Montessorischool de Regenboog in Amsterdam

Het team van Montessorischool de Regenboog in Amsterdam

Current section: team
Woudrichemstraat 3 - 5
1107 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Montessorischool de Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessorischool de Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessorischool de Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessorischool de Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessorischool de Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (5.9%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (41.2%)
&ge;65 jaar (11.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessorischool de Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Indirect ondersteunend personeel (17.6%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessorischool de Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Lerarenvervanging op Montessorischool de Regenboog

Op Montessorischool de Regenboog zorgen we voor een naadloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij gepland verlof streven we ernaar om vervanging zoveel mogelijk intern te organiseren, met ervaren collega's uit ons eigen team. Wanneer interne vervanging niet toereikend is, doen we een beroep op de gespecialiseerde vervangingspool van ons schoolbestuur. Dit garandeert dat uw kind les krijgt van gekwalificeerde professionals die bekend zijn met het onderwijs. In uitzonderlijke situaties, voor specifieke behoeften, kunnen we incidenteel samenwerken met externe onderwijsorganisaties. Voor kortdurende afwezigheid geven we de voorkeur aan invallers die een uniek, leeftijdsspecifiek project meebrengen, speciaal ontworpen om de leerervaring binnen het basisonderwijs te verrijken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team: Specialisten voor Extra Ondersteuning op Montessorischool de Regenboog

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Deskundige Hulp

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Oefening
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen
Taalspecialist voor Taalvaardigheid
NT2 Docent voor Nederlands als Tweede Taal

Toelichting van de school:

Bij Montessorischool de Regenboog stimuleren we leren op maat vanuit onze unieke Montessoripedagogiek. We werken met de handelingsgerichte piramide om elke leerling optimaal te begeleiden. Extra ondersteuning bieden we altijd in nauw overleg met ouders en de leerling zelf, zodat we samen de beste aanpak kiezen. Ons team van specialisten staat klaar om de leerontwikkeling te verrijken.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positieve Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Orthopedagoog voor Psychosociale Ontwikkeling
Remedial Teacher voor Emotionele Vaardigheden
Expert voor Meer- en Hoogbegaafden met Sociale Behoeften
Coach voor Sociale Vaardigheidstrainingen

Toelichting van de school:

Wij geloven in een veilige en stimulerende leeromgeving waarin alle kinderen zich sociaal en emotioneel kunnen ontwikkelen. Onze Montessorianslag bevordert zelfvertrouwen en samenwerking. Indien nodig bieden we gerichte ondersteuning, altijd in samenspraak met u, de ouders, en de leerling. We organiseren voor specifieke behoeften speciale bijeenkomsten om sociale interactie te versterken.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandig Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiegedrag
Intern Begeleider voor Werkplanning
Remedial Teacher voor Studievaardigheden
Expert voor Studieplanning bij Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze school stimuleert zelfstandigheid, keuzevrijheid en verantwoordelijkheid, kernonderdelen van de Montessoripedagogiek. Leerlingen leren plannen en hun werk organiseren, wat essentieel is voor succes. Onze leerkrachten zijn de eerste aanspreekpunten voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij hun werkhouding en taakaanpak. Indien nodig schakelen we aanvullende expertise in, altijd in overleg met u en de leerling.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsadvies
Gespecialiseerde Gymnastiekleerkracht
GGD Adviseur voor Gezondheid

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs observeert de motorische ontwikkeling van elke leerling en past de lessen aan waar nodig. Bij specifieke uitdagingen bespreken we de situatie in ons zorgteam en verwijzen we zo nodig door naar externe hulp. Voor optimale ondersteuning werken we samen met ouders en leerlingen, en maken we gebruik van een breed netwerk van specialisten.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid Voorop

Beschikbare specialisten:

GGD Medewerker voor Gezondheidschecks
Schooltandarts voor Mondgezondheid
Ouder-Kind Adviseur voor Welzijn

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van uw kind staan centraal. Wij bieden ondersteuning op medisch vlak en bij persoonlijke verzorging, altijd in nauwe samenwerking met u en uw kind. Ons netwerk van deskundigen, waaronder de GGD, schooltandarts en ouder-kind adviseur, staat paraat om de best mogelijke zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij Montessorischool de Regenboog

