PI-school Professor Waterink Noord in Amsterdam

Het team van PI-school Professor Waterink Noord in Amsterdam

Current section: team
Kopjachtplein 19
1034 Amsterdam

Zie hier hoe het team van PI-school Professor Waterink Noord is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PI-school Professor Waterink Noord. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PI-school Professor Waterink Noord bij jullie?

Ontdek hoe goed PI-school Professor Waterink Noord bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PI-school Professor Waterink Noord zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.4%)
Man (11.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84%)
Man (16%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PI-school Professor Waterink Noord. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (29.2%)
35-45 jaar (23.6%)
45-55 jaar (15.3%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (4.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.9%)
25-35 jaar (24.1%)
35-45 jaar (27.6%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PI-school Professor Waterink Noord werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (33.3%)
Direct ondersteunend personeel (62.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PI-school Professor Waterink Noord gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtafwezigheid op PI-school Professor Waterink Noord

Bij PI-school Professor Waterink Noord garanderen we continuïteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons flexibele rooster wordt direct aangepast om verstoringen te minimaliseren. Wanneer een roosteraanpassing niet volstaat, zorgen we voor een optimale verdeling van leerlingen over vergelijkbare klassen. Elk leerjaar hanteert een vast verdelingsplan, zodat leerlingen precies weten waar ze terechtkunnen. Leerlingen uit onze speciaal ontwikkelde Beter pASSend klas blijven altijd in hun vertrouwde leeromgeving. In uiterst zeldzame situaties, waarin geen alternatieve oplossing mogelijk is, vragen wij uw begrip en medewerking om uw kind tijdelijk thuis op te vangen. Ontdek hoe PI-school Professor Waterink Noord zorgt voor een stabiele en stimulerende leeromgeving voor elke leerling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Specialistische Ondersteuning op PI-school Professor Waterink Noord

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Orthopedagoog voor Leerontwikkeling
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist voor Communicatie

Toelichting van de school:

Op PI-school Professor Waterink Noord erkennen we de diverse leerbehoeften binnen onze klassen. Voor zowel taal als rekenen bieden we gerichte ondersteuning. We hanteren een gestructureerd klassenmanagement met werkmappen en individuele leertrajecten. Dit omvat 'stiltes' voor geconcentreerd werken en doelgerichte instructiemomenten voor de hele groep. Onze school volgt een strikt protocol voor leesproblemen en dyslexie, beschikbaar via de intern begeleider. Dit protocol omvat specifieke instructies voor de kleuterklassen om leesproblemen vroegtijdig te signaleren. Voor de groepen 3 tot en met 8 beschrijven we een doorlopende zorglijn met individuele leesbehandelingen en groepstrainingen om leesvaardigheid te verbeteren, afgestemd op de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Gedrag
Orthopedagoog voor Emotionele Ontwikkeling
Remedial Teacher voor Leren en Welzijn
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Jeugdhulpverleners en Maatschappelijk Werkers
GZ Psycholoog voor Psychisch Welzijn

Toelichting van de school:

PI-school Professor Waterink Noord bevordert actief een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. We zetten hiervoor methodieken in zoals Positive Behavior Support (PBS), Kwink, en de Rots & Water trainingen. PBS creëert een omgeving die positief gedrag stimuleert door duidelijke verwachtingen, positieve bekrachtiging en consequente opvolging, wat bijdraagt aan een betere leeromgeving en academische resultaten. Kwink, een erkende methode voor sociaal-emotioneel leren, integreert burgerschap en mediawijsheid. Onderzoek toont aan dat een sterk SEL-programma, gecombineerd met goed klassenmanagement, de prestaties op taal, lezen en rekenen verhoogt. De Rots & Water trainingen versterken zelfbeheersing, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden door middel van fysieke oefeningen en reflectie. Daarnaast starten we het schooljaar met het 'Regeltjesproject' als onderdeel van de Gouden Weken. Dit project stelt kinderen in staat om samen met leerkrachten duidelijke afspraken te maken over respectvol gedrag en veiligheid, wat zorgt voor een positieve en gestructureerde start van het schooljaar.

