OBS Multatuli
Sara Burgerhartstraat 5
1055 KV Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.61
Spreiding
7.25

De schoolweging van Multatuli is 34,61 , met een spreiding van 7,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. De school garandeert hiermee basisvaardigheden, zelfs in een omgeving met gemiddeld lagere verwachtingen door een hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 36.3% ligt. Dit duidt op effectieve onderwijsaanpassingen voor talentontwikkeling, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34.61).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (34.62%) – ruim 16% boven het vergelijkingscijfer (18.61%). Praktijkonderwijsadviezen blijven laag (3.85%), passend bij de focus op kansrijk adviseren. De combinatie van vmbo-(g)t (26.92%) en vwo-adviezen domineert, wat een sterk academische oriëntatie weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMultatuliGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51171.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal per jaar worden de CITO toetsen Leerling in Beeld afgenomen: de Midden-toetsen in januari en de Eind-toetsen in mei/juni. CITO toetsen geven inzicht in de toepassingsvaardigheden van een leerling. Daarnaast hebben de methodes waar wij mee werken ook toetsen. Deze toetsen laten zien of een leerling de doelen van de methode beheerst. De Cito en de methodetoetsen samen geven een goed beeld van de ontwikkeling van de groepen en de leerlingen. Aan de hand van de resultaten bepalen de leerkrachten wat de leerlingen nodig hebben om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Wij sturen er continu op aan dat we het beste uit onze leerlingen halen met ons onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3.03% van de leerlingen zit onder advies, ver onder het landelijk gemiddelde (11.81%). Het hoge percentage boven advies (30.3%) bevestigt het effect van kansrijk adviseren. De intensieve monitoring van ontwikkeling, zoals omschreven in het schoolprofiel, draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Op OBS Multatuli besteden wij veel aandacht aan de sociale opbrengsten (afname Cito Leerling in beeld pakket compleet) omdat dat deze zorgen voor veiligheid en vertrouwen op school. Tussen de leerlingen onderling, tussen de medewerkers en de leerlingen, tussen de medewerkers en de ouders en voor alle andere mensen die betrokken en/of aanwezig zijn in onze school. Als kinderen zich veilig en vertrouwd voelen op school en gezien worden dan is er ruimte om de aandacht te richten op, en tijd te besteden aan het (schoolse) leren. Kinderen die het fijn vinden om naar school te gaan, om samen te leren met andere kinderen zijn levenslustig, vriendelijk en durven uitdagingen aan te gaan. Wij besteden op onze school veel aandacht aan het creëren van een veilige omgeving voor alle leerlingen, alle ouders en alle medewerkers. LEES MINDER

Veiligheid en vertrouwen

Expertise passende ondersteuning

Aandacht voor iedere leerling

Wat is de werkwijze van OBS Multatuli voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten (groep 3 t/m 8) en leerlingen (groep 5 t/m 8) vullen een-twee keer per jaar digitale vragenlijsten in. Het instrument Sociaal emotioneel functioneren, onderdeel van pakket compleet, geeft een beter beeld van de leerling en de sfeer in de groep. De resultaten worden, afhankelijk van de leeftijd en het sociaal/emotionele ontwikkelingsniveau van de kinderen, besproken. Op deze manier wordt de sociale veiligheid in de groep in betrokken.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Multatuli om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Multatuli gebruikt Sociaal-emotioneel functioneren, pakket Compleet.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Multatuli?

OBS Multatuli werkt vooralsnog niet met een methode.