Kindcentrum De Kinkerbuurt
Borgerstraat 109
1053 PE Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
29.03
Spreiding
8.27

De schoolweging van De Kinkerbuurt is 29,03 , met een spreiding van 8,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92.3% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%) ruimschoots, maar blijft ze net onder het Amsterdamse gemiddelde (96.4%). De focus op basisvaardigheden in taal en rekenen, zoals beschreven in de schoolgids, draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit is echter lager dan het Amsterdamse gemiddelde (60.5%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk via ontwikkelingsgericht onderwijs, zoals vermeld in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op hogere leerwegen: 26.9% van de leerlingen stroomt boven advies uit. Hoewel slechts 2.4% een vmbo-k advies kreeg (tegen 9.2% bij vergelijkbare scholen), is het percentage praktijkonderwijs (0%) opvallend laag. Dit weerspiegelt het adaptieve adviesproces met intensieve oudergesprekken en monitoring.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KinkerbuurtGemeente AmsterdamNederland
LIB173.15175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de cognitieve vorderingen van de kinderen te registreren wordt er onder andere regelmatig getoetst. Zo kunnen de leerkrachten de cognitieve ontwikkeling van de kinderen in kaart brengen. De nietmethode-toetsen, CITO-toetsen worden op vaste tijden in het jaar afgenomen. Wij houden ons hierbij aan de toetskalender die is vastgesteld door het Breed Bestuurlijk Overleg, de samenwerkende scholen voor Openbaar Onderwijs in Amsterdam. De methodegebonden toetsen worden afgenomen nadat een deel van de stof behandeld en geoefend is. Het geeft de groepsleerkracht inzicht in wat er individueel, maar ook in de groep wordt beheerst en wat er nog verder moet worden ingeoefend. Het bepaalt de doelen en aanpak voor een volgende periode. Onze leermethodes bieden herhalingsstof aan op meerdere niveaus. Hier gaan de kinderen zelfstandig, met behulp van een groepsleerkracht of met een ervaren vrijwilliger mee aan de slag. De ontwikkelingen en toetsresultaten van het kind worden vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Deze dossiers worden beheerd door de leerkracht en de intern begeleiders. De gegevens in de leerling-dossiers zijn vertrouwelijk. Directie en ouders hebben recht op inzage van de dossiers. Tweemaal per jaar voeren de intern begeleiders een groepsbespreking met de leerkrachten. Hierin wordt gereflecteerd op de resultaten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Tevens wordt er een plan van aanpak voor de groep en de individuele leerling besproken. Op schoolniveau worden de vorderingen door directeur en intern begeleiders geanalyseerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26.9% van de oud-leerlingen presteert boven hun advies, wat het vertrouwen in het onderwijsklimaat onderstreept. Het percentage onder-advisering (13.5%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11.8%), wat aansluit bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. De school analyseert deze resultaten jaarlijks in het kader van de kernprocedure.

Sociale ontwikkeling

Brede School de Kinkerbuurt biedt onderwijs · Dat kinderen stimuleert zelfstandig na te denken en te handelen; dat kinderen leert kritisch te kijken naar en te handelen bij onrecht en ongelijkheid; dat kinderen leert omgaan met conflicten en agressie; waarbij kinderen leren samenwerken met anderen: vrijheid in gebondenheid; waarbij kinderen zich bewust worden van verschillen tussen mensen en er mee om leren gaan. Op Brede School de Kinkerbuurt werkt een team dat Kinderen voortleeft in wat zij ook van hen verwachten; ieder kind ziet. Brede School de Kinkerbuurt is een brede school in de buurt en de maatschappij Die respect bevordert tussen kinderen en bewoners van de buurt; die kinderen leert zorgen voor hun omgeving; die als oefenplek dient voor burgerschap en sociale competenties. Brede School de Kinkerbuurt betrekt ouders bij het onderwijs door: Hen te zien als ervaringsdeskundige en partner in het ontwikkelingsproces van hun kinderen: op huisbezoek te gaan – kennen en gekend worden. LEES MINDER

Respect voor anderen

Bewust van eigen kwaliteiten

Kritisch denken en handelen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Kinkerbuurt voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Kinkerbuurt hanteert een pedagogische doorgaande lijn binnen alle onderdelen, inclusief voorschool, basisschool, overblijf en activiteiten. Er is aandacht voor het uitpraten van ruzies en het zelf oplossen ervan. Meerdaagse schoolreizen starten vanaf groep 3, en er wordt veel samengewerkt aan projecten en activiteiten, wat bijdraagt aan het leren kennen en accepteren van elkaar. De kinderen ervaren een veilige omgeving waarin ook gevoelige onderwerpen besproken kunnen worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Kinkerbuurt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Kinkerbuurt gebruikt de registratievormen Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Kinkerbuurt?

Kindcentrum De Kinkerbuurt gebruikt geen specifieke methode voor sociaal-emotioneel leren, maar heeft een eigen aanpak (zie de toelichting bij de eerste vraag over sociale ontwikkeling).