5

Gedrag, Werkhouding en Academische Aanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiegedrag
Intern Begeleider voor Leerstrategieën
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
GZ Psycholoog voor Gedragsproblematiek

Toelichting van de school:

Onze school integreert de leerlijn 'leren leren' om leerlingen zelfstandig te laten studeren en hun executieve functies te verbeteren. Dit faciliteert gedifferentieerde instructie, waarbij opdrachten worden aangepast aan de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we een verrijkingsprogramma binnen de klas en een speciaal dagprogramma, in samenwerking met Amos unIQ en het samenwerkingsverband. Speciaal voor leerlingen met autisme (ASS) die extra ondersteuning nodig hebben, hebben we de 'Beter pASSend' klas. In deze kleine setting ontvangen deze leerlingen intensieve begeleiding, zodat zij optimaal kunnen functioneren binnen het onderwijs.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Beweging
Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden
Jeugdhulpverleners voor Welzijn

Toelichting van de school:

PI-school Professor Waterink Noord besteedt aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elke leerling. We bieden psycho-educatie aan, gericht op de ontwikkeling van (seksuele) identiteit en lichaamsbewustzijn. Ook worden er ontspanningsoefeningen aangeboden om leerlingen te helpen bij het reguleren van hun emoties en het verbeteren van hun algehele welzijn.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor Diagnostiek
Kinderpsychiater voor Specialistische Hulp
Schoolarts voor Gezondheidstoezicht

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met complexe gedrags- of ontwikkelingsproblemen werken we samen met kinderpsychiaters. Deze medisch specialisten stellen diagnoses en bieden behandeling voor aandoeningen zoals ADHD of autisme. Zij adviseren het schoolteam over de benodigde aanpassingen in het onderwijs, altijd in overleg met ouders en met hun toestemming. De kinderpsychiater is een externe expert die waardevolle inzichten kan bieden. Daarnaast monitort de schoolarts (jeugdarts) van de GGD de lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Zij organiseren gezondheidsonderzoeken en adviseren ouders en school bij zorgen. Alle medische informatie blijft vertrouwelijk en wordt niet gedeeld met de school zonder expliciete toestemming van de ouders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Lift
Gymzaal Banne gezamenlijk gebruik
Chromebooks ter ondersteuning

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting van PI-school Professor Waterink Noord

Bij PI-school Professor Waterink Noord zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van ieder kind. We bieden een breed scala aan ondersteuning, gericht op zowel zorg als cognitieve vaardigheden, om ervoor te zorgen dat elke leerling zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. **Zorgondersteuning: Sociaal-Emotionele Ontwikkeling** Onze zorgondersteuning richt zich op het welzijn en de sociale vaardigheden van uw kind. We bieden individuele begeleiding door toegewijde zorgcoördinatoren die klaarstaan om uitdagingen aan te gaan en emotionele steun te bieden. Daarnaast versterken we sociale competenties met stimulerende groepsactiviteiten die samenwerking en onderlinge verbinding bevorderen. Voor specifieke behoeften werken we nauw samen met externe specialisten, zoals logopedisten, fysiotherapeuten en psychologen, om de best mogelijke zorg te garanderen. **Cognitieve Ondersteuning: Academische Groei en Talentontwikkeling** Op het gebied van cognitieve ontwikkeling stimuleren we leerlingen in vakken als rekenen, taal en lezen. Differentiatie in de klas zorgt ervoor dat lessen aansluiten bij het individuele leertempo en de leerstijl van elk kind. Onze gespecialiseerde remedial teachers bieden gerichte hulp in kleine groepen of individueel, met als doel de leerstof beter te doorgronden. We koesteren ook talenten door uitdagende projecten en activiteiten, speciaal ontworpen om unieke vaardigheden te ontwikkelen. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen is er de speciale Metalliqgroep. Twee keer per week ontvangen zij verdiepende en uitdagende instructie op hun eigen niveau, wat hun intellectuele nieuwsgierigheid voedt. **Ondersteuning Binnen de Klas en Communicatie met Ouders** Elke klas wordt versterkt door onderwijsassistenten die individuele aandacht bieden aan leerlingen. Deze ondersteuning in kleine groepen zorgt ervoor dat niemand achterblijft. Wij geloven in een sterke samenwerking met u als ouder. Regelmatige updates via ouderavonden, rapporten en persoonlijke gesprekken houden u volledig geïnformeerd over de voortgang van uw kind. Uw inbreng is cruciaal voor het succes van uw kind. **Leerlingparticipatie: Uw Stem Telt Mee** Bij PI-school Professor Waterink Noord betrekken we leerlingen actief bij hun eigen leerproces en de ondersteuning die zij ontvangen. Door middel van evaluatiegesprekken, enquêtes en leerlingenvertegenwoordiging zorgen we ervoor dat hun perspectief wordt gehoord. Deze betrokkenheid, mede door reflectie- en feedbackmomenten na lessen, helpt ons de leeromgeving continu te verbeteren en te zorgen voor een omgeving waarin elke leerling zich gewaardeerd en gehoord voelt. **Toekomstvisie: Uitbreiding van Ondersteuning** We werken momenteel aan een nieuw dyscalculieprotocol om leerlingen met dyscalculie nog gerichter te kunnen ondersteunen. Bovendien breiden we ons aanbod voor dubbel bijzondere leerlingen, waaronder hoogbegaafden, verder uit om hen een blijvend uitdagende leeromgeving te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgericht Onderwijsplan

