
Schoolweging
De schoolweging van Aldoende is 27,89 , met een spreiding van 8,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overschrijdt OBS Aldoende ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 22,9% havo/vwo-advies (vs. 16,5% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (12,5%), ondanks een complexere leerlingenpopulatie. Het praktijkonderwijs blijft met 2,5% beperkt, wat lager is dan het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Aldoende | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.07 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden de resultaten van iedere groep besproken met de intern begeleider. Sinds het schooljaar 2024/2025 werken we naast een deze groepsbesprekingen met 'zicht op ontwikkeling'-vergaderingen. Per bouw zitten de leerkrachten voor elke vakantie (5 keer per jaar) samen en analyseren zij elkaars resultaten. In beide gespreksvormen wordt gezamenlijkheid gekeken naar welke resultaten conform de vooraf gestelde doelen en verwachtingen zijn, maar ook waar verbetering mogelijk is. De analyse van de tussenresultaten is onze voeding voor de invulling van ons onderwijsaanbod voor de komende periode; een belangrijke schakel dus.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 38% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De ‘op advies’-score van 54% sluit aan bij het landelijk gemiddelde.
Sociale ontwikkeling
Basisschool Aldoende biedt een sociaal veilige en stimulerende leeromgeving waarin we leerlingen plezier, rust en veiligheid bieden. We leren de leerlingen respectvol met elkaar om te gaan. Het team van Aldoende zet zich in om een goed pedagogisch klimaat in elke klas neer te zetten. De sociale veiligheid wordt gewaarborgd door zowel het team als externe professionals, waaronder een ouder-kind adviseur en orthopedagoog. Veiligheid is een voorwaarde om te komen tot leren en is verweven in ons Dalton-onderwijs. LEES MINDER
Veiligheid
Orde & Regelmaat
Respect
Wat is de werkwijze van OBS Aldoende voor sociale ontwikkeling?
OBS Aldoende werkt op verschillende manieren aan sociale ontwikkeling, beschreven in het anti-pestprotocol. De school hanteert de 'Vijfsporenaanpak' bij pesten: steun bieden aan het gepeste kind, steun bieden aan het pestende kind, ouders informeren en steunen, de groep betrekken bij oplossingen, en de verantwoordelijkheid van de school nemen. Activiteiten om een goed groepsklimaat te bevorderen zijn: gouden weken, de 'stop is stop' methode, kindgesprekken, omgangsregels, rollenspellen, maatjeswerk en werken met ik-doelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Aldoende om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Aldoende gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Aldoende?
OBS Aldoende gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' en de Daltonwerkwijze als leidraad voor sociaal-emotioneel leren.