Oecumenische Basisschool Frankendael in Amsterdam

Het team van Oecumenische Basisschool Frankendael in Amsterdam

Current section: team
Hogeweg 61
1098 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Oecumenische Basisschool Frankendael is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Oecumenische Basisschool Frankendael. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Oecumenische Basisschool Frankendael bij jullie?

Ontdek hoe goed Oecumenische Basisschool Frankendael bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Oecumenische Basisschool Frankendael zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70.8%)
Man (29.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Oecumenische Basisschool Frankendael. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.2%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.8%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (4.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Oecumenische Basisschool Frankendael werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Oecumenische Basisschool Frankendael gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Frankendael

Op Oecumenische Basisschool Frankendael zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij kortdurende afwezigheid zetten we ervaren interne krachten in, zoals ambulante teamleden of we verdelen de klassen tijdelijk. Dit garandeert continuïteit van het onderwijs. Voor langdurige vervanging, bijvoorbeeld bij zwangerschaps- of ziekteverlof, streven we naar een vaste, gekwalificeerde leerkracht. Zo blijft de vertrouwensband tussen leerling en leerkracht behouden. Ondanks het landelijke lerarentekort, doen we er alles aan om onderwijsachterstanden te voorkomen. Indien noodzakelijk, en met grote terughoudendheid, kunnen we ouders vragen om kinderen tijdelijk thuis op te vangen. Dit wordt echter tot het absolute minimum beperkt om de impact op het leerproces te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Om te komen tot goede resultaten werken wij met methodes die ons in staat stellen de kerndoelen en referentieniveaus te behalen alsook de vorderingen van de leerlingen te kunnen volgen. Een overzicht van onze methodes vindt u in ons schoolplan. De methodes zijn zo gekozen, dat:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool Frankendael

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gespecialiseerde Rekendocent
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Ontdek ons team van vier toegewijde specialisten die het onderwijs op Oecumenische Basisschool Frankendael verrijken. Zij adviseren, ondersteunen ons lesaanbod en zorgen voor continue professionele ontwikkeling van ons docententeam. Ons taalonderwijs, met de methodes Veilig Leren Lezen en Atlantis, wordt aangevuld met inspirerende teksten die leerkrachten gebruiken voor verdiepende lessen. Voor de jongste leerlingen (groepen 1-2) gebruiken we Schatkist en bieden we dagelijks een 'Klankenkwartier' voor een sterke fonemische ontwikkeling. Ons taalonderwijs met Staal biedt een naadloze doorlopende leerlijn, ook voor spelling, richting het voortgezet onderwijs. Wij volgen strikt het dyslexieprotocol en zetten extra interventies in zoals Connect lezen, Ralfi lezen, TaalBlobs en Bouw!. Bij complexe dyslexie schakelen we externe onderwijsadviseurs in. Voor rekenen werken we met de methode Getal & Ruimte Junior, die eveneens een doorlopende leerlijn naar het VO garandeert. Naast het reguliere programma bieden we diverse spel- en werkvormen voor dagelijkse automatisering, Bareka, rekensprint en Gynzy. Kinderen die extra uitdaging zoeken, krijgen een compacte leerroute en verrijkend materiaal aangeboden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ons team van specialisten biedt gerichte ondersteuning aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Zij adviseren over lesmethodes en verzorgen trainingen voor ons personeel, wat bijdraagt aan een positief en veilig leerklimaat. Wij passen de effectieve Kanjertraining toe, met een toegewijde Kanjercoördinator die leerkrachten coacht. Voor aanvullende trainingen, zoals weerbaarheid (Rots en Water), sociale vaardigheden (Semmi-training, SoVa-training), werken we nauw samen met het Ouder- en Kindteam. Indien nodig betrekken we een orthopedagoog of andere externe experts voor gespecialiseerde hulp. Deze proactieve aanpak waarborgt dat elk kind zich veilig en ondersteund voelt in zijn of haar persoonlijke groei.

0

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij gedrag, werkhouding en taakaanpak, biedt Oecumenische Basisschool Frankendael diverse hulpmiddelen. Denk hierbij aan koptelefoons, TimeTimers, speciale stille werkplekken en wiebelkussens die concentratie bevorderen. We maken gebruik van de Meichenbaum-methode, een bewezen strategie om kinderen te leren hun taken efficiënter aan te pakken. Dit helpt hen om zelfstandiger en succesvoller te worden in hun leerproces. Indien specifieke uitdagingen zich voordoen, kunnen we een orthopedagoog of andere externe deskundigen inschakelen om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kinderfysiotherapeut
Ergotherapeut
Gekwalificeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Oecumenische Basisschool Frankendael stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Een vakkundige bewegingsdocent verzorgt het bewegingsonderwijs, waarbij plezier en actieve deelname centraal staan. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met een kinderfysiotherapeut. Deze professional biedt gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de ontwikkeling van hun grove of fijne motoriek. Deze gecombineerde aanpak zorgt ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op fysiek als op motorisch vlak.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Oecumenische Basisschool Frankendael volgen we strikt het AMOS-protocol voor medische handelingen en persoonlijke verzorging. Dit beleid, te vinden op www.amosonderwijs.nl onder 'Meer info' -> 'Meldcode en protocollen', is leidend voor ons team. Het uitgangspunt is dat ons personeel geen medische handelingen verricht. Voor medische zorg en ondersteuning verwijzen wij naar gespecialiseerde zorgverleners en instanties. Dit waarborgt de veiligheid en deskundige zorg voor elk kind. Onze focus ligt op het bieden van een veilige en leerzame omgeving, waarbij medische zorg wordt overgelaten aan professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Frankendael

