Montessori Basisschool de Eilanden
Grote Bickersstraat 102
1013 KS Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
22.21
Spreiding
4.39

De schoolweging van De Eilanden is 22,21 , met een spreiding van 4,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 97,2% ruimschoots gehaald (+12,2% boven inspectienorm). Dit ligt wel iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (98,4%), wat mogelijk verklaard wordt door de bredere populatiesamenstelling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de inspectienorm (65%) en lager dan vergelijkbare scholen (74,0%). Deze uitdaging hangt mogelijk samen met de spreiding in leerlingcapaciteiten, ondanks een relatief lage schoolweging. De school zet in op maatwerk, zoals beschreven in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 52,2% vwo (vs. 18,6% regio) en 30,4% havo (vs. 16,1% regio). Het praktijkonderwijs blijft met 0% juist ver onder het gemiddelde (1,0% regio). Deze focus sluit aan bij het montessoriprofiel en de populatie, maar vraagt blijvende aandacht voor differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe EilandenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast ons eigen Kind Volg Systeem en kindadministratiesysteem E.R.I.K , volgen wij onze kinderen dmv de methodeonafhankelijke toetsen : Cito en BOOM. Wij doen dit standaard 1x per jaar, zonodig aan het eind van het schooljaar rond mei, bij opvallende metingen nog een keer. Zie verder het schoolplan, kwaliteitszorg, Hoofdstuk 2.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 23,3% bovenuit stijgt (landelijk 25,3%). De 76,7% die op advies blijven, overtreft het gemiddelde (62,9%). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals omschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Op onze school vinden we het belangrijk dat kinderen leren zorg dragen voor zichzelf en hun omgeving. Kinderen worden zich bewust dat zij onderdeel uitmaken van een groter geheel. Van jongs af aan leren ze wat goed gedrag is en welke verwachtingen er zijn in sociale situaties. In de onderbouw worden sociale ontwikkeling en het eigen maken van sociale waarden ondersteund door voorlezen, verhalen enz. Kinderen worden begeleid om emoties te herkennen en adequaat te uiten. In de midden- en bovenbouw ontwikkelen de kinderen hun morele compas. Ze hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel en zijn voortdurend bezig met wat goed en fout is. De sociale kernwaarden worden besproken in groepsgesprekken en individuele gesprekken. Kinderen bewust maken van hun eigen rol in sociale situaties en de verschillenden opties/keuzes die ze hebben is ook een belangrijk aspect. Kinderen worden bewust gemaakt van hun zelfbeeld en eigen waarde. LEES MINDER

Respect; zorgzaamheid

Vertrouwen

Zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Montessori Basisschool de Eilanden voor sociale ontwikkeling?

Samenwerking, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid zijn basisprincipes in het Montessorionderwijs en een rode draad in de werkwijze van Montessori Basisschool de Eilanden. De drie jarengroepen binnen de bouwen zijn essentieel voor een goede sociale en emotionele ontwikkeling. De voorbereide omgeving speelt in op het rekening leren houden met elkaar. Zonodig wordt een SOVA training ingezet. ZIEN wordt gebruikt als methode onafhankelijk gegeven om inzicht in de sociale opbrengsten te krijgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Basisschool de Eilanden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Montessori Basisschool de Eilanden gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Basisschool de Eilanden?

Montessori Basisschool de Eilanden gebruikt Montessori pedagogiek en didactiek en SOVA training voor sociaal-emotioneel leren.