Oecumenische basisschool Nautilus in Amsterdam

De resultaten van Oecumenische basisschool Nautilus in Amsterdam

Current section: resultaten
Theophile De Bockstraat 100 C
1058 Amsterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Oecumenische basisschool Nautilus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Oecumenische basisschool Nautilus bij jullie?

Ontdek hoe goed Oecumenische basisschool Nautilus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Succes op Nautilus

Het behalen van het fundamentele niveau is cruciaal voor de taal- en rekenvaardigheden van uw kind aan het einde van de basisschool. Op Oecumenische Basisschool Nautilus werken we er dagelijks aan dat alle leerlingen dit essentiële niveau bereiken, gemeten tijdens de eindtoets in groep 8. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau, een norm die wij nastreven en monitoren. Onze school presteert uitstekend op dit gebied. Met 96.8% van de leerlingen die het fundamentele niveau halen, overtreffen we niet alleen de landelijke norm, maar ook het vergelijkingsgemiddelde van 95.9%. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van onze leerlingen en leerkrachten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behalen op Nautilus Amsterdam

Naast het fundamentele niveau streven we ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep 8 ook het hogere streefniveau behalen. Dit ambitieuze doel wordt per school vastgesteld door de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie. Het percentage dat hiervoor geldt, is de individuele signaleringswaarde voor onze school. Op Oecumenische Basisschool Nautilus laten we zien dat we ook hierin excelleren. Met 58.4% van onze leerlingen die het streefniveau bereiken, presteren we boven het vergelijkingsgemiddelde van 57.9%. Onze signaleringswaarde ligt op 47.1%, wat betekent dat we dit ambitieuze doel ruimschoots realiseren en een solide basis leggen voor verdere academische ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Oecumenische basisschool Nautilus?

Ontdek het transparante overgangsproces van Oecumenische basisschool Nautilus naar het voortgezet onderwijs in Amsterdam. Wij volgen de kernprocedure PO-VO, een gezamenlijk initiatief van Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente, voor een soepele overstap. Sinds 2024 is een voorlopig schooladvies in groep 8 wettelijk verplicht. Om u en uw kind optimaal te informeren, organiseren we eind groep 7 een oriënterend gesprek over de mogelijkheden in het voortgezet onderwijs. Onze aanpak conform de Kernprocedure. Voor leerlingen met een potentieel voor praktijkonderwijs, vmbo-basis of vmbo-kader is er aan het einde van groep 7 een adaptieve toetsing. Dit helpt bij het bepalen van de juiste vervolgstap. Leerlingen die een leerrendement onder de 50% laten zien op cognitieve gebieden, of bij wie praktijkonderwijs wordt verwacht, maken in groep 8 een capaciteitenonderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het ABC, in opdracht van het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs. Het oriënterend gesprek eind groep 7. Tijdens dit gesprek bespreken we de prestaties en werkhouding van uw kind. Het is een moment voor u en uw kind om verwachtingen uit te spreken. Het gesprek dient ter oriëntatie en geeft geen definitief advies, maar een richting op basis van de huidige ontwikkeling. Het voorlopig advies in groep 8. Medio januari ontvangen leerlingen het voorlopig advies. Dit wordt opgesteld door een team van leerkrachten, de intern begeleider en de directie. Hierbij kijken we naar diverse factoren, zoals werkhouding, concentratie, motivatie, toetsresultaten en observaties van de leerkracht. Het definitieve advies. Begin februari vindt de doorstroomtoets plaats. De resultaten worden half maart intern vergeleken met het voorlopige advies. Bij een afwijkende score wordt het advies heroverwogen en in een gesprek toegelicht. Het definitieve advies is bepalend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Voorkomen van doublures. We streven ernaar doublures te voorkomen door extra ondersteuning en aanpassingen. Ouders worden proactief geïnformeerd bij tegenvallende resultaten of zorgen over de leerontwikkeling. Samen met de intern begeleider zoeken we naar de beste ondersteuning. In zeldzame gevallen, bij stagnerende ontwikkeling of sociaal-emotionele redenen, kan een doublure noodzakelijk zijn, na een besluit van de directie.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool Nautilus: Samen Leren en Groeien

Bij Oecumenische Basisschool Nautilus stimuleren we dat leerlingen samenwerken, elkaar ondersteunen en hulp accepteren. Deze interacties zijn essentieel voor het ontwikkelen van cruciale sociale vaardigheden, waarbij kinderen leren met en vooral ook van elkaar. Onze diverse groepen bieden rijke leermogelijkheden dankzij de aanwezigheid van positieve rolmodellen op het gebied van leerhouding en gedrag. We streven naar een hoge betrokkenheid van elke leerling – bij zichzelf, de groep, de leerkracht en de lesstof. Betrokkenheid groeit door een omgeving van vertrouwen, waar fouten maken mag en waar leerlingen zichzelf kunnen zijn in de interactie met anderen. Dit draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving.

Samenwerking: Sterk en Wijze Keuzes

Zelfstandigheid in Leren

Verantwoordelijkheid Nemen

Hoe bevordert Oecumenische Basisschool Nautilus de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij focussen op het creëren van een veilige omgeving met een positieve groepsdynamiek, essentieel voor optimale ontwikkeling. Constructieve relaties tussen leerlingen en leerkrachten, en onderling, vormen de basis. Met methodes als de Kanjertraining en Taakspel leren kinderen elkaar respectvol aan te spreken en feedback te ontvangen. Elk kind moet zich geaccepteerd en vrij voelen om zichzelf te zijn binnen de groep. Onze leerkrachten zien elke groep als een bron van talent, erkennen dat iedereen sterke en zwakke kanten heeft, inclusief zijzelf. Dit bevordert het besef van gelijkwaardigheid in diversiteit en moedigt onderlinge hulp aan. Een sterke samenwerking tussen ouders en school zien wij als cruciaal om het potentieel van elk kind volledig te benutten.

Welke systemen gebruikt Nautilus voor het registreren van sociale vooruitgang?

Oecumenische Basisschool Nautilus maakt gebruik van de volgende systemen om de sociale opbrengsten van leerlingen te monitoren:

  • Kanvas
  • Planzo

Welke methodes zet de school in voor sociaal-emotionele begeleiding?

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zetten wij de volgende bewezen methodes in:

  • Kanjer trainingen
  • Taakspel

Inspectierapport Oecumenische Basisschool Nautilus: Inzicht in Onderwijskwaliteit

De Onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van alle Nederlandse basisscholen, inclusief Oecumenische Basisschool Nautilus. Ze hanteren strenge, objectieve criteria om een eerlijke vergelijking te waarborgen. Dit zorgt ervoor dat ouders en belanghebbenden betrouwbare informatie vinden over de prestaties en de onderwijskwaliteit van onze school. Voor gedetailleerde inzichten en de officiële beoordelingsmethodiek kunt u de website van de Onderwijsinspectie raadplegen. Ontdek hoe Oecumenische Basisschool Nautilus zich inzet voor excellent onderwijs en de ontwikkeling van elke leerling.

Resultaten | Oecumenische basisschool Nautilus in Amsterdam | [2025] Schoolregister