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsstructuur

Op Oecumenische Basisschool Frankendael geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Ons team zet zich dagelijks in om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen: Passend Onderwijs Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben gezamenlijk het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) opgericht. Dit verband ondersteunt en adviseert onze school bij het realiseren van passend onderwijs voor alle leerlingen. Meer informatie is te vinden via Bijlmerdreef 1289-2, 1103 TV Amsterdam, T: 020 7237100 of www.swvamsterdamdiemen.nl. Gemeentelijke Jeugdhulp: Ouder- en Kindteams Voor ondersteuning die verder reikt dan het directe schoolleven, werken Amsterdamse scholen nauw samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over de ontwikkeling van uw kind? Neem dan contact op met onze toegewijde ouder- en kindadviseur. Brede Expertise en Partnerschappen voor Kindontwikkeling Wij werken samen met diverse gespecialiseerde partners om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden. Deze samenwerkingen omvatten expertise op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag, taal en motoriek. Onze partners zijn onder andere: Altra, Chinski, LeerZo, Zien in de Klas, MOC Kabouterhuis en Expertise Centrum Autisme: Deze organisaties bieden gespecialiseerde hulp aan kinderen met sociaal-emotionele of psychische uitdagingen. Hun professionals zijn opgeleid als orthopedagoog, speltherapeut, schoolpsycholoog, gedragskundige en kindercoach. Viertal voor Onderwijs en Begeleiding: Ondersteuning voor leerlingen met taal-, communicatie- of gehoorproblemen. De Voorleesexpress stimuleert de taalontwikkeling van kinderen in taalarme omgevingen door vrijwilligers die thuis voorlezen en spelletjes doen. Jeugdbescherming Regio Amsterdam, PIT, Ouder kindadviseur (OKA), wijkagent en leerplichtambtenaar: Deze instanties verlenen hulp bij gezinsproblematiek en verzuim. Hun medewerkers zijn experts op gebieden als orthopedagogie, schoolpsychologie, gedragskunde, kindercoaching, maatschappelijk werk en verzuimcoördinatie. Logopedie Praktijken: Hulp bij spraak- en taalontwikkelingsproblemen, geboden door gecertificeerde logopedisten en taal-spraak specialisten. Ergo- en Fysiotherapie: Ondersteuning bij grove en fijne motoriek, verzorgd door kinderfysiotherapeuten en kinderergotherapeuten. Toekomstvisie: Groei naar Inclusief Onderwijs in Amsterdam Oost Oecumenische Basisschool Frankendael streeft ernaar om in de komende jaren een inclusieve school te worden. Dit betekent dat we alle kinderen uit de buurt, ongeacht hun achtergrond of specifieke behoeften, een plek willen bieden binnen onze reguliere leeromgeving. Samen met experts uit het speciaal onderwijs en andere scholen in de wijk werken we aan deze ambitie. Concrete stappen voor inclusief onderwijs: Versterking van onze interne ondersteuningsstructuur, met extra begeleiding in de klas en een centrale rol voor onze intern begeleider. Actieve samenwerking met specialisten uit het passend en speciaal onderwijs voor kennisdeling. Gerichte bijscholing voor ons team op thema's als gedragsmanagement, taalontwikkeling, traumaverwerking en leerondersteuning. Regelmatige afstemming met andere basisscholen in Amsterdam Oost voor optimale plaatsing van elk kind. Versterking van de betrokkenheid en samenwerking met ouders. Bevordering van een warme, veilige en inclusieve schoolcultuur waarin diversiteit wordt omarmd. Verbetering van vroegsignalering door gestructureerde observaties, kindbesprekingen en nauwe samenwerking met voorschoolse voorzieningen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan op Frankendael

Wat zijn de belangrijkste doelen van ons schoolplan?

