Oecumenische basisschool Nautilus in Amsterdam

Het team van Oecumenische basisschool Nautilus in Amsterdam

Current section: team
Theophile De Bockstraat 100 C
1058 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Oecumenische basisschool Nautilus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Oecumenische basisschool Nautilus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Oecumenische basisschool Nautilus bij jullie?

Ontdek hoe goed Oecumenische basisschool Nautilus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Oecumenische basisschool Nautilus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Oecumenische basisschool Nautilus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (10.5%)
55-65 jaar (31.6%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Oecumenische basisschool Nautilus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (50%)
Direct ondersteunend personeel (38.9%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Oecumenische basisschool Nautilus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Nautilus

Bij Oecumenische Basisschool Nautilus zorgen we voor een proactieve aanpak bij het regelen van leerkrachtvervanging. Wanneer een vaste leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we direct alles op alles om een gekwalificeerde vervanger te vinden, zowel intern als extern. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces van uw kind. Op de eerste dag van afwezigheid van een leerkracht, streven we ernaar om directe vervanging te organiseren. Mocht dit op de eerste dag om praktische redenen niet direct haalbaar zijn, dan worden de leerlingen opgevangen in andere groepen. Ze werken dan zelfstandig aan uitdagende opdrachten onder begeleiding van de aanwezige leerkracht. We begrijpen de impact van het lerarentekort in Amsterdam. Hoewel we alles in het werk stellen om dit te voorkomen, kunnen wij in uitzonderlijke situaties en als allerlaatste redmiddel ouders vragen hun kinderen tijdelijk thuis te houden. Dit doen we enkel en alleen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen voor alle leerlingen die wel op school aanwezig zijn. We zijn continu bezig met oplossingen om dit te vermijden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Nautilus heeft Wetenschap Natuur en Technologie hoog in het vaandel. Er is een techniekcoördinator die speciaal opgeleid is om ons schoolprofiel verder te ontwikkelen. De techniekcoördinator geeft de technieklessen waarbij de groepsleerkracht ondersteunt. We organiseren jaarlijks, naast de wekelijkse technieklessen, een techniekdag waar kinderen een techniekuitdaging aangaan. De inhoud van deze uitdagingen is ieder jaar anders en sluit zoveel mogelijk aan bij een actueel thema. In aanloop naar de uitdaging worden ouders op de hoogte gesteld en oefenen de leerlingen de uitdaging tijdens de technieklessen.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Succes op Basisschool Nautilus Amsterdam

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Nautilus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Specialistische Rekenhulp
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Taalvaardigheid

Toelichting van de school:

Op basisschool Nautilus in Amsterdam bieden onze toegewijde specialisten essentiële ondersteuning aan leerlingen en leerkrachten. Wij versterken het onderwijs met verdiepende inzichten en praktische hulp, bovenop de dagelijkse basisondersteuning. Ons aanbod is specifiek gericht op leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- en hoogbegaafde kinderen en meertalige leerlingen. Voor kinderen met spraak-, taal- en dyslexieproblemen werken we nauw samen met gespecialiseerde partners zoals Expertise Centrum Logopedie, RID en Kentalis. Deze externe professionals, zoals logopedisten en dyslexiespecialisten, garanderen deskundige begeleiding. Daarnaast onderhouden we waardevolle samenwerkingen met Stichting Kolom, Orion en diverse S(B)O-scholen. Deze samenwerkingen bieden ons toegang tot gespecialiseerde kennis voor leerlingen met sociaal-emotionele of cognitieve ontwikkelingsuitdagingen, die mogelijk baat hebben bij speciaal onderwijs.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Welzijn
Expert voor Sociaal-Emotionele Groei

Toelichting van de school:

De Kanjertraining vormt de kern van onze sociaal-emotionele aanpak, wat zorgt voor een positieve en veilige schoolomgeving voor elk kind. Voor kinderen met sociaal-emotionele of psychische uitdagingen werken we samen met gerenommeerde organisaties zoals De Bascule/Level, Altra, Arkin, het Kabouterhuis en het Expertise Centrum Autisme. Hun specialisten, waaronder orthopedagogen, speltherapeuten en kinderpsychologen, bieden gerichte hulp. Verder zijn we verbonden met cruciale ketenpartners zoals Bureau Jeugdzorg, Veilig Thuis, Bureau Halt, PIT, de Opvoedpoli, de GGD en de Wijkagent. Deze samenwerkingen bieden ons en ouders ondersteuning bij complexe gezinsproblematiek, schoolverzuim en sociale veiligheidskwesties. De betrokken professionals zijn experts in kinderwelzijn en pedagogische ondersteuning.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Leerplezier

