Idenburgschool
Dijkweg 30
1619 HB Andijk

Schoolweging

Schoolweging
28.46
Spreiding
5.14

De schoolweging van Idenburg is 28,46 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.7% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (96.4%) als de inspectienorm (85%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, cruciaal bij een schoolweging van 28.46.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager ligt dan de regionale vergelijking (60.5%). Toch overschrijdt dit de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48.6%. De school toont hiermee vooruitgang in doelgericht onderwijs, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen ambitie: 31.25% havo/vwo en 6.25% vwo, tegenover 10.93% en 18.6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t adviezen (25% vs. 16.5% regio). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1.01%), wat paste bij het theoretische profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIdenburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om er voor te zorgen dat alle leerlingen zo optimaal mogelijk worden begeleid is het noodzakelijk dat er binnen de school een aantal gegevens worden vastgelegd. Er wordt niet alleen gekeken welke leerlingen bijvoorbeeld extra zorg nodig hebben, maar ook hoe we ons onderwijs kunnen optimaliseren. “Gegevens gestuurd werken”, noemen we dat. Om die reden volgen we de ontwikkeling van groep 1 t/m 8, zodat we een goed beeld hebben van de onderwijsbehoeften van de kinderen. Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS geeft de leerkrachten inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel- als op groepsniveau. Door de resultaten te analyseren kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de leerlingen. Een kind is meer dan taal en rekenen. Kwalificatie is een belangrijk doel van ons onderwijs. In groep 7 geven we tevens een pré-advies en in groep 8 een schooladvies. Dit pré-advies en schooladvies kan de leerkracht gebruiken als ondersteuning bij het geven van een passend advies. Voor groep 6 vinden we een dergelijk advies nog te vroeg. Daarom laten we voor die leerlingen alleen de scores zien van het behaalde referentieniveau taal en rekenen. Naast kwalificatie zijn socialisatie en persoonsvorming ook belangrijke doelen van ons onderwijs. Daarom bestaat het IEP LVS naast de hoofdtoetsen, ook uit hart- en handeninstrumenten. Deze instrumenten vult de leerling zelf in. Dit gebeurt met behulp van een Talentenkaart. Zo krijgen de leerling en de leerkracht inzicht in het profiel van de leerling op leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen. Kenmerken van het IEP LVS. Het IEP LVS is een digitaal systeem, zodat leerkrachten direct de resultaten hebben en daarmee aan de slag kunnen. De context van de vragen is afgestemd op de leefwereld van de leerlingen, bijv. skeeleren, blogs en een tekst over het schoolkamp. Ook bij de hart- en handeninstrumenten is rekening gehouden met de leefwereld van de leerlingen door situaties voor te leggen waarin een leerling zich écht herkent. De leerkracht gebruikt de Talentenkaart om samen met de leerling te praten over de resultaten. Zo stimuleren we het eigenaarschap van de kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

44.4% presteert boven advies – bijna dubbel zo hoog als landelijk (25.3%). Slechts 22.2% zit onder advies, wat samenhangt met het intensieve monitoren van doorstroom zoals beschreven in het schoolplan. De focus op ontwikkelingsgericht adviseren lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap

Samen / Aandacht

Meedoen

Acceptatie/Respect

Wat is de werkwijze van de Idenburgschool voor sociale ontwikkeling?

De Idenburgschool creëert een veilige omgeving voor leerlingen, zowel sociaal, fysiek als psychisch. De school streeft naar hoge betrokkenheid tijdens de lessen, een goed welbevinden en een hoge veiligheidsbeleving, en monitort dit. De 'Gouden Weken' methode wordt gebruikt om een positieve groep te smeden van de zomervakantie tot de herfstvakantie. Daarnaast wordt het hele jaar door Rots & Water training aangeboden om zelfbeheersing, zelfreflectie, zelfvertrouwen en communicatieve en sociale vaardigheden te verbeteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Idenburgschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Idenburgschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Methode: Goed gedaan!, Vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Idenburgschool?

De Idenburgschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Goed gedaan, Rots- en watertraining, Gouden Weken.