Openbare Basisschool de Vlaamse Reus in Amsterdam

Het team van Openbare Basisschool de Vlaamse Reus in Amsterdam

Current section: team
Hechtelstraat 49
1066 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Vlaamse Reus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Vlaamse Reus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Vlaamse Reus bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Vlaamse Reus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Vlaamse Reus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 96.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (96.2%)
Man (3.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Vlaamse Reus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.7%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (25.9%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Vlaamse Reus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.6%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (3.7%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Vlaamse Reus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Vlaamse Reus: Zekerheid voor Onderwijscontinuïteit

Bij Openbare Basisschool de Vlaamse Reus zetten we ons dagelijks in voor hoogwaardig onderwijs, ook tijdens afwezigheid van onze vaste leerkrachten. We hanteren een proactief beleid voor personeelsvervanging om de les continuïteit te garanderen. Onze eerste prioriteit is het vinden van interne oplossingen. Hierbij worden taken en klassen waar mogelijk verdeeld onder het bestaande, toegewijde team. Dit zorgt ervoor dat leerlingen zo min mogelijk hinder ondervinden van een tijdelijke afwezigheid. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, schakelen we direct over naar het inzetten van gekwalificeerde invalkrachten. Deze professionals zijn zorgvuldig geselecteerd en bekend met onze school en onderwijsaanpak, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op Basisschool de Vlaamse Reus

3

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Remedial Teacher
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool de Vlaamse Reus bieden we gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben met taal en rekenen. Ons doel is om achterstanden weg te werken en talenten optimaal te ontwikkelen. Onze aanpak is veelzijdig. Binnen de klas differentiëren leerkrachten in hun instructie en opdrachten, zodat elke leerling op het eigen niveau kan werken aan uitdagende leerstof. Voor specifieke noden organiseren we begeleiding in kleine groepjes, zowel binnen als buiten de klaslokalen, om leerlingen op maat te helpen. Indien een leerling intensievere of meer gespecialiseerde hulp vereist, stelt de intern begeleider individuele leerplannen op. Deze persoonlijke aanpak garandeert dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is voor succesvolle academische vooruitgang.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
School Maatschappelijk Werk
Reuzentraining (Sociaal-Emotionele Training)
Speltherapeut

Toelichting van de school:

Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid ondersteunt leerkrachten proactief bij het creëren van een passend onderwijsaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit zorgt ervoor dat ook deze kinderen hun volledige potentieel kunnen benutten. Daarnaast is een schoolmaatschappelijk werker beschikbaar om ouders en leerkrachten te adviseren bij sociaal-emotionele of persoonlijke uitdagingen waar leerlingen mee te maken hebben. Wij geloven in een brede ondersteuning voor de algehele ontwikkeling van elk kind. Voor kinderen die een steuntje in de rug nodig hebben bij hun sociale of emotionele groei, bieden we de jaarlijkse 'Reuzentraining'. Deze training, verzorgd door gecertificeerde leerkrachten in kleine groepen, richt zich op kinderen met een gemiddelde tot hoge intelligentie die openstaan voor persoonlijke ontwikkeling. Bovendien beschikt onze school over een speltherapeut die via speltherapie kinderen helpt bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en contact met anderen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
School Maatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Vlaamse Reus stimuleren we actief een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak bij alle leerlingen. We leren kinderen zelfstandigheid, concentratie en structuur aan, zodat ze verantwoordelijkheid voor hun schoolwerk kunnen nemen. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op dit gebied, ontvangen ondersteuning in kleine groepen of individueel. Een nauwe samenwerking tussen leerkrachten, schoolmaatschappelijk werk en externe specialisten zorgt voor een op maat gemaakte aanpak. Hiermee helpen we leerlingen hun leerproces te optimaliseren. Indien de ondersteuningsbehoefte van een leerling onze capaciteiten overstijgt, zoeken we actief naar oplossingen. We vragen arrangementen aan bij SPO West of raadplegen het Samenwerkingsverband voor gespecialiseerd advies en hulp.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Groei

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze school werkt samen met een kinderfysiotherapeut die één dag per week aanwezig is voor ondersteuning bij motorische uitdagingen. Deze hulp is gericht op het verbeteren van fijne en grove motoriek, wat essentieel is voor activiteiten zoals schrijven, knutselen en buitenspelen. Het uiteindelijke doel van de fysiotherapeutische begeleiding is om kinderen weer plezier te laten ervaren in beweging en hen te helpen hun motorische vaardigheden te versterken. Ouders zijn altijd welkom om langs te komen voor vragen of informatie over de aanpak. Onze vakdocent bewegingsonderwijs zorgt voor een rijke motorische ontwikkeling. Leerlingen in de onderbouw krijgen wekelijks gymles en dagelijks buitenspeeltijd. De midden- en bovenbouw heeft tweemaal per week gymles en dagelijkse beweging buiten. Na schooltijd worden diverse sportactiviteiten aangeboden. De vakdocent monitort de motorische ontwikkeling en werkt nauw samen met de fysiotherapeut bij signalering van extra ondersteuningsbehoeften.