Ontdek Ons Gestructureerde Ondersteuningsaanbod

Bij Montessorischool de Regenboog in Amsterdam hanteren we de piramide van handelingsgericht werken. Deze methode stelt ons in staat om passend onderwijs te organiseren door nauwkeurig te kijken naar de individuele leerbehoeften en ontwikkelingskansen van elk kind. Onze aanpak is erop gericht om de juiste ondersteuning te bieden, de juiste professionals in te schakelen en de voortgang van elke leerling zorgvuldig te volgen. We geloven in een proactieve en betrokken aanpak om de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren. **Niveau 1: Solide Basisondersteuning** Elke les bij Montessorischool de Regenboog biedt fundamentele ondersteuning voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Dit preventieve niveau helpt ons om beginnende leer- en gedragsuitdagingen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. **Niveau 2: Gepersonaliseerd Onderwijs** Voor leerlingen die extra uitdaging of verdieping nodig hebben, of juist ondersteuning bij de leer- en ontwikkeltaken, biedt de leerkracht op maat gemaakt aanbod. Dit gebeurt tijdens de reguliere lessen door middel van extra instructie, aangepast materiaal of gerichte begeleiding. **Niveau 3: Gerichte Ondersteuning Binnen de Groep** Indien nodig, stemt de leerkracht in overleg met de intern begeleider de extra ondersteuningsbehoeften af. We kunnen hierbij ook het samenwerkingsverband en andere ketenpartners betrekken om gezamenlijk de beste aanpak te bepalen. Vanaf dit niveau werken we vaak samen met OuderKindTeams (OKT), de leerplichtambtenaar, GGD en andere hulpverleningsinstanties. Deze samenwerking met externe partners is cruciaal om kinderen met niet-onderwijsgerelateerde problematiek tijdig en effectieve hulp te bieden, vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid met de gemeente. **Niveau 4: Intensieve Ondersteuning op School** Leerlingen die, ondanks extra begeleiding binnen de groep, hun leer- en ontwikkeldoelen nog niet behalen, ontvangen intensieve ondersteuning op school. We stellen haalbare doelen en ontwikkelen een persoonlijk leerplan (OntwikkelingsPerspectiefplan - OPP) dat aansluit bij de capaciteiten van de leerling. We werken hierbij nauw samen met het Samenwerkingsverband (SWV) voor advies over passende ondersteuningsarrangementen. Het doel is om de leerling optimaal te laten functioneren binnen de schoolomgeving, met een focus op een succesvolle terugkeer naar de reguliere groep of een meer zelfstandig functioneren. **Niveau 5: Doorverwijzing naar Gespecialiseerd Onderwijs** In uitzonderlijke gevallen, en altijd in overleg met het samenwerkingsverband en u als ouders, bekijken we of een andere reguliere school of een gespecialiseerde onderwijsvorm, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), beter aansluit bij de behoeften van uw kind. Dit geldt ook voor kinderen met specifieke uitdagingen zoals een taalontwikkelingsstoornis, waarbij we samenwerken met experts zoals Kentalis. We streven naar een vroegtijdige betrokkenheid van ouders en moedigen open communicatie aan. Uw zorgen en inzichten zijn waardevol. Bespreek uw observaties altijd met de leerkracht, zodat we samen de beste vervolgstappen voor de ontwikkeling van uw kind kunnen bepalen. **Stapsgewijze Ondersteuning** Niveaus 1 tot en met 3 omvatten de basisondersteuning, die plaatsvindt onder de regie van de school, eventueel met inzet van externe expertise, en zonder specifieke arrangementen. Niveaus 4 en 5 bieden extra begeleiding en ondersteuning. Niveau 4 is een interventie met als doel een transfer naar de groep, vastgelegd in een OPP. Onze interventies zijn gericht op algemeen groepsgericht onderwijs, waarbij we geen individueel of speciaal onderwijs verzorgen. De besteding van middelen voor extra ondersteuning ligt bij de individuele scholen. We volgen strikt de protocollen voor dyslexie, dyscalculie, medisch handelen en veiligheid. **Toekomstgerichte Ondersteuning** Montessorischool de Regenboog blijft zich ontwikkelen en volgt nieuwe inzichten om onze leerlingen de meest effectieve en passende ondersteuning te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Montessorischool de Regenboog: Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan voor basisonderwijs?