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsstrategieën
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

In schooljaar 2024-2025 hebben we een Kanjercoördinator opgeleid, als integraal onderdeel van onze effectieve Kanjertraining. Deze coördinator versterkt onze aanpak voor gedrag en sociale interactie.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs verzorgt niet alleen reguliere gymlessen, maar ook de Motorische Remedial Teaching (MRT). Voor kinderen met motorische uitdagingen of fysieke klachten werken we samen met partners als Ergo- en Fysiotherapie, de Schoolarts en de GGD. Deze experts, zoals kinderfysiotherapeuten en schoolartsen, bieden gerichte ondersteuning om de motorische ontwikkeling optimaal te stimuleren. Ons doel is om elk kind de kans te geven zijn of haar fysieke potentieel volledig te benutten, zowel in spel als in gerichte oefeningen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Protocollen voor Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Oecumenische Basisschool Nautilus volgen we strikt het AMOS protocol voor medisch handelen, te vinden op www.amosonderwijs.nl. Dit protocol benadrukt dat onze medewerkers geen medische handelingen verrichten. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop, en bij medische noodzaak wordt altijd professionele hulp ingeschakeld.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool Nautilus

Ons Pedagogisch en Didactisch Plan voor Uw Kind

Bij Oecumenische Basisschool Nautilus staat uw kind centraal. Wij zien elk kind als een uniek individu met eigen talenten, achtergronden en leerbehoeften. Onze toegewijde leerkrachten en teamleden dagen zichzelf continu uit om gepersonaliseerd onderwijs te bieden dat naadloos aansluit bij wat uw kind nodig heeft om te excelleren. Wij geloven dat verschillen tussen leerlingen een verrijking zijn. Ons doel is onderwijs te realiseren waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt. Dit vereist voortdurende professionele ontwikkeling van ons team, met een focus op het verdiepen van onze kennis over individuele verschillen en het verfijnen van onze vaardigheden in het omgaan hiermee. Uiteindelijk streven we ernaar het onderwijs zo in te richten dat het optimaal tegemoetkomt aan de specifieke ondersteunings- en instructiebehoeften van elk kind. Ons ondersteuningsprofiel schetst transparant de grenzen en mogelijkheden van onze school. Voor niet-schoolgerelateerde hulp werken wij nauw samen met de Gemeente Amsterdam en haar Ouder- en Kindteams. Neem gerust contact op met onze ouder- en kindadviseur als u vragen of zorgen heeft over uw kind. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs en Brede Ondersteuning We werken met veel enthousiasme toe naar een inclusieve schoolomgeving waar we meer kinderen uit de buurt een plek kunnen bieden, ook als zij langdurige en intensieve ondersteuning nodig hebben. Dit doen we in samenwerking met specialisten uit het speciaal onderwijs en andere basisscholen in de wijk. Om deze ambitie te realiseren, zetten we in op: het uitbreiden van onze expertise op het gebied van meertaligheid en het worden van een 'Taalvriendelijke School'; het creëren van een gastvrije en veilige leeromgeving door middel van de Kanjertraining; en het versterken van de basisvaardigheden voor alle leerlingen. Tevens zorgen we voor lesmateriaal dat de diversiteit van onze leerlingenpopulatie weerspiegelt en een breed scala aan perspectieven omvat.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op Oecumenische Basisschool Nautilus stimuleren we levenslang leren door nieuwsgierigheid en motivatie te wekken. We bieden betekenisvol, levensecht onderwijs in een rijke leeromgeving. Ons curriculum is thematisch en geïntegreerd, waarbij we de directe omgeving en culturele diversiteit benutten. Jaarlijks organiseren we inspirerende projecten en workshops, verrijkt met ouderlijke expertise. Onze school is een veilige, waardevolle gemeenschap die een sterke basis legt voor sociaal-emotionele competentie en brede kennis. Leerlingen ontwikkelen zelfvertrouwen om de wereld aan te gaan, ondersteund door methodes als De Kanjeraanpak en Taakspel. We koesteren ouderbetrokkenheid en vieren successen samen. De ontwikkeling van taalvaardigheden, met nadruk op leesbevordering, is een doorlopende lijn. Door metacognitieve vaardigheden te versterken, leren leerlingen zelfstandig en ondernemend te zijn, met oog voor hoofd, hart en handen. Met een focus op Wetenschap, Natuur en Techniek (WNT) onderzoeken leerlingen de wereld actief. Ons WNT-profiel is zichtbaar in de school en wordt ondersteund door een gespecialiseerde techniekleerkracht. Specifieke doelen voor het schooljaar 2025-2026 omvatten het versterken van onze thematische aanpak, met integratie van alle taalvaardigheden, en het borgen van kwaliteitsverbeteringen uit het voorgaande jaar.

