IKC Marang
Wilhelminastraat 2
6687 BA Angeren

Schoolweging

Schoolweging
29.32
Spreiding
5.88

De schoolweging van Marang is 29,32 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau ligt met 92,8% ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit positief is, scoort de school hiermee 3% lager dan vergelijkbare scholen (95,9%). Dit accentueert de noodzaak van gerichte basisvaardighedentraining, benadrukt in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 50,8% tegenover een door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit geeft aan dat de school ondanks complexere leeromstandigheden boven verwachting presteert. Het ligt wel 7% onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%), wat mogelijk samenhangt met de variatie in leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

IKC Marang geeft 33,3% hogere schooladviezen (havo/vwo en vwo) vergeleken met vergelijkbare scholen (37,3%). VMBO-adviezen (56,6%) liggen proportioneel hoger dan het regionale beeld, passend bij de schoolweging. Opvallend is de combinatievmbo-(g)t/havo-adviezen met slechts 3,3%, wat mogelijk wijst op strikte scheiding tussen theoretische en beroepsgerichte leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMarangGemeente AmsterdamNederland
LIB173.8172.39175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten van ons onderwijs. Het is van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs:doen wij de goede dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school. Methodegebonden toetsen Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied. CITO, LOVS en Resultaatanalyse Naast methodegebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het Leerling- en onderwijsvolgsysteem. Leerlingontwikkelingsvolgsysteem van CITO voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Doorstroomtoets. Met de toetsen kunnen wij de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen volgen en analyseren. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Dit betekent dat we op onze school streven naar een percentage van 60% -65% van de leerlingen een I-II-III score op de hoofdvakgebieden; Begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en reken-wiskunde. Landelijk ligt dit op 60 %.De januari-meting van 2023 laat zien dat we op de hoofdvakgebieden in het algemeen ons doel halen . Per jaargroep is wel een verschil. KIJK In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem Kijk! Hierin volgen we de ontwikkeling van uw kind op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt. Hiermee kunnen we nog beter aansluiten bij de behoefte van de kinderen. Leerling in Beeld! Om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te krijgen maken we vanaf groep 3 gebruik van het observatiesysteem binnen Leerling in Beeld! Zo kunnen we op een goede manier uw kind te ondersteunen in de sociale ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,5% van de leerlingen presteert onder advies – significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). De 25,8% bovenadvies presteerders onderstreept de effectiviteit van de doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij het beleid om leerlingen volgens het ‘optimaal ontwikkelperspectief’ te adviseren.

Sociale ontwikkeling

IKC Marang investeert in positief gedrag door de toepassing van (SW)PBS. Bij SWPBS(SchoolWide Positive Behaviour Support, genaamd PBS) gaat het om een gedragsaanpak die tot positief gedrag leidt. De waarden van het IKC zijn het uitgangspunt. Het IKC kiest eerst vanuit welke samenbindende waarden voor het pedagogisch klimaat zij lesgeven. Op Marang is gekozen voor de waarden betrokkenheid, respect en veiligheid. Vanuit deze waarden bepaalt het team welk gedrag van de leerlingen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om het IKC worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt. Naast het werken met PBS is IKC Marang in schooljaar 2023-2024 gestart met het werken met GroepsGeluk.Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maak je de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de medewerkers als de kinderen inzicht in de processen die spelen in de groep.Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt, heb je een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. In lastige situaties kun je direct de balans herstellen. Zo blijft je groep gelukkig en in een gelukkige groep kan iedereen zich optimaal ontwikkelen.GroepsGeluk is een verlengstuk van PBS en sluit naadloos aan bij de kernwaardes van PBS: veilig, betrokkenheid en respect. LEES MINDER

respect

betrokkenheid

veiligheid

Wat is de werkwijze van IKC Marang voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van IKC Marang voor sociale ontwikkeling kenmerkt zich door preventie, een schoolbrede aanpak met aandacht voor een positieve benadering, planmatige aanpak van gedrag op basis van data en samenwerking met ouders.

Welke registratievormen gebruikt IKC Marang om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Marang gebruikt Kijk! en Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Marang?

IKC Marang gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Groepsgeluk als methodes voor sociaal-emotioneel leren.