OBS de Toekomst in Amsterdam

Het team van OBS de Toekomst in Amsterdam

Current section: team
August Allebeplein 7
1062 Amsterdam

Zie hier hoe het team van OBS de Toekomst is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Toekomst. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Toekomst bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Toekomst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Toekomst zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85%)
Man (15%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Toekomst. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (38.1%)
35-45 jaar (38.1%)
45-55 jaar (4.8%)
55-65 jaar (9.5%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Toekomst werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (42.9%)
Direct ondersteunend personeel (38.1%)
Indirect ondersteunend personeel (9.5%)
Management (9.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Toekomst gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid OBS de Toekomst: Zekerheid voor uw Kind

Bij OBS de Toekomst zorgen we voor een optimale leeromgeving, zelfs bij tijdelijke afwezigheid van een leerkracht. We hanteren een proactief vervangingsbeleid om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen lossen we afwezigheid primair op door de klas te verdelen over de beschikbare collega's van de onderbouw. Onderwijsassistenten bieden hierbij waardevolle ondersteuning. Het naar huis sturen van kinderen is een laatste redmiddel dat we te allen tijde willen vermijden om de leerervaring van uw kind te maximaliseren. In de hogere groepen zetten we waar mogelijk flexibele krachten in of verdelen we de leerlingen over andere klassen. Dankzij ons onderwijssysteem met weektaken kunnen leerlingen veel zelfstandig aan de slag. Soms kan het echter noodzakelijk zijn om kinderen naar huis te sturen, mocht de langdurige verdeling van groepen nadelige effecten hebben op de individuele ontwikkeling en het leerproces van het kind. Dit doen we altijd met het welzijn van uw kind als hoogste prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Zorgplicht Om te helpen voorkomen dat kinderen nergens naar school kunnen, bestaat de zorgplicht. Zorgplicht ligt in principe bij de eerste school waar de ouders hun kind aanmelden. Die school helpt u om een school te vinden waar uw kind het beste tot zijn recht komt. Als uw kind al in Amsterdam of Diemen op school zit, dan heeft die school de zorgplicht. Komt u van buiten deze regio, en verhuist u hierheen, dan heeft de eerste school waar u zich in Amsterdam of Diemen meldt, zorgplicht. Dat betekent niet dat uw kind altijd op die school geplaatst wordt. Als uw kind een bijzondere ondersteuningsbehoefte heeft, of het vermoeden bestaat dat dat zo is, kunnen wij het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen vragen om ons te helpen bij het vinden van een passende school.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op OBS de Toekomst: Deskundige Specialisten

3

Taal- en Rekenhulp: Succes met Cijfers en Woorden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Remedial Teacher voor Gerichte Verbetering
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op OBS de Toekomst zetten wij ons in voor de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Onze interne begeleiders en remedial teachers bieden gerichte hulp. Daarnaast werken we samen met 'Kansrijk', een initiatief dat kinderen extra ondersteuning biedt op het gebied van taal en rekenen. Ons toegewijde zorgteam staat klaar om alle leerlingen te begeleiden bij hun leerproces.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veerkracht

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging
Bevoegd Docent voor Brede Begeleiding
Gymdocent voor Fysieke en Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze leerkracht 'Super Nova' biedt extra uitdaging aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Voor leerlingen die gedragsmatige uitdagingen ervaren, hebben we de leerkracht 'Super Archies'. Ons omvangrijke zorgteam biedt ondersteuning bij alle sociaal-emotionele vraagstukken, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Concentratie
Intern Begeleider voor Gestructureerde Leren
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Aangepaste Uitdaging

Toelichting van de school:

OBS De Toekomst hanteert een inclusieve onderwijsvisie, geïnspireerd door Eleonoor van Gerven en Tessa Kieboom, voor al onze leerlingen, inclusief meer- en hoogbegaafden. We erkennen dat succes een brede aanpak vereist, die academische, creatieve, sociale, emotionele en praktische vaardigheden omvat. Onze aanpak erkent de diversiteit aan intelligenties en talenten. We creëren een uitdagende en ondersteunende omgeving waar leerlingen hun interesses kunnen verkennen en ontwikkelen. We focussen op veerkracht, doorzettingsvermogen en zelfbewustzijn, vooral binnen onze 'Supernova'-groep. De visie stimuleert dynamische groei op alle vlakken en helpt leerlingen om te gaan met de unieke uitdagingen van hun capaciteiten. 'Super Archies' is een essentieel onderdeel van ons inclusief onderwijs. Kinderen die vastlopen in de klas, om sociaal-emotionele of leergerelateerde redenen, worden hier begeleid. Na observatie stellen we samen met de leerling, leerkracht en ouders een ontwikkelplan op. Hierbij benutten we de talenten van het kind om hun uitdagingen te overwinnen. De voortgang wordt nauwlettend gevolgd, met als doel dat de leerling de verworven vaardigheden toepast in de klas en de belemmeringen achter zich laat.