2

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV-ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

Leerlingen kunnen starten in de onderbouw indien zij zindelijk zijn en zelfstandig naar het toilet kunnen. Bij ongelukjes bieden we hulp en informeren we de ouders. De school mag geen medische handelingen verrichten, met uitzondering van het toedienen van medicatie. Dit gebeurt uitsluitend op basis van een medische verklaring van een arts en schriftelijke toestemming van de ouders. Een deel van ons team is getraind in het verlenen van eerste hulp bij ongevallen. Voor leerlingen met een lichamelijke beperking werken we nauw samen met de medisch expert van het samenwerkingsverband. Samen bepalen we de benodigde ondersteuning en de mogelijkheden die de school kan bieden. Wij zien een stijging in het aantal leerlingen met specifieke medische behoeften, zoals allergieën. Het beoordelen van de haalbaarheid van een plaatsing is een zorgvuldig proces. Ouders dienen medische informatie te verstrekken, waarna het zorgteam en de directeur de aanvraag beoordelen om te zorgen voor een veilige en passende leeromgeving voor elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra Ondersteuning voor Leerlingen: Ons Aanbod bij Basisschool de Vlaamse Reus

Gedetailleerde Uitleg van Schoolondersteuning

Bij Openbare Basisschool de Vlaamse Reus streven we ernaar om optimaal in te spelen op de unieke onderwijsbehoeften van ieder kind. Dit realiseren we door middel van zorgvuldig opgestelde groepsplannen, die de vertaalslag vormen van ons schoolplan naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Deze plannen beschrijven per leerjaar en vakgebied het gestelde basisaanbod. Binnen dit kader biedt elke leerkracht gedifferentieerde lessen aan, afgestemd op het individuele niveau van elk kind. Aanpassingen en extra lesmateriaal vinden plaats binnen de klasomgeving, specifiek gericht op het individu. Indien nodig, wordt het aanbod gebundeld in kleine leergroepen, wat niet alleen efficiënter is, maar ook de interactie en samenwerking tussen leerlingen bevordert. In de groepsplannen worden concrete afspraken en eventuele interventies voor de komende periode vastgelegd. Soms blijkt ondanks onze inspanningen dat een kind meer ondersteuning nodig heeft dan wij als basisschool, zelfs met hulp van onze partners, kunnen bieden. In dergelijke gevallen bespreken we open met ouders welke aanvullende zorg noodzakelijk is. We werken hierbij nauw samen met het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam Diemen (SWV). Contactgegevens SWV: Bijlmerdreef 1289-2, 1103 TV Amsterdam. Telefoon: 020 - 72 37 100. E-mail: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl. Onze Toegankelijkheid en Grenzen: Welkom bij De Vlaamse Reus Ons uitgangspunt is dat elk kind welkom is op Basisschool de Vlaamse Reus. Bij elke aanmelding, of het nu gaat om een startende kleuter of een nieuwe leerling die halverwege het schooljaar instroomt, beoordelen we nauwgezet de specifieke behoeften van het kind en onze mogelijkheden om hieraan te voldoen. Kinderen met specifieke leer- of gedragsuitdagingen kunnen wij alleen plaatsen als wij de sociale veiligheid en het positieve pedagogische klimaat binnen de groep en de school kunnen blijven garanderen. De draagkracht van onze leerkrachten speelt hierbij tevens een belangrijke rol. De uiteindelijke plaatsing is mede afhankelijk van de huidige groepsdynamiek, groepsgrootte en de belastbaarheid van de betrokken leerkrachten op het moment van aanmelding. Bij een eventuele doorverwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs, worden naast de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling ook de sociale veiligheid, het pedagogisch klimaat en de praktische uitvoerbaarheid voor de leerkrachten meegewogen bij het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring. De schoolleiding neemt hierover de definitieve beslissing. Toekomstplannen voor Verdere Ondersteuning De Vlaamse Reus wil de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften continu verbeteren. We zetten in op meer maatwerk binnen de klas, versterken onze sociaal-emotionele ondersteuning, intensiveren de samenwerking met ouders en externe specialisten, en bevorderen de verdere professionalisering van onze aanpak voor hoogbegaafde leerlingen. Op deze wijze verzekeren we dat elk kind de optimale kansen krijgt voor zijn of haar persoonlijke ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor een Bloeiende Toekomst

Welke ambitieuze doelen bevat ons schoolplan voor de komende jaren?

