Oecumenische basisschool Nautilus
Theophile de Bockstraat 100 C
1058 VC Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
29.13
Spreiding
7.4

De schoolweging van Nautilus Amsterdam is 29,13 , met een spreiding van 7,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,5% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en het stadsgemiddelde (95,7%). Dit onderstreept de sterke basiskwaliteit voor alle leerlingniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het Amsterdamse gemiddelde van 57,3%. Deze prestatie benadrukt de effectieve aanpak van uitgebreide leerdoelen, vooral voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

35% van de leerlingen ontvangt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,6%. Tegelijkertijd valt 10% in de lagere vmbo-categorieën (tegenover 5,5% regio), wat een diverse populatie weerspiegelt. De nadruk ligt echter duidelijk op theoretische doorstroom, passend bij de onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNautilus AmsterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten van de methode (onafhankelijke) toetsen worden na iedere afnameperiode geëvalueerd. We doen dit op leerling-, groeps- en schoolniveau. De analyse en interpretatie van de resultaten levert informatie op die we vertalen naar specifieke acties en/of aanpassingen in ons onderwijsaanbod. Op schoolniveau vergelijken we de resultaten met scholen met een vergelijkbare populatie leerlingen en met het landelijk gemiddelde van alle scholen in Nederland. Wanneer we zien dat de resultaten achterblijven of onder het gemiddelde liggen, ondernemen we het volgende: We achterhalen waarom de resultaten achterblijven. We zetten interventies in voor de eerstvolgende periode (individueel en/of per groep). we formuleren (nieuwe) schoolambities voor het (verder) ontwikkelen van specifieke vak- en deelgebieden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,8% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 76,2% op advies functioneert. Deze precisie in advisering sluit aan bij het intensieve monitoringsoverleg tussen leerkrachten en intern begeleiders zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Samenwerken, hulp verlenen en hulp aanvaarden wisselen elkaar af in ons onderwijs. Zo leren de kinderen met, maar vooral ook van elkaar, waardoor kinderen oefenen in het opdoen van sociale vaardigheden. In onze heterogene groepssamenstelling zijn voldoende positieve rolmodellen voor leren, werkhouding en gedrag aanwezig om van te leren. Wij streven naar zo hoog mogelijke betrokkenheid bij onze leerlingen. Betrokkenheid bij jezelf, de groep, de leerkracht en de leerstof zien wij als een basiscompetentie. Betrokkenheid kun je alleen leren door het ervaren van vertrouwen, door het mogen maken van fouten in een veilige omgeving en de ervaring dat je jezelf mee mag nemen in de ontmoeting met de ander. LEES MINDER

Samen sterk en wijs

Zelfstandig

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van de Oecumenische basisschool Nautilus voor sociale ontwikkeling?

De Oecumenische basisschool Nautilus besteedt veel tijd aan een veilige omgeving en een goede sfeer in de groep. Deze sfeer wordt gekenmerkt door een constructief contact tussen de leerling en de leerkracht en tussen groepsgenoten onderling. De school gebruikt de Kanjertraining en de methode Taakspel om kinderen te leren elkaar positief aan te spreken en zelf aangesproken te worden. Voor ieder kind is het van belang om bij een groep te horen en dat het in die groep zichzelf mag zijn. De leerkrachten benaderen iedere groep als bron van talent. De school laat merken dat iedereen zijn sterke en minder sterke kanten heeft, ook de leerkracht zelf. De leerlingen leren het principe van gelijkwaardigheid in verscheidenheid en worden gestimuleerd om elkaar sneller en uit zichzelf te helpen. Ook een goed samenspel tussen ouders en leerkrachten wordt als belangrijk gezien.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Oecumenische basisschool Nautilus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Oecumenische basisschool Nautilus gebruikt Kanvas en Planzo om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Oecumenische basisschool Nautilus?

De Oecumenische basisschool Nautilus gebruikt Kanjertraining en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.