2

Motorische Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Kinderen

Beschikbare specialisten:

Motoriek Specialist voor Bewegingsvaardigheid
Gymdocent voor Lichamelijke Educatie

Toelichting van de school:

Wij bevorderen de motorische ontwikkeling van onze leerlingen actief. Tweemaal per week krijgen zij begeleiding van deskundigen van 'Motoriek en Kind'. Deze sessies zijn gericht op het verbeteren van coördinatie, balans en algemene fysieke vaardigheden, wat bijdraagt aan zowel de lichamelijke als de cognitieve ontwikkeling van de kinderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Dagelijkse Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen het directe ondersteuningsteam. Echter, de school zorgt voor een veilige en verzorgde omgeving voor alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Wetenschap en techniek lokaal
Atelier

Ontdek de Extra Educatieve Ondersteuning op OBS de Toekomst

Gespecialiseerde Begeleiding voor Elke Leerling

Bij OBS de Toekomst geloven we in het potentieel van elk kind. Daarom bieden we een breed scala aan gespecialiseerde ondersteuning om uw kind optimaal te laten ontwikkelen. Ons team van experts, waaronder Judith Hoohenkerk (expert meer- en hoogbegaafdheid) en Matisse Kleinjans (gedragsspecialist), staat klaar om uw kind te begeleiden. Daarnaast bieden wij met Marjolein Lokhorst speltherapie aan, een waardevolle methode om kinderen te helpen bij hun emotionele en sociale groei. Deze expertise zorgt ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op de unieke behoeften van elke individuele leerling binnen onze schoolgemeenschap. Gratis Bijles voor Academische en Sociaal-Emotionele Groei OBS de Toekomst biedt leerlingen de mogelijkheid om na schooltijd kosteloos deel te nemen aan gerichte bijlessen. Ouders kunnen een verzoek indienen, en leerkrachten kunnen eveneens adviseren wanneer extra ondersteuning wenselijk is. Deze bijlessen focussen zich op kernvakken, motorische vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling, om een brede basis te leggen voor toekomstig succes. Deze bijlessen zijn geen opvang, maar een essentieel onderdeel van onze ontwikkelingsaanpak. Begeleid door "O Onderwijs", een gespecialiseerde partner, werken kinderen op hun eigen tempo en ontvangen ze precies de hulp die zij nodig hebben. Dit programma is ontworpen om de leercurve van elk kind te optimaliseren en talenten te versterken. Toekomstgericht Inclusief Onderwijs: Een Belofte aan Alle Kinderen Wij omarmen inclusief onderwijs als een kernwaarde bij OBS de Toekomst. Ons doel is dat elk kind, ongeacht aanleg of uitdaging, kan uitblinken. Dit geldt voor zowel begaafde leerlingen als kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun leerproces. We investeren continu in onze faciliteiten en methoden om een veilige, stimulerende en uitdagende leeromgeving te creëren voor de volledige breedte van onze leerlingenpopulatie.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie van OBS de Toekomst

Welke ambitieuze doelen bevat ons schoolplan voor de komende periode?

OBS De Toekomst heeft voor de schoolplanperiode 2024-2028 duidelijke ontwikkelingsdoelen vastgesteld. We focussen op het verdiepen van ons Jenaplanconcept door een optimale integratie van stamgroepen en een ritmisch weekplan, wat bijdraagt aan gepersonaliseerd leren voor elk kind. Daarnaast zetten we thema's centraal als motor voor onderwijsontwikkeling. Vakken zoals taal en lezen worden geïntegreerd binnen betekenisvolle projecten, wat zowel de technische als begrijpende leesvaardigheid versterkt en de kennisopbouw bevordert. Ons streven naar inclusief onderwijs betekent dat we alle kinderen in de wijk de ondersteuning bieden die ze nodig hebben, zodat niemand de buurt hoeft te verlaten. Dit doen we met de uitgangspunten dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, de groepsdynamiek positief blijft en ons team de benodigde expertise bezit. Bij twijfel zoeken we samen met ouders naar de beste oplossing.