Welke Ontwikkeldoelen Bevat Ons Schoolplan voor de Komende Jaren?

Ons integrale kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op Werken met Kwaliteit (WMK), richt zich op de algehele schoolorganisatie en de ambitieuze doelen die we nastreven. In onze dynamische omgeving passen we ons beleid continu aan en stellen we jaarlijks verbeterdoelen vast, terwijl we behaalde resultaten borgen. Met een uniform observatieschema evalueren we jaarlijks essentiële aspecten zoals het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI), pedagogisch handelen, klassenmanagement en de algehele veiligheid. Voor de komende jaren ligt onze prioriteit bij het versterken van begrijpend lezen en luisteren, en de implementatie van het EDI-model in al onze lessen. In schooljaar 2023-2024 hebben we al belangrijke stappen gezet met nieuwe methodes voor technisch en begrijpend lezen. Specifiek for schooljaar 2025-2026 focussen we op: Traumasensitief Lesgeven: Traumasensitief onderwijs betekent dat we een veilige en ondersteunende leeromgeving creëren voor elk kind, met extra aandacht voor leerlingen die ingrijpende ervaringen hebben meegemaakt. We erkennen de impact van trauma op leren en gedrag en passen onze aanpak aan met begrip, geduld en stabiliteit. Ons doel is om een plek te bieden waar elk kind zich gewaardeerd en veilig voelt, wat essentieel is voor optimale ontwikkeling. Het team zal zich verder verdiepen in de theorie en praktische toepassing van traumasensitief lesgeven. Burgerschap: We besteden structureel aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van onze leerlingen, met als doel hen op te leiden tot verantwoordelijke burgers die goed voor zichzelf en hun omgeving kunnen zorgen. Ons beleidsplan, dat binnenkort op de website wordt bijgewerkt voor schooljaar 2025-2026, beschrijft de huidige en toekomstige activiteiten die gekoppeld zijn aan de kerndoelen van burgerschap. Nieuwe Methoden: In schooljaar 2025-2026 onderzoeken we nieuwe methodes voor wereldoriëntatie (thematisch aanbod) en taal/spelling, aangezien de huidige methodes aan vervanging toe zijn. Werkgroepen zijn ingesteld om de meest geschikte methodes te selecteren die aansluiten bij onze leerlingen en voldoen aan de inspectienormen.

Hoe Monitoren en Bereiken We Onze Onderwijsdoelen?

