
Schoolweging
De schoolweging van Nellestein is 32,69 , met een spreiding van 7,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 85.48% behaalt de school het fundamenteel niveau, exact op de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit toont basiskwaliteit ondanks de complexere populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 93.89%, waarbij de focus op basisvaardigheden in het schoolplan mogelijk extra aandacht verdient.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36.56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 38.7%. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32.69). Vergelijkbare scholen scoren met 50.17% significant hoger, wat wijst op ontwikkelingsmogelijkheden. De school zet in op differentiatie en doelgroepgerichte instructie zoals beschreven in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een tweedeling zien: 21.95% vmbo-b tegenover 34.15% havo/vwo-adviezen (havo/vwo/vmbo-(g)t). Opvallend is het hoge percentage vwo-advies (14.63% vs 18.61% regio). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs 1.01% regio), wat aansluit bij het daltonconcept met focus op zelfstandig leren. De brede adviesrange weerspiegelt de grote spreiding in schoolweging (7.25).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nellestein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 175.23 | 170.06 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. In de groep worden toetsen afgenomen die bij de methode horen. We observeren en registreren ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Tweemaal per jaar worden de Cito-toetsen afgenomen bij de groepen 3 t/m 8. Deze toetsen geven zicht op de vorderingen in vergelijking met het landelijk gemiddelde. Het verzamelen van al deze gegevens is erop gericht om het onderwijs goed af te kunnen stemmen op de behoeften van de leerlingen. Op basis van de gegevens worden in de groepsplannen de doelen voor de volgende periode gesteld, voor de groep en voor leerlingen individueel. Daarnaast wordt gekeken naar welke acties schoolbreed nodig zijn om de kwaliteit van het onderwijs zo hoog mogelijk te houden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14.29% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven regionaal gemiddelde van 11.81%), terwijl 26.19% bovenadvies functioneert. Dit duidt op zorgvuldige advisering met ruimte voor groei. De score sluit aan bij de transparante communicatie over doorstroomverwachtingen zoals beschreven in de kernprocedure.