Openbare Basisschool de Vlaamse Reus streeft naar een complete ontwikkeling van elk kind. We focussen op zowel academische vooruitgang als de sociaal-emotionele en persoonlijke groei. Ons doel is een leeromgeving te creëren die veilig, stimulerend en betekenisvol is, zodat ieder kind zijn of haar unieke talenten optimaal kan ontwikkelen. Verbinding, vertrouwen, groei en autonomie zijn de kernwaarden die ons onderwijs sturen. We streven naar een continue verbetering door onderling leren te faciliteren. Dit doen we via effectieve leerteams en gedegen onderzoek, met een gestructureerde aanpak die inspireren, plannen, mobiliseren, uitvoeren, waarderen, controleren, reflecteren en actie omvat. Dit zorgt ervoor dat we ons onderwijs continu aanscherpen. Ons streven is passend onderwijs voor ieder kind. Dit betekent dat we onderwijs op maat bieden, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. We garanderen een prettige leeromgeving, hooggekwalificeerde leerkrachten en een sterke samenwerking met ouders. De Vlaamse Reus omarmt een inclusieve visie, waarin alle kinderen, ook die met specifieke ondersteuningsbehoeften, een warme plek vinden. Alle gedetailleerde doelstellingen, inclusief die gericht op burgerschapsvorming, zijn uitgebreid beschreven in ons actuele schoolplan voor de periode 2024-2027.

Hoe garandeert onze school het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?

Het succes van onze onderwijsdoelen meten en evalueren we zorgvuldig. Dit doen we door middel van continue reflectie op ons onderwijsaanbod en de voortgang van leerlingen. Observaties, toetsresultaten en evaluatiegesprekken met ouders en specialisten helpen ons om de ontwikkeling te volgen en waar nodig bij te sturen. We hanteren een Plan-Do-Check-Act cyclus om de voortgang te bewaken en de effectiviteit te maximaliseren. Daarnaast maken we gebruik van kwaliteitskaarten om zowel didactische werkwijzen als andere essentiële onderwijsprocessen nauwkeurig te evalueren. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen we gespecialiseerde handelingsplannen op die we regelmatig evalueren. Een gestructureerde gesprekkencyclus ondersteunt de professionele ontwikkeling van al onze medewerkers, waardoor we continu blijven innoveren. Onze leerkrachten volgen de voortgang van leerlingen nauwgezet via diverse activiteiten en methodegebonden toetsen. Door deze systematische aanpak zorgen we ervoor dat elk kind de aandacht krijgt die het verdient en dat we onze ambitieuze doelen realiseren.

Ontwikkelingsgericht Onderwijs voor Kleuters: Een Sterke Start bij De Vlaamse Reus

Toelichting van de school

Openbare Basisschool de Vlaamse Reus biedt een stimulerend programma voor jonge kinderen, waarbij spelend leren centraal staat. Ons onderwijs is thematisch opgezet en sluit naadloos aan bij de belevingswereld van onze jongste leerlingen. In groep 1 en 2 focussen we op een brede ontwikkeling, met speciale aandacht voor taal, rekenen, sociale vaardigheden en motorische ontwikkeling. Dit alles vindt plaats in een uitdagende en rijke leeromgeving, verrijkt door onze focus op OntwikkelingsGericht Onderwijs (OGO) en sociaal-culturele praktijken. Binnen onze OGO-methodiek geloven we dat nieuwsgierigheid, zelfvertrouwen en een open blik essentieel zijn voor leren. We creëren een veilige basis en bieden tegelijkertijd uitdagende situaties die de ontwikkeling stimuleren. Door de buitenwereld naar binnen te halen en zelf de wereld te ontdekken, leren kinderen op een betekenisvolle manier. Activiteiten draaien om spel en onderzoek, met de drie B's als leidraad: Betekenisvolle, Gezamenlijke en Bemiddelde activiteiten. Onze professionals begeleiden kinderen actief, zoeken naar interessante en betekenisvolle leerstof en stimuleren zo hun groei. Het doel is een brede ontwikkeling die hoofd, hart en handen omvat, waarbij kennis en vaardigheden samenhangend worden aangeboden. Samenwerking met voorschoolse voorzieningen zorgt voor een soepele overgang, met warme overdrachten en actieve ouderbetrokkenheid. Peuters die starten op onze school worden uitgenodigd voor wenmomenten, zodat zij en hun ouders zich welkom en vertrouwd voelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool de Vlaamse Reus voor jonge kinderen?

Onze basisschool biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start en ontwikkeling.

Onze basisschool biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start en ontwikkeling.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters

Met welke partners werkt Basisschool de Vlaamse Reus samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met erkende partners zoals Maikids en Impuls om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken.

Wij werken nauw samen met erkende partners zoals Maikids en Impuls om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken.

Team | Openbare Basisschool de Vlaamse Reus in Amsterdam | [2025] Schoolregister