlingen presteert 28% boven hun schooladvies, tegen 7% daaronder (landelijk: 11,81%). Dit onderstreept het effect van de intensieve begeleiding bij De Roos, waaronder het systeem van 'ontwikkelingsgesprekken' zoals vermeld in het schoolplan. De focus op doorlopende leerlijnen blijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Op De Roos wordt gewerkt met de methodiek Vreedzame School om leerlingen en leerkrachten handvatten te geven hoe om te gaan met elkaar en met conflicten. Deze lessen worden niet alleen los gegeven, maar komen op elk moment terug in de dagelijkse praktijk. Deze waarden zijn ook verbonden met de waarden vanuit het geloof, zodat het voor onze leerlingen extra betekenis heeft. Wij werken ook met expertsysteem ZIEN, om leerlingen niet alleen te volgen in hun sociaal emotionele ontwikkeling maar ook door deze te bevorderen en leerlingen op die manier te begeleiden zodat het aansluit bij hun ondersteuningsbehoefte. LEES MINDER

Goede sfeer

Veiligheid

Respect voor elkaar/omgeving

Wat is de werkwijze van De Roos voor sociale ontwikkeling?

De intern begeleider en de gedragsspecialist van De Roos analyseren samen met de groepsleerkrachten de resultaten van ZIEN en stellen een groepsplan gedrag op basis van de handelingsadviezen van ZIEN. Deze komen terug in de wekelijkse lessen van de Vreedzame School.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Roos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Roos gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Roos?

De Roos gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.