OBS Blijhaven in Amsterdam - Resultaten

OBS Blijhaven
Papaverweg 259
1032 KE Amsterdam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
38.96
Spreiding
4.29

De schoolweging van Blijhaven is 38,96 , met een spreiding van 4,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,48% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92,67%) ligt. Deze score benadrukt de sterke basis die de school biedt, ondanks de relatief hoge schoolweging.

Fundamenteel niveau

Score: 93.4782%

Streefniveau

Met 48,55% van de leerlingen dat het streefniveau haalt (vergeleken met 44,71% bij vergelijkbare scholen), presteert OBS Blijhaven ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 31,7%. Dit onderstreept de effectiviteit van hun adaptieve onderwijsaanpak, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Streefniveau

Score: 48.5507%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen: 50% van de leerlingen (vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Dit contrasteert met het regionaal gemiddelde voor praktijkonderwijs (1,01% vs. 1,18% landelijk). De school laat hiermee een sterke focus op theoretische leerwegen zien, mogelijk door doorlopende leerlijnen en talentontwikkeling.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont 5,3% groei in rekenvaardigheden tussen groep 7 en 8, wat het effect van het 'rekenlab'-programma demonstreert. Taalvaardigheden stabiliseren met 2,1% groei, gericht op woordenschatuitbreiding voor de complexe populatie.

ToetsBlijhavenGemeente AmsterdamNederland
LIB170.12175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het Leerlingvolgsysteem Om zorg op maat te kunnen realiseren is het nodig om over een leerlingvolgsysteem met instrumenten voor de ontwikkeling van het jonge kind, gedrag/sociaal-emotionele ontwikkeling en voor de basisvaardigheden Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Spelling en Rekenen/Wiskunde te kunnen beschikken. Het betreft dan observaties, evenals methodegebonden als niet-methodegebonden toetsinstrumenten. Het leerlingvolgsysteem is een hulpmiddel om op een systematische manier de vorderingen van de leerlingen, de groep en de school over langere periodes in kaart te brengen. Het leerlingvolgsysteem stelt de leerkrachten in staat vast te stellen of de ontwikkeling van de leerlingen naar wens verloopt. Voor Lezen, Rekenen en Spelling gebruiken we methodegebonden toetsen. Daarnaast nemen we jaarlijks een aantal methode-overstijgende toetsen af. Met behulp van het leerlingvolgsysteem stelt de leerkracht tweemaal per jaar vast of de onderwijsdoelen worden gehaald en of: De leerlingen voldoende vooruit gaan De leerstof op het niveau van de leerling is afgestemd Welke leerlingen extra hulp nodig hebben Welke leerlingen uitdagender leerstof nodig hebben Het onderwijsaanbod wijzigingen behoeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Met 15,38% van de leerlingen onder advies (vs. 11,81% landelijk) toont de school ruimte voor verbetering in advisering. Tegelijk presteert 15,38% boven advies, wat het belang van hun monitoring tijdens de doorstroom onderstreept. De hoge schoolweging (38,96) maakt deze resultaten opvallend, aangezien complexere populaties vaker lagere doorstroomcijfers laten zien.

Sociale ontwikkeling

We werken voortdurend aan een school waar iedere leerling, iedere leerkracht en iedere ouder zichzelf kan/mag zijn en zich veilig voelt. Onze leerlingen ervaren dat de leerkracht en klasgenoten graag met hem of haar omgaan. Om dit te bewerkstelligen hebben wij klassenregels en schoolregels afgesproken. Bij inschrijving ondertekenen de ouders een ouder/schoolovereenkomst ten teken dat ze o.a. op de hoogte zijn van deze afspraken. In de groep kan de leerkracht deze klasse- en schoolafspraken aanvullen met specifieke omgangsafspraken of afspraken m.b.t. het werk. Naast het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het vastleggen van gedragsafspraken is het pedagogisch handelen van de leerkracht een wezenlijk onderdeel van een veilig en effectief pedagogisch klimaat. In de afgelopen schoolplanperiode hebben wij gewerkt aan de ontwikkeling van onze pedagogische huisstijl via de introductie van Vreedzaam. Ons team bestaat uit betrokken en gepassioneerde onderwijsprofessionals met ieder hun eigen specialisme en stijl. LEES MINDER

Vreedzaam

Veiligheid en aanvaard worden

Conflict oplossen met mediatie

Wat is de werkwijze van OBS Blijhaven voor sociale ontwikkeling?

Het team van OBS Blijhaven streeft ernaar om dezelfde pedagogische uitgangspunten te hanteren, waarbij gehandeld wordt vanuit de onderwijsbehoefte van het kind, rekening houdend met de leerlijnen. Leerkrachten bieden veiligheid en acceptatie. Er wordt rekening gehouden met verschillen in prestatie, tempo en zelfvertrouwen. Oudere leerlingen helpen jongere (tutoren). Minstens twee keer per jaar worden betekenisvolle activiteiten georganiseerd rond een schoolthema. De school werkt met de Vreedzame School methode, waarbij aandacht is voor democratisch burgerschap, conflicthantering en mediation om pesten te voorkomen. Een pestprotocol is aanwezig.

Welke registratievormen gebruikt OBS Blijhaven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Blijhaven gebruikt Kijk!, Zien, leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken van WMK, Horeb en medewerkerstevredenheidspeilingen van DUO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Blijhaven?

OBS Blijhaven gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.