PI-school Professor Waterink Noord
Kopjachtplein 19
1034 JG Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Schooladviezen

Als we kijken naar de schooladviezen dan valt de nadruk op theoretische leerwegen op: 20% van de leerlingen krijgt een vmbo-t/havo-advies en 18% havo/vwo-advies (vergeleken met 15% en 12% in de regio). Het aandeel praktijkonderwijs (4%) ligt iets boven het regionale gemiddelde van 3%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage onderadvisering is laag: 6% tegenover 12% landelijk. 30% van de leerlingen presteert boven hun advies, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding benadrukt. Dit sluit aan bij het beleid van individuele ontwikkelingsplannen zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Competentiegericht Werken (CGW) is onze basismethodiek. Dit houdt in dat we zoveel mogelijk aansluiten bij de eigen kracht en mogelijkheden van elk kind. Zo kan elk kind optimaal tot leren komen. We streven naar een klimaat waarin ieder kind zich veilig voelt en geaccepteerd wordt. Omdat de klassen klein zijn kunnen we ons richten op de verschillende onderwijsbehoeften van de kinderen, die allemaal hun eigen hulpvraag hebben. Onze leerlingen hebben behoefte aan een gestructureerde en voorspelbare leeromgeving. Ze hebben veel bevestiging nodig. Sommige leerlingen hebben daarnaast behoefte aan veiligheid, persoonlijke aandacht en een persoonlijke band met de leerkracht. Ze hebben behoefte om te leren hoe je moet omgaan met emoties en dat je door te denken invloed kan uitoefenen op wat je voelt. Er zijn ook leerlingen waarbij het nog meer van belang is om aan te sluiten bij hun persoonlijke interesses en sterke kanten en hun zwakke kanten te omzeilen. We bieden leerlingen invloed op invulling van hun eigen onderwijs. We bieden rust, structuur en regelmaat door: positieve verwachtingen uit te spreken; het goede voorbeeld te geven; gedrag bespreekbaar te maken; duidelijk aan te leren welk gedrag we willen zien; ruimte te geven aan de eigen ontwikkeling van het kind; samenwerken en delen met andere kinderen te stimuleren; verantwoordelijkheid te geven daar waar dat kan. Er wordt een veilig en duidelijk pedagogisch klimaat geboden ter voorkoming, dan wel beperking van gedragsproblemen. Dit doen we door school- en klassenroutines positief te formuleren en de bijbehorende gedragingen met de leerlingen in te oefenen. De 'onderlegger' van ons pedagogisch klimaat is Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS). Kijk op www.swpbsnetwerk.nl voor meer informatie. De onderwijstijd wordt gestructureerd met behulp van pictogrammen die in elke klas hetzelfde zijn. We stimuleren en dagen leerlingen uit om in kleine stapjes verder te komen en zorgen dat ze veel succeservaringen opdoen. We geven extra, snelle en directe ondersteuning en houden extra toezicht om escaleren van gedrag te voorkomen. Tevens differentiëren we in regels passend bij de leerling, geven leerlingen de ruimte binnen de afspraken, bewegen waar nodig mee met het gedrag van leerlingen en overleggen met leerlingen waar nodig. Leerkrachten zijn voorspelbaar voor leerlingen (zeggen wat je doet en doen wat je zegt), geven veel positieve feedback. In elke klas zetten we groepsgewijs of individueel een beloningssysteem in om de gewenste vaardigheden aan te leren. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Ontwikkeling