
Schoolweging
De schoolweging van Frankendael Amsterdam is 27,01 , met een spreiding van 7,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de stevige basiskwaliteit van het onderwijs, in lijn met de inspectiedoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 52% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 16% havo/vwo-advies. Tegelijkertijd valt een bescheiden percentage praktijkonderwijs (0,12% vs. 1,01% regio) op. De brede range van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Frankendael Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden kritisch bekeken door de groepsleerkracht, de intern begeleider en het gehele team. Op leerling-, school- en klassenniveau worden analyses gemaakt en de opbrengsten worden vergeleken met de vooraf gestelde verwachtingen. Naar aanleiding van deze besprekingen en analyses worden onderwijsroutes opgesteld, aangepast of doorgezet. Indien noodzakelijk worden ouders geïnformeerd als we overwegen om een leerling een ander aanbod te geven (meer/minder/moeilijker/makkelijker/aangepast/etc.). Deze eventuele aanpassingen vallen binnen het desbetreffende leerjaar. De tussentijdse resultaten worden gemonitord door de intern begeleider, de directie en ons bestuur. Kwaliteitsbeleid en kwaliteitsontwikkeling Onze school werkt continu aan de ontwikkeling van het onderwijs. We onderzoeken het onderwijs en voeren nieuwe (wetenschappelijke) inzichten door en verbeterde plannen uit. Natuurlijk evalueren we deze aanpassingen altijd, zodat we zien of onze aanpassingen het gewenste effect hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,6% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Maar liefst 32,7% stroomt door boven het oorspronkelijke advies, wat wijst op zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding. Dit past bij de beschreven ‘monitoring van doorstroom’ in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het is belangrijk dat kinderen zich op school op hun gemak en vooral veilig voelen. Dit leidt tot betere leerresultaten en leerlingen die in staat zijn om zich op alle gebieden te ontwikkelen. Een prettig werkklimaat, een goede sfeer en het gevoel van veiligheid ontstaat door duidelijke regels en afspraken waar de leerlingen zelf een rol bij hebben. Zowel bij het gezamenlijk opstellen van deze regels, als samen zorgen dat ze goed worden uitgevoerd, waarbij school de eindverantwoordelijkheid draagt. Voor sociale veiligheid hebben we een specifiek plan van aanpak beschreven alsook een beleidsnotitie. LEES MINDER
Veiligheid & Welbevinden
Betrokkenheid & Eigenaarschap
Structuur & Duidelijkheid
Wat is de werkwijze van Oecumenische Basisschool Frankendael voor sociale ontwikkeling?
Oecumenische Basisschool Frankendael werkt met de Kanjertraining van KanVas en een bijbehorend registratiesysteem. Leerlingen leren op een gestructureerde en systematische wijze sociale competenties te vergroten, om te gaan met sociaal ongewenst gedrag, en verschillende manieren om conflicten en/of ruzies op te lossen. Dit alles vanuit een veilige omgeving gericht op situaties uit het 'echte leven'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische Basisschool Frankendael om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Oecumenische Basisschool Frankendael gebruikt Kanvas en Inzichtelijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische Basisschool Frankendael?
Oecumenische Basisschool Frankendael gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.