Jaarlijks meten we onze kwaliteit met diverse vragenlijsten, waarvan de afnamecyclus is vastgelegd in ons kwaliteitshandboek dat opvraagbaar is bij de directeur. De resultaten worden geanalyseerd, besproken met het team en de medezeggenschapsraad, en gebruikt om onze schooldoelen te realiseren. Door middel van observaties en ontwikkelgesprekken met onze medewerkers waarborgen we de voortgang van de schooldoelen. In vakgroepen werken we jaarlijks aan specifieke kwaliteitsdoelen op het gebied van onderwijsprogramma en begeleiding. Voor schooljaar 2025-2026 zijn doelen geformuleerd binnen diverse domeinen, waaronder kwaliteit, beleid, onderwijs, begeleiding en ouderbetrokkenheid. De tevredenheidsenquêtes voor ouders, leerkrachten en leerlingen worden in datzelfde jaar opnieuw afgenomen. We maken gebruik van het Cito Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'. Dit systeem biedt inzicht in de vaardigheden van leerlingen op het gebied van begrijpend lezen, spelling en rekenen, evenals hun groei in werkhouding, leerhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten van deze toetsen, die eind januari/begin februari en in juni worden afgenomen, worden altijd met ouders en leerlingen besproken. 'Leerling in Beeld' helpt ons de individuele ontwikkeling van elke leerling te volgen en te bepalen waar extra ondersteuning nodig is. Het schoolplan en het jaarplan zijn te vinden op onze website onder Organisatie - PI-school Waterink Noord.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij PI-school Professor Waterink Noord

Toelichting van de school

Ontdek het gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen op PI-school Professor Waterink Noord, ontworpen om tegemoet te komen aan hun unieke behoeften en ontwikkelingsstadia. In onze onderbouw focussen we op thematisch leren, wat een boeiende en effectieve manier is om jonge geesten te stimuleren. Wij geloven in een gepersonaliseerde aanpak met een Individueel Ontwikkelingsperspectief (OPP). Elk kind krijgt een op maat gemaakt plan met specifieke leerdoelen en strategieën, dat we voortdurend evalueren en bijsturen voor optimale groei. Onze kleine klassen garanderen individuele aandacht, met een speciale focus op taal- en spraakontwikkeling. Dit creëert een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan floreren. Ons team bestaat uit hooggekwalificeerde leraren en begeleiders met expertise in diverse leer- en gedragsbehoeften. Zij werken nauw samen met specialisten zoals logopedisten en psychologen om een integrale ondersteuning te bieden. Het curriculum is flexibel en aangepast aan verschillende leerstijlen, met nadruk op spelend leren. We stimuleren de sociale, emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling door middel van boeiende, thematische activiteiten. Naast onderwijs bieden we essentiële therapeutische ondersteuning, waaronder logopedie voor taalontwikkeling, fysiotherapie voor motorische vaardigheden en psychologische begeleiding voor emotionele veerkracht. Ouderbetrokkenheid is cruciaal. We onderhouden een open communicatie en organiseren regelmatige gesprekken om de voortgang te bespreken en een sterke samenwerking te waarborgen. Structuur en routine bieden onze jonge leerlingen de nodige veiligheid en voorspelbaarheid, wat essentieel is voor hun welzijn en ontwikkeling. Onze leeromgeving is uitnodigend, veilig en speciaal ingericht voor de behoeften van jonge kinderen. We besteden veel aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden door middel van interactieve activiteiten zoals kringgesprekken en samenwerkingsopdrachten, wat bijdraagt aan veerkracht en zelfvertrouwen. Voorbeeld dagprogramma jonge kind: Ochtend: Welkomstkring, dagplanning, taal- en rekenactiviteiten. Middag: Creatieve activiteiten, spel en beweging, therapieën (indien van toepassing). Einde van de dag: Afsluiting en oudercontact. PI-school Professor Waterink Noord biedt een complete en zorgzame omgeving waar jonge kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken.

Veelgestelde vragen

Biedt PI-school Professor Waterink Noord aanvullende programma's voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor jonge kinderen, inclusief toegewijde programma's die aansluiten bij hun ontwikkelingsfase. Dit omvat ook specialistische jeugdhulp door MOC 't Kabouterhuis.

Ja, onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor jonge kinderen, inclusief toegewijde programma's die aansluiten bij hun ontwikkelingsfase. Dit omvat ook specialistische jeugdhulp door MOC 't Kabouterhuis.

Specialistische jeugdhulp via MOC 't Kabouterhuis

Met welke externe partijen werkt PI-school Professor Waterink Noord samen voor het jonge kind programma?

PI-school Professor Waterink Noord werkt nauw samen met MOC 't Kabouterhuis voor specialistische jeugdhulp om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken.
Team | PI-school Professor Waterink Noord in Amsterdam | [2025] Schoolregister