
Schoolweging
De schoolweging van Oostzanerwerf is 35,90 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
82,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke inspectienorm (85%). Dit percentage is 10,3% lager dan bij vergelijkbare scholen. De combinatie van een complexe populatie (schoolweging 35,90) en dalende leerlingenaantallen kan hierbij een rol spelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
28,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat licht onder de signaleringswaarde (32,8%) ligt. Dit ligt wel 18,2% hoger dan het landelijk gemiddelde voor scholen met vergelijkbare schoolweging. De focus op maatwerk in het ontwikkelingsgerichte montessorionderwijs komt hier deels naar voren, maar er blijft ruimte voor verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op praktisch-theoretische routes: 33,3% vmbo-(g)t tegenover 5,6% havo en 11,1% vwo. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vwo-adviezen 18,6% bedragen. Toch presteert 52% van de oud-leerlingen boven hun advies, wat duidt op voorzichtige advisering. Opvallend is het relatief hoge percentage onbekend advies (5,6%), mogelijk door specifieke doorstroomtrajecten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oostzanerwerf | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1/2 worden geen toetsen afgenomen. De leerkrachten volgen de kinderen in hun ontwikkeling door gebruik te maken van Mijn Rapport Folio waarin de doelen beschreven staan. In de groepen 3 t/m 8 worden in januari/ februari en juni de IEP-toetsen afgenomen. Na de afname van deze toetsen worden de resultaten op leerling,- groeps, - en schoolniveau geanalyseerd. De leerkracht bepaalt naar aanleiding van de analyse hoe de kinderen ondersteund worden. Op schoolniveau vergelijken wij onze resultaten onder andere met de signaleringswaarde van de Inspectie. Dit geeft ons informatie over ons onderwijs; de sterke punten en ontwikkelpunten. Als blijkt dat wij als school op een bepaald vakgebied de opbrengsten moeten verbeteren, dan stellen wij een plan van aanpak op. Dit kan bijvoorbeeld teamscholing zijn of individuele begeleiding van leerkrachten. Wij werken aan de hand van de Leerlijnen voor het Basisonderwijs (Nieuwleren en Stichting Leerplan Ontwikkeling). Kinderen én medewerkers registreren de vorderingen van kinderen. In Mijnrapportfolio worden bewijswerkjes opgeslagen van doelen die het kind heeft behaald. Zo ontstaat een duidelijk overzicht van waar een kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Naast de toetsen van ons leerlingvolgssytsteem maken we ook gebruik van de observatie en registratie die leerkrachten tijdens de les maken om zo een compleet beeld van de kinderen te krijgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 52% van de leerlingen boven advies presteert (landelijk 25,3%), terwijl slechts 8% onder advies zit. Dit hoge 'boven advies'-percentage benadrukt de kwaliteit van het montessorionderwijs in doorstroombegeleiding. De school hanteert mogelijk bewust terughoudendere adviezen, gecombineerd met een effectieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De toekomst van de wereld zit nu bij ons op school! Wij leiden kinderen op tot wereldburgers. De keuzes die je zelf maakt zijn belangrijk voor het resultaat van je leven. Wij vinden het daarom belangrijk kinderen te leren om verantwoordelijkheid te nemen. Verantwoordelijkheid voor inzet, gedrag, het omgaan met elkaar en de wereld om je heen. We leren kinderen samenwerken en om te gaan met verschillen. In de huidige tijd met nepnieuws en de invloed van social media besteden we aandacht aan het ontwikkelen van een positief kritische houding. LEES MINDER
Samenwerken
Verantwoordelijkheid nemen
Een positief kritische houding
Wat is de werkwijze van Montessori Kindcentrum Oostzanerwerf voor sociale ontwikkeling?
In de eerste fase van een nieuw schooljaar schenkt Montessori Kindcentrum Oostzanerwerf extra aandacht aan groepsvorming door middel van verschillende activiteiten. Het hele jaar door krijgen alle klassen een les van De Vreedzame School. Er vinden groepsgesprekken plaats bij actualiteiten in de klas of in het nieuws. Montessori Kindcentrum Oostzanerwerf heeft een Kinderraad, bestaande uit leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 die minimaal zes keer per jaar overleggen, onder andere over de sfeer op school en de omgang met elkaar. De Kinderraad voert ook gesprekken met de directie.
Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Kindcentrum Oostzanerwerf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Montessori Kindcentrum Oostzanerwerf gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.