
Schoolweging
De schoolweging van Anloo is 26,85 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen behalen het fundamenteel niveau (100% score), ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze consistentie in taalvaardigheid wordt ondersteund door intensieve leesbegeleiding volgens het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 63,9% score voor het streefniveau overtreft de school zowel de eigen signaleringswaarde (50,1%) als het regionale gemiddelde (61,1%). Dit reflecteert effectieve differentiatie bij rekenen, zoals beschreven in het onderwijsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een tweedeling: 33,3% vmbo-b versus 33,3% havo/vwo en vwo gecombineerd. Dit contrast overstijgt het regionale patroon (23,4% vmbo-b, 35% havo/vwo+). De aanwezigheid van 16,7% 'onbekend' advies vraagt om monitoring, zoals aangegeven in het kwaliteitsrapport.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Anloo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We willen ieder kind zo goed mogelijk volgen en begeleiden in zijn ontwikkeling. Dat doen we aan de hand van observaties, methode afhankelijke en methode onafhankelijke toetsen van IEP. Hierdoor krijgen de leerkracht, ouders en het kind een compleet beeld van de vaardigheden die een kind heeft, welke hulp geboden moet worden en welke nieuwe doelen gesteld kunnen worden. We willen dat alle kinderen optimaal profiteren van het aanbod in de school. Daarvoor kunnen we verschillende voorzieningen inzetten, die per leerling kunnen verschillen. Hier hoort bijvoorbeeld ook de procedure bij om zorgleerlingen te signaleren, te diagnosticeren en te behandelen. Dit proces noemen we de zorgstructuur en is zodanig ingericht dat er op tijd interventies gedaan kunnen worden. Tijdens de lessen observeert de leerkracht of de kinderen het begrepen hebben en of zij het lesdoel beheersen. Op basis daarvan stelt de leerkracht het handelen voor de komende lessen waar nodig bij. Dit noemen we de korte zorgcyclus. Resultaten van methode afhankelijke en onafhankelijk toetsen worden bijgehouden in Parnassys. De onderwijsbehoeften die eruit naar voren komen worden voor ieder kind verwerkt in het leerlingoverzicht en groepsplan. Dit noemen we de (middel)lange zorgcyclus. De Intern Begeleider van de school is hierbij nauw betrokken. Tijdens de groepsbesprekingen en groeps- en trendanalyse worden alle resultaten besproken met leerkrachten en Intern Begeleider. Waar nodig kan de expertise van het PrimAH Expertise Team worden ingeschakeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 42,9% boven advies (vs. 25,3% landelijk) bevestigen oud-leerlingen het hoge onderwijsniveau. Het lage percentage onder advies (14,3%) benadrukt de zorgvuldige advisering, aansluitend bij het vermelde mentorschapstraject voor groep 8-leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat een kind zich veilig en prettig voelt op school, want leven en leren zijn in samenhang. Vertrouwen, veiligheid en samenwerking zijn onze kernwaarden. Kinderen kunnen zich pas optimaal ontwikkelen wanneer ze voldoende energie, weerbaarheid en veerkracht hebben. Daarvoor is het belangrijk dat kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen en uitbouwen, zowel op cognitief als sociaal vlak. We stimuleren de kinderen om fouten te maken, door te zetten wanneer het moeilijk wordt, de grenzen van hun eigen kunnen op te zoeken en te overstijgen. Hiermee doen kinderen succeservaringen op die een grote bijdrage leveren aan het welbevinden van het kind. Bij alles wat we doen is een goed pedagogisch klimaat de basis. Er moet een goede balans zijn tussen de verschillende vaardigheden en tussen individuele en groepsprocessen. Ons uitgangspunt is dat een positieve en duidelijke aanpak het gewenste gedrag versterken. Aan het begin van het ieder schooljaar worden er groepsafspraken gemaakt. Deze afspraken zijn zichtbaar in de lokalen. Het gehele jaar worden deze afspraken behandeld en geoefend. We verwachten dat afspraken door iedereen binnen de school worden gerespecteerd en nageleefd. Wanneer het nodig is worden met betreffende kinderen individuele passende afspraken gemaakt. Daarnaast spelen de leerkrachten ook in op actuele situaties. Het belangrijkste is dat er op school een sfeer heerst waarin kinderen respectvol met elkaar omgaan en waarin onderlinge verschillen geaccepteerd worden. School moet een plek zijn waar kinderen zich veilig voelen en bereid zijn om elkaar te helpen. Merkt u dat uw kind met tegenzin naar school gaat, hopen we dat u dat bij ons komt melden. We doen dan ons uiterste best om tot een oplossing te komen. We willen dat ieder kind een fijne tijd heeft op school! LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Basisschool Anloo voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Anloo gebruikt ‘Kwink’ om sociaal-emotionele vaardigheden aan te leren en een prettig schoolklimaat te stimuleren. Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van gedragsverwachtingen en de ‘Gouden en Zilveren weken’ aan het begin van het schooljaar om een positieve sfeer in de groep te creëren. De school monitort sociale veiligheid en welbevinden door middel van het leerlingtevredenheidsonderzoek in groep 6 t/m 8, ouder- en medewerkertevredenheidsonderzoeken en vragenlijsten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Anloo om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Anloo gebruikt IEP LVS, Hart en Handen en de Monitor Sociale Veiligheid van Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Anloo?
Basisschool Anloo gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en het programma 'Rots en Water'.