KC de Spreng-El
De Steeghe 7
7784 CG Ane

Schoolweging

Schoolweging
28.9
Spreiding
4.66

De schoolweging van De Spreng El is 28,90 , met een spreiding van 4,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school behaalt een perfecte score van 100% voor het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit bewijst dat alle leerlingen minimaal de basisvaardigheden beheersen, ondanks de dalende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

KC de Spreng-El presteert uitstekend met 65,4% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, ruim boven de inspectienorm van 47,1% en het regionale gemiddelde van 57,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van hun onderwijsaanpak, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 28,9).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 42,86% vmbo-(g)t en 28,57% havo/vwo-advies. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,45% vmbo-(g)t en 10,93% havo/vwo). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegenover 1,01% regionaal. De school lijkt hiermee in te zetten op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Spreng ElGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om opbrengsten goed in beeld te brengen, gebruiken we het leerlingvolgsysteem van DIA. We bekijken de verschillende vaardigheids- en groeigrafieken per kind. Daarbij kijken we naar de groei van het kind en de Vaardigheidsscore. Tevens maken we gebruik van de groepsanalyses, schoolanalyses. Deze worden tijdens de bespreking met leerkrachten en tijdens de zorgvergadering opbrengsten besproken. We brengen aan de hand van het format opbrengsten verschillende leerlingen in beeld. Zowel de kinderen die hoog presteren op de toetsen, als de leerlingen met opvallende resultaten, dwz niet in lijn der verwachting. Tijdens de leerling- groeps- en opbrengstbespreking worden de opbrengsten en bijzonderheden van leerlingen met de leerkrachten en intern begeleider besproken .Op basis hiervan maken we plannen om de kwaliteit van ons onderwijs hoog te houden of te verbeteren. Eindconclusies worden besproken tijdens de zorgvergadering.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het advies (0% vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 38,46% stroomt door boven het oorspronkelijke advies, wat wijst op een conservatieve advisering en effectieve begeleiding. Dit sluit aan bij de schoolvisie van 'kansrijk adviseren' met doorlopende ontwikkelingslijnen.

Sociale ontwikkeling

We willen kinderen kennis laten nemen van, confronteren en leren omgaan met feiten en vaardigheden, zelfstandigheidsopvoeding, mondelinge uitingsvaardigheden en algemene hulptechnieken, die de kinderen in staat stellen hun eigen weg te vinden in de moderne samenleving. Tevens wordt aandacht geschonken aan het onafhankelijk en mondig zijn: weerbaar zijn. Het leren stellen en accepteren van eigen of andermans grenzen staat hierbij centraal. Wij zien in onze leerlingenpopulatie dat er behoefte bestaat om deze aspecten aangeleerd te krijgen. LEES MINDER

Geborgenheid

Veiligheid

Kleinschaligheid

Wat is de werkwijze van KC de Spreng-El voor sociale ontwikkeling?

KC de Spreng-El vindt het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt op school. Een veilig en geborgen gevoel vormt de basis voor ontplooiing. Er worden grenzen en kaders gesteld om respectvol met anderen om te gaan. De school gaat uit van de positieve groeimogelijkheden van elk kind. Kinderen leren bewustwording van hun eigen gedrag en de gevolgen daarvan. De school meet de sociale tevredenheid jaarlijks met behulp van vragenlijsten van Kindbegrip. De school werkt ook preventief aan een sociaal veilige omgeving door extra in te zetten op de gouden en zilveren weken.

Welke registratievorm(en) gebruikt KC de Spreng-El om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KC de Spreng-El gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC de Spreng-El?

KC de Spreng-El gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.