Montessorischool de Regenboog
Woudrichemstraat 3 -5
1107 NE Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
29.45
Spreiding
6.65

De schoolweging van De Regenboog Amsterdam is 29,45 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog AmsterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van kinderen gebeurt dagelijks. De leerkracht observeert kinderen bij het geven van individuele- en groepsinstructies, tijdens het werken en bij het nakijken van het werk van kinderen. Hoe gaat een kind om met andere kinderen, kan het samenwerken en samenspelen, hoe reageert het op tegenslagen, kan een kind doorzetten? Jaarlijks toetsen wij onze kinderen vanaf groep 3 op de belangrijkste reken- en taaldomeinen. Wij streven naar een minimaal aantal toetsen die ons zo veel mogelijk diagnostische informatie geven. Die informatie geeft ons de handvatten voor gerichte ondersteuning voor wie dat nodig heeft. Zeswekelijks wordt de voortgang van de kinderen van een groep door de intern begeleider met de leerkracht besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Zelfstandigheid is het vertrekpunt van ons onderwijs: wij werken vanuit zelfstandigheid. Zelf controle hebben, zelf keuzes maken, zelf verantwoordelijkheid dragen. Samenwerken is leerzaam. De één weet wat de ander niet weet. En kinderen leren eigen kwaliteiten en die van anderen kennen, ze leren zich te verplaatsen in anderen en leren aan te spreken op gemaakte afspraken. Ruimte bieden aan kinderen om zelf keuzes te maken en als leerkracht durven te wachten en niet direct te gaan (bij)sturen is een dagelijkse opdracht en uitdaging. Het programma, dat wat er gedaan moet worden, is vaak leidend: als leerkracht heb je een planning voor een dag, een week, een maand, een jaar. Hoe zorg je er voor dat er binnen dat programma de ruimte voor kinderen is om daar hun eigen programma van te maken. Montessori heeft een organisatie die de kaders, de stijgers geven om dit mogelijk te maken. Het blijft altijd samen zoeken, met de kinderen en met collega's om dit alles mogelijk te maken. De specifieke aanpak: materialen waarmee kinderen zelfstandig kunnen werken, korte instructies, drie jaargroepen in een groep. LEES MINDER

zelfstandigheid

samenwerken

zelfkennis

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden vloeien voort uit het Montessori-concept. In de manier van werken in ingebouwd dat je steeds observeert of die kernwaarden zijn terug te zien bij kinderen: werken kinderen zelfstandig of hebben ze veel hulp nodig, werken kinderen ook samen en hoe doen zij dat.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Vragenlijst Vensters PO Observaties kinderen gesprekken met kinderen: individueel / een groep

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan Heteroge groepen (3 jaargroepen), Montessori