Lidwinaschool
Linnaeushof 45
1098 KM Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
22.57
Spreiding
5.92

De schoolweging van Lidwinaschool is 22,57 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond. De score ligt iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (98,0%), maar blijft uitstekend.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Lidwinaschool behaalt met 65,7% een score ruim boven de eigen signaleringswaarde van 61,9% voor het streefniveau. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van excellente prestaties, vooral in taal en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 72,1%, maar de school benadrukt maatwerk voor individuele leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opvallend hoog percentage van 49,3% van de leerlingen ontvangt een vwo-advies, ver boven het regionale gemiddelde van 18,6%. Ook het gecombineerde havo/vwo-advies (17,8%) toont een focus op theoretische leerwegen. Praktische adviezen (vmbo-b/k: 4,1%) zijn beperkt, maar liggen in lijn met de totale Amsterdamse populatie. Deze verdeling weerspiegelt de sterke academische oriëntatie van de schoolgemeenschap.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we opbrengstgericht. Daarbij richten we ons op de gemiddelde scores van de Leerling in Beeld-toetsen (LIB). Per LIB-toets hebben we een norm vastgesteld die de meeste kinderen op onze school moeten halen. We vergelijken de uitslag van de toets (de gehaalde score door het kind) met de norm (de gewenste score). Als de gehaalde score onder of boven de gewenste score is, worden er door de intern begeleider (IB-er) en de leerkracht interventies afgesproken. Deze interventies kunnen zijn: Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied Instructie wijzigen en verbeteren Meer automatiseren Het methode-aanbod verrijken Differentiatie aanpassen De schoolleiding en de IB-ers kijken regelmatig in de klas met de leerkracht mee of het lukt om de afgesproken aanpak uit te voeren. Leerkrachten bereiden samen lessen voor en kijken ook bij elkaar in de klas. Samengevat: We hebben schoolnormen voor de cognitieve tussen- en eindresultaten opgesteld We beschikken ook over schoolnormen voor de sociale resultaten Bij structureel tegenvallende of opvallend afwijkende resultaten richten wij ons op het aanpassen van de manier van lesgeven van de leerkracht en zorgen wij voor bijpassende ondersteuning We beschouwen taal- en rekenonderwijs als de kern van ons onderwijs. We vinden belangrijk dat onze kinderen presteren naar hun mogelijkheden en dat zij uitstromen naar passend vervolgonderwijs en daarin succesvol kunnen zijn. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). Tijdens groepsbesprekingen evalueren we of kinderen voor of achter lopen. We streven ernaar om zo min mogelijk kinderen te laten doubleren. Kinderen gaan door met de leerstof die bij ze past.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 1,3% van de leerlingen presteert onder het oorspronkelijke advies – aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Daarentegen stroomt 28,6% door naar een hoger niveau dan geadviseerd, wat de nauwkeurige begeleiding tijdens de overgang naar het VO onderstreept. De school hanteert een proactief monitoringssysteem, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij hebben een goed beeld van de veiligheidsbeleving van leerlingen. Onze school beschikt over een sociaal veiligheidsplan en een protocol hoe wij omgaan met ongewenst gedrag, zoals pesten. Jaarlijks monitoren we of leerlingen zich veilig voelen, hoe ze het sociale klimaat op de school ervaren. De school zet hiervoor Kindbegrip in. Dit is een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Kindbegrip brengt het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart. Daarnaast stelt het concrete doelen op, biedt het handelingssuggesties en verwijst het naar lesideeën. Pesten, uitschelden en discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag worden zoveel mogelijk voorkomen. Door Zien! krijgen wij inzicht in de belangrijke aspecten van veiligheid. Hoe ervaren leerlingen de sociale en fysieke veiligheid op school? Hoe is het gesteld met het welbevinden van leerlingen? LEES MINDER

Diversiteit

Betrokkenheid

Aandacht

Wat is de werkwijze van de Lidwinaschool voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van de Lidwinaschool gaan positief om met leerlingen en tonen interesse. De school vindt het belangrijk een veilige en prettige plek te zijn, waar iedereen elkaar respecteert. De school gebruikt de PAD-methode (programma alternatieve denkstrategieën) voor sociaal-emotioneel leren, wat de zelfkennis en sociale vaardigheid van leerlingen bevordert.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Lidwinaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Lidwinaschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Lidwinaschool?

De Lidwinaschool gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) voor sociaal-emotioneel leren.