Hoe realiseert OBS de Toekomst de gestelde onderwijsdoelen?

De schooldoelen voor de komende vier jaar worden jaarlijks vertaald naar een concreet jaarplan. Dit plan bevat specifieke acties en mijlpalen die we volgen om onze ambities te behalen. Door regelmatige evaluatie en flexibele bijstellingen zorgen we voor een continue verbetering van ons onderwijs en de leerresultaten. Ambitie 1: Versterking Jenaplanonderwijs We creëren een stimulerende leeromgeving en een professionele schoolcultuur waarin leerlingen eigenaarschap tonen en volop ontwikkelingskansen krijgen. Actiepunten omvatten het stellen en monitoren van kwaliteitsdoelen, investeren in teamontwikkeling en het waarborgen van sterke taal- en rekenvaardigheden bij alle leerlingen. We begeleiden kinderen om zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke wereldburgers met een brede maatschappelijke oriëntatie. Ambitie 2: Toonaangevend Inclusief Onderwijs Ons doel is toekomstgericht en duurzaam onderwijs te bieden binnen een professionele schoolcultuur, zodat elk kind passend onderwijs in de eigen wijk kan ontvangen. We ontwerpen eigentijds onderwijs dat inspeelt op diverse talenten en behoeften. De inzetbaarheid en professionalisering van ons team zijn cruciaal, net als een cultuur van samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid voor inclusie. Ambitie 3: Integrale Kindcentra (IKC) Ontwikkeling Als verbindende factor in de gemeenschap versterken we onze positie door nauwe samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid. We groeien als lerende organisatie door gezamenlijk onderzoek en reflectie. Door samenwerking met ouders en lokale partners vergroten we de kansen voor onze leerlingen. We bouwen aan een toekomstgerichte organisatie met gezamenlijke doelen en gedeelde waarden.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen: Verwondering Centraal

Toelichting van de school

Bij OBS de Toekomst stimuleren we de natuurlijke verwondering van jonge kinderen. Wij geloven dat deze verwondering de sleutel is tot nieuwsgierigheid en een krachtige motor voor hun leerontwikkeling. Door kinderen volop de ruimte te geven voor ontdekking en experiment, voeden we hun aangeboren verlangen om de wereld om hen heen te doorgronden. Onze leeromgeving is speciaal ingericht om deze verwondering dagelijks aan te wakkeren. Met een rijke selectie aan materialen en inspirerende thema's creëren we een uitdagende setting. Hier kunnen kinderen hun zintuigen optimaal gebruiken en nieuwe ervaringen opdoen, wat hen aanmoedigt om vragen te stellen en zelf antwoorden te vinden. We sluiten nauw aan bij de belevingswereld van elk kind en tonen oprechte interesse in hun gedachten en gevoelens. Door verder te kijken dan enkel gedrag, begrijpen we wat hen drijft en motiveren we hen. Dit stelt ons in staat om hen te begeleiden in hun zoektocht naar kennis en hen te helpen effectief samen te werken en problemen op te lossen. Onze toegewijde leerkrachten spelen een cruciale rol in dit proces. Zij observeren de unieke ontwikkeling van elk kind en bieden precies de juiste stimulans om hun verwondering te vergroten. Bij OBS de Toekomst is het leerproces zelf belangrijker dan het eindresultaat; we streven ernaar dat elk kind trots is op elke ontdekking en groei. In onze onderbouw is verwondering onze leidraad, zodat kinderen met plezier en een gezonde dosis nieuwsgierigheid hun eigen unieke leerpad kunnen bewandelen.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS de Toekomst extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS de Toekomst biedt een breed scala aan aanvullende programma's en ondersteuning, speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Ja, OBS de Toekomst biedt een breed scala aan aanvullende programma's en ondersteuning, speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Ontdek onze nauwe samenwerking met kinderopvang en VVE-programma's.
Meer weten over onze peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)?

Met welke partners werkt OBS de Toekomst samen voor het programma voor jonge kinderen?

OBS de Toekomst werkt intensief samen met vooraanstaande partners zoals Impuls om een naadloze en verrijkende leerervaring te garanderen voor onze jongste leerlingen.

OBS de Toekomst werkt intensief samen met vooraanstaande partners zoals Impuls om een naadloze en verrijkende leerervaring te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Team | OBS de Toekomst in Amsterdam | [2025] Schoolregister