De Emmaschool
Thorbeckestraat 8
7331 RG Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
34.77
Spreiding
6.12

De schoolweging van De Emmaschool is 34,77 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 88.2% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school de landelijke norm van 85%. Dit geeft aan dat de basisvaardigheden op orde zijn, zelfs bij een relatief zware onderwijsweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42.56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 36.3%. Dit illustreert dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 23.53% combineert vmbo-(g)t/havo/vwo (tegen 28.6% regio), terwijl 17.65% praktijkonderwijs/vmbo-b adviseert (+15.6% boven regio). De 8.82% vwo-adviezen liggen juist onder het regionale gemiddelde van 18.61%, wat past bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe EmmaschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgsysteem IEP/LOVS De ontwikkeling van de kinderen wordt door de leerkracht, naast de resultaten van schriftelijke verwerkingen, regelmatig getoetst met behulp van het leerlingvolgsysteem van IEP, waarmee we de vorderingen van het kind ten opzichte van zijn/haar klasgenoten kunnen volgen, maar ook de vorderingen van de kinderen in vergelijking met andere scholen in Nederland. Deze vorderingen worden besproken met de ouders tijdens de tienminutengesprekken. Ook bespreekt de leerkracht de resultaten van de groep met collega's, IB en directie. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van Kindbegrip. Tweemaal per jaar wordt er gekeken naar deze ontwikkeling en is het een onderdeel van de tienminutengesprekken. ICT We hebben veel aandacht voor ICT. In iedere groep is er een digitaal schoolbord en zijn er meerdere computers. We hebben Ipads en Tablets tot onze beschikking. Deze worden op verschillende manieren ingezet binnen ons onderwijs. In groep 1 werken de kinderen met een digibord ter ondersteuning van het lees-en rekenonderwijs. In de midden- en bovenbouw kunnen kinderen digitale presentaties geven ter ondersteuning van hun spreekbeurt, boekbespreking of projectafsluiting. Vanaf groep 3 hebben alle kinderen een rekentuinaccount. Rekentuin is een adaptief programma dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31.82% stroomt door boven advies - ruim hoger dan het landelijk gemiddelde van 25.27%. De 13.64% die onder advies presteert, benadrukt de uitdagingen in een complexe populatie. Dit reflecteert de spanning tussen ambitieuze doorstroomdoelen en weerbarstige praktijk.

Sociale ontwikkeling

Kwink op de Emmaschool Vanaf het schooljaar 2023-2024 gebruik we de methode Kwink voor Sociaal- emotionele ontwikkeling. Als ouder wilt u graag weten wat uw kind op school doet. Ook als het gaat om alles wat uw kind leert op het gebied van sociale en emotionele vaardigheden. De meeste scholen hebben daar een methode voor. Kwink is zo’n methode. Kwink is volledig online lesmateriaal en bedoeld voor de hele school. Met behulp van Kwink leert uw kind belangrijke lessen voor het leven. Het oefent hiermee zijn sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag als pesten niet voorkomt. Koelkastposter voor thuis Uw kind is gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Kinderen ervaren namelijk een gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen. Als ouders en leerkrachten beiden het belang van kinderen op het oog hebben. Daarom stimuleert Kwink deze samenwerking. Onder andere met de Koelkastposter. Een aantrekkelijke poster (4x per jaar) met speelse opdrachten, leuke gespreksvragen en aantrekkelijke tekeningen. Voor kinderen van 4-12 jaar. Doe ook mee met Kwink thuis! De leerkracht van de groep van je kind geeft deze koelkastposter mee naar huis of stuurt via Parro een link. LEES MINDER

vertrouwen

veiligheid en rust

wederzijds respect

Wat is de werkwijze van De Emmaschool voor sociale ontwikkeling?

De Emmaschool maakt gebruik van Kindbegrip, een leerlingvolgsysteem, om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te volgen. Dit systeem geeft de leerkracht inzicht in de behoeften van leerlingen en de ondersteuning die zij nodig hebben.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Emmaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Emmaschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Emmaschool?

De Emmaschool gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.