Op Montessorischool de Regenboog hanteren we een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem om ons onderwijs continu te verbeteren. Ons schoolplan, een meerjarenplan, vormt de basis voor systematische kwaliteitsbeoordeling en -verbetering. De ontwikkeling van onze school en de professionele groei van onze medewerkers gaan hand in hand. We hechten veel waarde aan feedback van leerlingen, ouders en ons team, verzameld via gerichte vragenlijsten. Externe partijen, zoals ons bestuur, de onderwijsinspectie en de Nederlandse Montessori Vereniging, zijn betrokken bij het vaststellen en evalueren van onze onderwijskwaliteit. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op met specifieke verbeterdoelen, gebaseerd op ons schoolplan. Dit jaarplan wordt altijd besproken en geëvalueerd met het voltallige team, het bestuur en de medezeggenschapsraad (MR).

Hoe realiseert Montessorischool de Regenboog haar onderwijsdoelen?

Wij streven ernaar de in ons schoolplan beschreven doelstellingen zo effectief mogelijk te implementeren, te evalueren en waar nodig bij te sturen. Een solide planning, gecombineerd met flexibiliteit, creativiteit en de optimale inzet van beschikbare middelen, zijn essentieel voor het succesvol behalen van onze educatieve doelen. Door deze werkwijze waarborgen we een hoge en consistente onderwijskwaliteit die is afgestemd op de behoeften van onze leerlingen in Amsterdam.

Ontwikkeling van het Jonge Kind: Montessori Onderwijs bij De Regenboog

Toelichting van de school

Montessorischool de Regenboog hanteert een bewezen visie op de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen, vanaf de peuterleeftijd tot aan de basisschool. Ons uitgebreide aanbod aan montessorimateriaal en speciaal ontworpen oefeningen biedt een consistente leerlijn, perfect afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Wij bieden kinderen in de onderbouw een uitdagende en ondersteunende omgeving. Of een kind nu extra begeleiding nodig heeft of juist sneller leert dan gemiddeld, ons onderwijs sluit naadloos aan. De voorbereide omgeving en de gerichte instructies van onze ervaren leerkrachten zorgen ervoor dat alle kerndoelen worden behaald. We leggen daarbij speciale nadruk op taalontwikkeling, rekenvaardigheid en sociaal-emotionele groei. Onze schakelklas biedt kleuters die extra taalondersteuning nodig hebben een programma van een half jaar. Alle kleuters kunnen genieten van onze Verteltassen, die driemaal per jaar gekozen kunnen worden om thuis de lees- en vertelvaardigheid te stimuleren. Voor de oudste kleuters hebben we het programma 'Op weg naar rekenen' (Van Luit en Toll, 2013), een tienweeks traject dat de basis legt voor rekenplezier. Met ons montessorionderwijs bevorderen we dagelijks de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van onze leerlingen.

Veelgestelde vragen

Biedt Montessorischool de Regenboog specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Montessorischool de Regenboog heeft een rijk aanbod speciaal voor het jonge kind, met een focus op een doorlopende leerlijn en individuele ontwikkeling.

Ja, Montessorischool de Regenboog heeft een rijk aanbod speciaal voor het jonge kind, met een focus op een doorlopende leerlijn en individuele ontwikkeling.

Het montessorimateriaal zorgt voor een optimale leerervaring met een doorlopende ontwikkelingslijn.

Werkt Montessorischool de Regenboog samen met externe partners voor het jonge kind programma?

Momenteel werkt Montessorischool de Regenboog niet samen met externe partijen voor de specifieke programma's gericht op het jonge kind.
Team | Montessorischool de Regenboog in Amsterdam | [2025] Schoolregister