Op Oecumenische Basisschool Frankendael stellen we de individuele ontwikkeling van elk kind centraal. Ons onderwijs is ingericht om effectief in te spelen op niveauverschillen, zodat iedere leerling op zijn of haar eigen tempo wordt uitgedaagd en gestimuleerd om vooruitgang te boeken. We passen gedifferentieerde instructies toe om dit te realiseren. We streven continu naar verbetering van ons onderwijs door systematische evaluatie, doelgerichte implementatie van verbeterplannen en het integreren van nieuwe ontwikkelingen. Dit proces, waarbij we waar nodig externe expertise inschakelen, garandeert een hoge onderwijskwaliteit. Onze kernfocus ligt op de professionele ontwikkeling van alle leerkrachten, met speciale aandacht voor de Kanjertraining en de integratie ervan in de leerlingenzorg. Daarnaast zetten we sterk in op een effectieve aanpak voor rekenonderwijs en leesonderwijs, versterkt door burgerschapsonderwijs via thematische projecten. Samenwerking binnen het team is essentieel om onze gezamenlijke visie op goed onderwijs te realiseren, wat direct bijdraagt aan het werkgeluk en de effectiviteit van ons team.

Hoe realiseert Basisschool Frankendael haar onderwijsdoelen?

Wij monitoren de voortgang van elke leerling nauwgezet door middel van observaties, het analyseren van leswerk en gerichte toetsmomenten, waaronder zowel methode-gebonden als onafhankelijke DIA-toetsen. Alle resultaten worden systematisch vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Leerkrachten documenteren dagelijks de beheersing van lesstof en identificeren leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Onze opbrengstgerichte werkwijze houdt in dat we behaalde resultaten continu vergelijken met gestelde doelen. Bij significante afwijkingen ondernemen leerkrachten, in samenwerking met de intern begeleider, gerichte acties. Denk hierbij aan extra instructietijd, aanpassing van lesstof of het gebruik van aanvullend materiaal. Deze acties, vastgelegd in analyseformulieren en besproken tijdens groepsbesprekingen, vormen de basis voor onze onderwijsverbetering. Tweejaarlijkse klassenconsultaties door de schoolopleider en intern begeleider bieden gerichte ondersteuning op groeps- en individueel niveau. Regelmatige besprekingen, vastgelegd in het jaarrooster, volgen een logische cyclus van analyse en actie, met specifieke groepsbesprekingen in september en januari/februari, en leerlingenbesprekingen drie keer per jaar voor leerlingen die extra aandacht behoeven. Door alle resultaten op school- en groepsniveau te analyseren, streven we naar maximale leeropbrengsten. Wij hanteren hoge verwachtingen voor onze leerlingen en stimuleren de continue professionele ontwikkeling van onze leerkrachten om deze ambitie te ondersteunen.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie bij Basisschool Frankendael

Toelichting van de school

Oecumenische Basisschool Frankendael biedt een naadloze overgang van de voorschool naar de basisschool. We werken nauw samen met Dynamo, een gerenommeerde organisatie voor voorschoolse opvang in Amsterdam. Onze voorschool is gevestigd binnen de veilige en vertrouwde omgeving van onze school, wat een soepele start in het onderwijs garandeert voor uw kind. Dit gezamenlijke aanbod versterkt de educatieve ontwikkeling vanaf de jongste jaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Frankendael voor jonge kinderen?

Basisschool Frankendael in Amsterdam Oost stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een uitgebreid peuteraanbod. Dit omvat zowel algemene peuteropvang als gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Ons VVE-programma is ontworpen om kinderen met een mogelijke ontwikkelingsachterstand extra te ondersteunen en hun taalvaardigheid en cognitieve vaardigheden te vergroten. Dit bereidt hen optimaal voor op de basisschool.

Basisschool Frankendael in Amsterdam Oost stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een uitgebreid peuteraanbod. Dit omvat zowel algemene peuteropvang als gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Ons VVE-programma is ontworpen om kinderen met een mogelijke ontwikkelingsachterstand extra te ondersteunen en hun taalvaardigheid en cognitieve vaardigheden te vergroten. Dit bereidt hen optimaal voor op de basisschool.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt Basisschool Frankendael samen voor het jonge kind programma?

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werkt Oecumenische Basisschool Frankendael samen met betrouwbare en ervaren partners. Deze samenwerkingen garanderen een hoogwaardige voorschoolse educatie en opvang. Onze primaire partner is Dynamo, een organisatie die bekend staat om haar kwalitatieve peuteropvang en VVE-programma's in Amsterdam. Daarnaast onderhouden we contacten met 'De Kleine Wereld', wat ons netwerk van educatieve ondersteuning verder versterkt.

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werkt Oecumenische Basisschool Frankendael samen met betrouwbare en ervaren partners. Deze samenwerkingen garanderen een hoogwaardige voorschoolse educatie en opvang. Onze primaire partner is Dynamo, een organisatie die bekend staat om haar kwalitatieve peuteropvang en VVE-programma's in Amsterdam. Daarnaast onderhouden we contacten met 'De Kleine Wereld', wat ons netwerk van educatieve ondersteuning verder versterkt.