
Schoolweging
De schoolweging van IJplein is 35,37 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school haalt met 85,48% net de inspectienorm voor fundamenteel niveau, maar ligt 7,5% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,97%). Opvallend is de consistent lagere score bij begrijpend lezen (-9,3% t.o.v. Amsterdam).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 25,27% behaalde streefniveaus blijft de school significant onder zowel eigen signaleringswaarde (34,3%) als landelijk gemiddelde (47,56%). Dit vraagt om gerichte interventies, vooral bij rekenvaardigheden waar de score 7,2% achterloopt op vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 34,5% vmbo-b/k adviezen (iets boven de 28,6% in Amsterdam) tegenover 30,3% vwo/havo-adviezen. Praktijkonderwijsadviezen (1 leerling in 2023-2024) blijven wel beperkter dan regionaal gemiddeld (1,01%). De combinatie van hoge schoolweging en relatief lage streefniveaus beïnvloedt het adviesbeeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | IJplein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij zijn een school die hoge verwachtingen en ambities heeft. Deze spreken we uit naar onze leerlingen en naar onszelf. Om de kwaliteit van onze zorg en onze ambitie te bewaken, maken wij gebruik van de plan-do-check-act cyclus. Deze cyclus vindt twee keer per jaar plaats op basis van de DIA resultaten uit het leerlingvolgsysteem. In de check fase bespreken wij als team systematisch of de gewenste effecten en resultaten gehaald worden. In de plan fase bespreken leerkrachten, individueel met de intern begeleider, eventuele verbeterafspraken. Uit deze cyclus volgen nieuwe handelingsplannen om, leerlingen die dit nodig hebben, extra te ondersteunen. Daarnaast hebben we een dagelijkse voortgangscheck vanuit onze methodes en doordat wij werken conform de EDI werkwijze. Als een leerdoel nog niet gehaald is, zien we dat direct en kunnen leerlingen hier nog extra aan werken. Loopt een leerling vast, dan is dit ook direct zichtbaar en krijgt de leerling extra individuele begeleiding en extra werk, gedifferentieerd op eigen niveau. Voor het technisch lezen maken wij gebruik van DMT en Avi-lezen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,67% van leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan landelijk (62,93%). Slechts 8,33% zit onder advies tegen 11,81% nationaal. Het hoge percentage bovenadvies (25% vs 25,27%) onderstreept effectieve doorstroombegeleiding, passend bij het 'realistisch en kansrijk adviseren'-beleid uit het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid Op onze school heerst een vriendelijke sfeer, waar leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen. Wij werken vanuit PBS, waarmee we sturen op het positieve gedrag. Zowel leerkrachten als leerlingen geven elkaar positieve feedback. Op onze school ontmoeten en respecteren leerlingen en ouders met diverse achtergronden elkaar. Leerlingen hebben een natuurlijke behoefte om met elkaar te communiceren. In een veilige omgeving kunnen leerlingen kritisch zijn, vragen stellen, samen onderzoeken en experimenteren. Door een zeer sterk aanbod op het gebied van taal en woordenschat, geven wij de leerlingen daarvoor de middelen en dagen wij ze uit. Tevens besteden wij veel aandacht aan ICT-vaardigheden. Verantwoordelijkheid Onze school creëert een klimaat waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen. Zij worden uitgedaagd door zowel leerkrachten als ouders om bekwaam te worden in het bedenken van oplossingen, leren eigen verantwoordelijkheid te nemen en te dragen voor hun werk en het kunnen omgaan met uitgestelde aandacht. Leerlingen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen, geven niet op bij tegenslag en fouten maken mag. Betrokkenheid en saamhorigheid Onze school zorgt ervoor dat alle kinderen betrokken zijn bij het onderwijs en dat een sfeer van saamhorigheid heerst. Ieder kind is uniek, ieder kind groeit en bloeit in zijn of haar eigen ontwikkeling en tempo. Dit doen wij door het aanbieden van leerstof op niveau. Wij besteden ook aandacht aan goed bewegingsonderwijs, gezonde voeding en creatieve vakken. Hierin is ruimte voor talentontwikkeling. Leerlingen leren van en met elkaar, en laten zich inspireren door andere leerlingen en eigen succeservaringen. Kinderen hebben van nature een open en nieuwsgierige houding naar elkaar en hun omgeving. LEES MINDER
Transparantie
Gelijkwaardigheid
Veiligheidheid en Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool IJplein voor sociale ontwikkeling?
Vanaf groep 1 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd en geregistreerd in Hart en Ziel. De leerkrachten vullen twee keer per jaar een vragenlijst in. Op basis van deze monitor vinden er interventies op leerling-, groeps- en schoolniveau plaats. Aanvullend wordt voor de kleuters de sociaal-emotionele ontwikkeling geregistreerd in Parnassys. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen zelf een lijst in om de sociale veiligheid in kaart te brengen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool IJplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool IJplein gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Hart & Ziel, Leeruniek en Leerlijnen Parnassys.