Theo Thijssenschool Amsterdam
Anjeliersstraat 153-157
1015 NG Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
23.55
Spreiding
5.63

De schoolweging van Theo Thijssenschool Amsterdam is 23,55 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen over voldoende basisvaardigheden beschikken om door te stromen naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit geeft aan dat de school ondanks een relatief gunstige leerlingenpopulatie (lage schoolweging) meer uit leerlingen haalt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er valt een sterke focus op hoge onderwijsniveaus op: 43,3% vwo-advies (ruim boven het landelijk gemiddelde van 18,6%) en 23,9% havo-advies. Slechts 1,5% krijgt een vmbo-k advies, wat de academische oriëntatie van de school benadrukt. Toch is er ook aandacht voor diversiteit: 10,5% krijgt een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTheo Thijssenschool AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51175.23178.32

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De toetsresultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en door de intern begeleider op school. De leerkrachten bespreken de resultaten met de intern begeleider en opvallende resultaten worden nader bekeken. Wanneer het nodig is wordt er actie ondernomen. Dit kan een groepsplan zijn voor een groepje kinderen of een handelingsplan voor een individuele leerling. Tweemaal per jaar bekijken we met het team de resultaten van de gehele school en informeren vervolgens de MR.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 4,35% tegenover 11,81% landelijk. Maar liefst 21,74% presteert boven het gegeven advies, wat duidt op behoudende advisering. Dit past bij het in de schoolgids beschreven principe om leerlingen ruimte te geven om te groeien in het VO. 73,91% zit exact op adviesniveau.

Sociale ontwikkeling

Wij hechten sterk aan een veilige omgeving waarin iedereen elkaar kan vertrouwen. Een veilige leeromgeving is een basisbehoefte en noodzakelijk om leren leuk te vinden en succesvol te zijn. Dat doen we onder meer door afstemming van het onderwijs op de ervarings- en belevingswereld van de kinderen, open staan voor initiatieven van kinderen, het bevorderen van een open en communicatief schoolklimaat en een actieve bestrijding van discrimineren en pesten. Kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn en eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen. Dat doen we door de leerstof zoveel mogelijk af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben . Ook sociaal-emotioneel kan ieder kind zich op eigen wijze uiten en ontplooien: kunst, cultuur en expressie krijgen veel aandacht op onze school. Hoe verschillend we ook zijn: we zijn samen ook een groep. Dat betekent dat we dagelijks leren om elkaar te waarderen, te respecteren en we iedereen de ruimte geven om zichzelf te zijn. LEES MINDER

vertrouwen

eigenheid

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Theo Thijssenschool Amsterdam voor sociale ontwikkeling?

De kinderen van de Theo Thijssenschool Amsterdam blijven twee jaar samen in hun basisgroep. Om de twee jaar worden er nieuwe basisgroepen samengesteld. De projectgroep wordt ieder jaar opnieuw samengesteld. Het steeds opnieuw samenstellen van groepen is belangrijk voor het pedagogisch klimaat. In de projectgroep helpt men elkaar en werkt men samen. Elk kind is een jaar de jongste en een jaar de oudste; van beide rollen leert men. De oudsten leren het goede voorbeeld te geven en behulpzaam te zijn. De jongsten leren zich op te trekken aan hun oudere klasgenoten. Ook het sociale klimaat op de school profiteert van de steeds wisselende samenstelling van de groepen. Kinderen leggen meer contacten met anderen en kennen meer kinderen dan wanneer zij acht jaar lang met dezelfde groep optrekken. Bovendien kunnen de heterogene projectgroepen ieder jaar opnieuw evenwichtig worden samengesteld. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling maakt de Theo Thijssenschool Amsterdam gebruik van Zien. Ook het sociogram wordt ingezet voor de samenstelling van groepen en het volgen van de ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Theo Thijssenschool Amsterdam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Theo Thijssenschool Amsterdam gebruikt Zien en sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Theo Thijssenschool Amsterdam?

De Theo Thijssenschool Amsterdam gebruikt KiVa, Taakspel en Klasse!box voor sociaal-emotioneel leren.