
Schoolweging
De schoolweging van Dr. A. Kuyperschool is 29,40 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de inspectienorm (85%) en regio (95,9%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ook voor leerlingen met complexere onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% en het regionaal gemiddelde (57,8%). Dit benadrukt de focus op excellente prestaties, met name in taal en rekenen. De doorlopende leerlijnen en intensieve monitoring dragen hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 25% havo/vwo en 21,4% vwo (landelijk respectievelijk 10,9% en 18,6%). Praktijkonderwijsadvies komt niet voor, wat uniek is vergeleken met 1,01% regionaal. De uitgebreide NIO-toetsafname en ontwikkelingsgerichte aanpak verklaren deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dr. A. Kuyperschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door resultaten te volgen, kunnen we de ontwikkeling van leerlingen monitoren. Resultaten worden o.a. gemeten met behulp van methode toetsen en twee keer per jaar maken de kinderen vanaf groep 3 een IEP-toets. De resultaten worden geanalyseerd en verwerkt in een didactisch groepsoverzicht en in het dagelijks aanbod in de klas. Resultaten op sociaal-emotioneel gebied worden vanaf groep 5 door leerlingen zelf ingevuld, wat een aanleiding kan vormen voor een kindgesprek. In het leerlingvolgsysteem worden de resultaten verzameld. Vier keer per jaar wordt dit met de leerkracht en de intern begeleider op kind en klassenniveau besproken. Hieruit volgen passende interventies die in de klassenmappen worden beschreven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25,3%), wat de kwaliteit van advisering onderstreept. Het percentage onderadviezen (16,7%) ligt echter hoger dan gemiddeld (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De school zet aanvullende begeleiding in bij de overstap naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Wij streven naar een klimaat op school waarin iedereen op een respectvolle manier met elkaar omgaat en waarin iedereen zich verantwoordelijk en betrokken voelt. Wij gebruiken hier Positive Behavior Support (P.B.S.) en de methode Kwink voor. PBS is een schoolbrede methode die zorgt voor een positief schoolklimaat. Het is geen kant en klare methode, maar biedt een school een kader aan om gepast gedrag te versterken. In 2017 heeft het team de scholing van PBS gehad. Inmiddels hebben we een aantal nieuwe collega's die deze scholing niet hebben meegemaakt. Daarom krijgen we opnieuw een scholing en herijken we dit schooljaar onze PBS-afspraken. Het gehele schooljaar staat in het teken van sociaal-emotionele ontwikkeling en een positief zelfbeeld van kinderen. In september 2022 bezochten we tijdens een tweedaagse met het team een PBS-school in Steenwijk. De methode Kwink: Voorkomt verstorend gedrag en pesten Kent een groepsbrede, preventieve aanpak Zorgt voor een sociaal veilige groep Verhoogt de leeropbrengsten Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties 1. Besef hebben van jezelf 2. Besef hebben van de ander 3. Keuzes kunnen maken 4. Zelfmanagement 5. Relaties kunnen hanteren LEES MINDER
Vertrouwen
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van PCB Dr. A. Kuyperschool voor sociale ontwikkeling?
PCB Dr. A. Kuyperschool gebruikt de meetinstrumenten van IEP (Inzicht in Eigen Profiel). Het IEP LVS geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van de leerling. Belangrijke aspecten die terugkomen in het profiel van de leerling zijn het beeld dat de leerling van zichzelf heeft, de manier waarop de leerling daarmee omgaat en de rol die de leerling aanneemt in sociale situaties. Ook het omgaan met en inleven in de gevoelens van zichzelf en de ander wordt in beeld gebracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCB Dr. A. Kuyperschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCB Dr. A. Kuyperschool gebruikt het IEP Leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.