Hoe waarborgt de school de kwaliteit en ontwikkeling van het onderwijs?

Oecumenische Basisschool Nautilus hanteert een proactief kwaliteitsbeleid gericht op continue onderwijsontwikkeling. We analyseren ons onderwijs, implementeren nieuwe inzichten en evalueren de effectiviteit van verbeterplannen. Dit gebeurt in een cyclisch proces van onderzoek, planning, uitvoering en evaluatie op leerling-, groeps- en schoolniveau. Door resultaten en opbrengsten voortdurend te meten en te analyseren, stellen we vast welke werkwijzen het meest effectief zijn om onze doelstellingen en ambities te realiseren. Dit zorgt voor een dynamische en evidence-based benadering van onderwijsverbetering.

Ontdek het Programma voor Jonge Kinderen op Basisschool Nautilus

Toelichting van de school

Oecumenische Basisschool Nautilus biedt een warm welkom aan jonge kinderen en hun ouders. Wij werken nauw samen met externe partners om een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar de basisschool te garanderen. Onze VVE-coördinator onderhoudt een sterke band met onze voorschoolse partners. Deze samenwerking zorgt voor een consistente leer- en ontwikkelingslijn voor elk kind. Ouders sluiten zelf contracten af met deze organisaties; de school is hierin geen contractpartij. Wij informeren onze partners over schoolvakanties en studiedagen, zodat zij opvang kunnen bieden aan Nautilus-leerlingen die ook gebruikmaken van hun diensten. De voorschool, gevestigd in ons brede schoolgebouw en verzorgd door Combiwel, is een essentieel onderdeel van ons aanbod. Wij bewaken samen met hen de leerontwikkeling van jonge kinderen en faciliteren een soepele overgang. Kinderen mogen starten op de basisschool op de dag dat ze vier jaar worden. Tijdens de intake plannen we dit moment samen met u in. Voor kinderen die jarig zijn in de drie weken na de zomervakantie of kerstvakantie geldt dat zij direct na de betreffende vakantie kunnen beginnen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool Nautilus voor jonge kinderen?

Basisschool Nautilus biedt gespecialiseerde programma's en faciliteiten voor de allerkleinsten, inclusief kinderopvang en VVE-programma's. Dit omvat ook peuteropvang om een optimale start op de basisschool te verzekeren.

Basisschool Nautilus biedt gespecialiseerde programma's en faciliteiten voor de allerkleinsten, inclusief kinderopvang en VVE-programma's. Dit omvat ook peuteropvang om een optimale start op de basisschool te verzekeren.

Uitgebreide Kinderopvang Opties
Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool Nautilus samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor de begeleiding van jonge kinderen werkt Oecumenische Basisschool Nautilus samen met vooraanstaande lokale partners. Deze samenwerkingen garanderen hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's, zoals Partou kinderopvang De Bockesprong en Combiwel peuterschool en voorschool De Bockesprong.

Voor de begeleiding van jonge kinderen werkt Oecumenische Basisschool Nautilus samen met vooraanstaande lokale partners. Deze samenwerkingen garanderen hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's, zoals Partou kinderopvang De Bockesprong en Combiwel peuterschool en voorschool De Bockesprong.

Partou kinderopvang De Bockesprong: Kwalitatieve kinderopvang in Amsterdam
Combiwel peuterschool en voorschool De Bockesprong: Stimulerende voorschoolse educatie
Team | Oecumenische basisschool Nautilus in Amsterdam | [2025] Schoolregister