
Schoolweging
De schoolweging van De Ontdekking Apeldoorn is 29,87 , met een spreiding van 6,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Desondanks ligt dit percentage lager dan bij vergelijkbare scholen (95,9%), wat ruimte voor verbetering aangeeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op middenniveaus: 30,8% vmbo-(g)t en 23,1% vmbo-b. Het aandeel havo/vwo-advies (23,1%) ligt hoger dan het regionale gemiddelde (17,6%), maar lager dan landelijk. De spreiding van vmbo-b tot vwo (7,7%) weerspiegelt de diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ontdekking Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Observatielijst De vorderingen van de kleuters (groepen 1 en 2) worden op van te voren bepaalde momenten vastgelegd in een observatielijst. Voorbeeld observatielijst: GROVE MOTORIEK: lopen; rennen; springen; hinkelen; huppelen; bal gooien/vangen. FIJNE MOTORIEK: potlood vasthouden; soepelheid van kleur/schrijfbeweging; knippen langs een rechte lijn; prikken langs een rechte lijn; figuur inkleuren, plakken. Rapport Voor alle leerlingen wordt er twee keer per schooljaar een rapport gemaakt. Afgelopen schooljaar is het rapport helemaal vernieuwd in samenwerking met ouders. De stamgroepleider en het kind hebben beiden inbreng in het rapport. Via dit rapport worden ouders van alle groepen op de hoogte gehouden van de vorderingen die hun kind(eren) maken op school. Toetsen Daarnaast wordt jaarlijks een uitdraai van het IEP leerlingvolgsysteem opgenomen in het rapport. De IEP toetsen zijn landelijk genormeerde toetsen. Deze toetsen worden jaarlijks op vastliggende momenten afgenomen. De toetsen brengen de prestaties van je kind in beeld vergeleken met het landelijke gemiddelde. Voordeel van deze dubbele meting is, dat ouders niet alleen inzicht krijgen in het functioneren van hun kind op schoolniveau, maar ook in hoe het presteert in vergelijking tot andere basisschoolleerlingen in het land. Wij denken in doelen Ieder kind is eigenaar van zijn leren. Wij gaan op zoek naar de intrinsieke motivatie van ieder kind. Waar loop jij warm voor? Wat is jouw talent? Wat wil jij later worden? Waar ligt jouw interesse? Samen met de kinderen formuleren we persoonlijke doelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,3% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 9,1% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit bevestigt de effectiviteit van de ‘kansrijke advisering’ en warme overdracht.
Sociale ontwikkeling
Kanjertraining De aanpak volgens de ‘Kanjertraining’ zorgt voor vertrouwen, veiligheid, rust en respect tussen kinderen, tussen kinderen en stamgroepleiders en tussen stamgroepleiders onderling. Sinds enkele jaren werken we met de sociaal-emotionele methode ‘Kanjertraining’. Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Gebleken is dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De verklaring hiervoor is eenvoudig. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties, waardoor er tijd en energie vrij komt. De Kanjertraining is schoolbreed ingevoerd. De positieve effecten zijn dagelijks merkbaar op school. De afspraken worden geleerd en in de school gehanteerd, ook bij de BSO. Verder worden er in alle stamgroepen groepsregels gehanteerd die jaarlijks samen met de kinderen worden afgesproken. Gedragsprotocol Daarnaast hanteren we een gedragsprotocol. Alle stamgroepleiders zijn gericht op het zo vroeg mogelijk signaleren van mogelijk pestgedrag. Als dit het geval is, worden de stappen doorlopen volgens het gedragsprotocol. Deze is te vinden op onze website. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Positieve benadering
Wat is de werkwijze van De Ontdekking PC Jenaplanschool voor sociale ontwikkeling?
De Ontdekking PC Jenaplanschool maakt gebruik van de Kanjermethode, die uitgaat van de kracht van de groep. De kinderen zitten in stamgroepen, waarin kinderen van verschillende leerjaren zitten. De stamgroep voelt zich verantwoordelijk voor het leren van ieder kind. Kinderen leren van en met elkaar in een veilige en uitdagende omgeving. De stamgroep is de thuisgroep waar ieder kind zichzelf kan zijn. Kinderen zitten regelmatig in de kring voor overleg, leren, plannen maken, spelen en vieren. Vaardigheden worden in kleinere groepen geoefend.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Ontdekking PC Jenaplanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ontdekking PC Jenaplanschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Ontdekking PC Jenaplanschool?
De Ontdekking PC Jenaplanschool gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.