Oecumenische basisschool De Driemaster
Binnenvaart 1
1034 SG Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
33.55
Spreiding
6.45

De schoolweging van De Driemaster Amsterdam is 33,55 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93.94% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de uitdagende leerlingenpopulatie. De score ligt bovendien iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (93.89%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 51.75% behaalde streefniveaus scoort de school ruim boven de eigen signaleringswaarde van 38.7%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.55). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 50.17%, wat de prestatie extra markeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen diversiteit: 22.22% vmbo-(g)t en 17.78% havo/vwo advisering. Opvallend is de relatief hoge praktijkonderwijsscore (2.22% vs. 1.01% regio), passend bij de complexe populatie. Tegelijkertijd ontvangen leerlingen hier vaker een vwo-advies (8.89%) dan op vergelijkbare scholen (18.61%), wat wijst op ambities binnen mogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Driemaster AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.91175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten vanuit de methode toetsen en methode onafhankelijke toetsen (Cito) zijn bepalend voor de inhoud van ons aanbod. Naar aanleiding van toetsen, maar ook observaties en gesprekken met leerlingen, stellen we het individuele en/of groepsaanbod bij. Concreet betekent dit dat leerlingen bijvoorbeeld moeilijker, makkelijker, meer en/of minder werk maken. De tussenopbrengsten worden besproken tussen leerkrachten onderling, tussen leerkracht en intern begeleider, en op groep- en schoolniveau met het gehele team. Op die wijze worden de ontwikkelingen systematisch gevolgd en zijn ze van invloed op het onderwijsproces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.98% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat duidt op realistische advisering. Bij 25.58% ligt de prestatiedrempel boven het advies, een duidelijk teken van onderadvisering. Dit past bij de beschreven ‘veilige adviescultuur’ waarbij de school risicomijdend adviseert.

Sociale ontwikkeling

De Driemaster is een oecumenische school. Dat wil zeggen dat wij vanuit een levensbeschouwelijke visie gestalte geven aan ons onderwijs. Leerkrachten bieden bouwstenen aan, geput uit de christelijke opvattingen van de school en uit andere religieuze tradities. Zij leven een zelfbewuste en open houding voor, die kinderen inspireert om te onderzoeken wat voor hen waardevol is en waardoor zij leren begrip te ontwikkelen voor elkaars cultuur en godsdienst. Het team van de Driemaster zorgt ervoor dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en anderen omgaan. Op persoonlijk niveau betekent dit dat verantwoordelijk zijn méér is dan kennis hebben en je aan de regels houden. De personeelsleden komen tegemoet aan de drie basale behoeften van leerlingen: relatie, competentie en autonomie, met sociale veiligheid als basis. De oecumenische kapstok van AMOS wordt als blauwdruk gebruik bij de invulling van onze oecumenische identiteit. Vanuit het aandachtspunt 'aandacht voor elkaar' hebben we op de Driemaster gezamenlijke begin- en eindkringen en veel vieringen en buitenschoolse activiteiten. Tijdens de gezamenlijke kringen leren de kinderen aandacht te hebben voor elkaar en in het openbaar op te treden. Door deze kringen worden het samenwerken en het saamhorigheidsgevoel versterkt binnen onze school. LEES MINDER

Zelfverzekerd

Sociaal

Participerend

Wat is de werkwijze van Oecumenische basisschool De Driemaster voor sociale ontwikkeling?

Oecumenische basisschool De Driemaster is een Kanjerschool. Alle leerkrachten zijn geschoold in de Kanjertraining, waarbij principes als vertrouwen, helpen, geen baas spelen, niet uitlachen en niemand zielig laten zijn centraal staan. Door deze afspraken consequent te benoemen, voor te leven en te bespreken, wordt een positief pedagogisch klimaat gecreëerd. Kinderen worden verantwoordelijk gemaakt voor hun eigen gedrag en dezelfde regels gelden voor de hele school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische basisschool De Driemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Oecumenische basisschool De Driemaster gebruikt Kanvas en Planzo om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische basisschool De Driemaster?

Oecumenische basisschool De Driemaster gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.