Kindcentrum Bekkers
Volendammerweg 160
1024 JR Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.97
Spreiding
6.27

De schoolweging van Bekkers is 35,97 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs het vergelijkingsgemiddelde van 92,7%, wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen. De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen minimaal het basisniveau te laten bereiken, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

36,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 35,97) hogere doelen weet te realiseren. Wel blijft het percentage achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%, wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding (6,27) in de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 48% van de leerlingen krijgt vmbo-advies (voornamelijk vmbo-k en vmbo-(g)t), terwijl 32% havo/vwo of vwo-advies ontvangt. Opvallend is het hoge percentage vmbo-b adviezen (20% vs. 5,5% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd zien we relatief weinig praktijkonderwijs-adviezen (0% vs. 1% regio), wat mogelijk samenhangt met de preventieve ondersteuning in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBekkersGemeente AmsterdamNederland
LIB171.43175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken op onze school methode-toetsen en onafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van leerlingen te monitoren. Voor kleuters gebruiken we gestandaardiseerde observatielijsten. De resultaten van de toetsen analyseren we op leerling-, groep- en schoolniveau. De analyse geeft ons inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs. En het geeft handvatten om tegemoet te komen aan onderwijsbehoeften van individuele leerlingen. We hebben op basis van resultaten uit het verleden streefdoelen opgesteld. Met de streefdoelen hebben we een kader waarop we ons kunnen richten. Het zijn onderwijsresultaten die met de juiste inspanning, zijn te realiseren. Drie keer per jaar stelt iedere leerkracht groepsplannen op. In dit plan legt de leerkracht vast welke stof aan de orde komt en hoe de stof wordt aangeboden. De leerkracht maakt onderscheid tussen leerlingen die extra instructie en ondersteuning nodig hebben en leerlingen die zich de stof zelfstandig eigen kunnen maken. Door het werk dagelijks te beoordelen, krijgt de leerkracht snel inzicht in opvallende resultaten en kan de aanpak aanpassen. De streefdoelen zorgen over dat doelen niet naar beneden worden bijgesteld, maar een beter aansluitende aanpak wordt gekozen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat wijst op realistische advisering. De 30% die boven advies presteert, overtreft het landelijk gemiddelde (25,3%) en benadrukt de kwaliteit van de doorstroombegeleiding. Deze cijfers sluiten aan bij het intensieve monitoring-systeem zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De school is een oefenplaats. Hier leren kinderen zichzelf kennen in een sociale context met leeftijdgenoten. Onderlinge verhoudingen liggen niet vanzelfsprekend vast. Met De Vreedzame School besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals je verplaatsen in een ander, op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen, openstaan voor verschillen tussen mensen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap. Er zijn wekelijkse lessen. Het gestructureerd werken aan de afspraken in de groep versterkt de sociale cohesie in de groep. Op een speelse manier wordt er gewerkt aan de structuur en de afspraken binnen de groep. Wij willen kinderen op onze school zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de cognitieve vakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Dat het ook goede mensen worden die op hun beurt een bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Met elke generatie vormen we immers opnieuw onze samenleving. Onze school dient ook een school te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen. LEES MINDER

Stevige basis: zelfvertrouwen

Zicht op talent: zelfbewust

Eigenaarschap: zelfreflectie

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Bekkers voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Bekkers maakt gebruik van de lessen van de Vreedzame School, een programma dat doorloopt van groep 1 tot en met groep 8. Dit programma wordt ook op andere scholen in de buurt gegeven, waardoor kinderen elkaar herkennen in de afspraken en taal die gebruikt worden om prettig samen te spelen. In groep 6 en 7 worden mediatoren opgeleid; leerlingen die kunnen helpen bij het oplossen van conflicten, waardoor kinderen leren dat ze niet altijd volwassenen nodig hebben om ruzies te voorkomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Bekkers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Bekkers gebruikt 'Kijk!' en 'Zien' als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Bekkers?

Kindcentrum Bekkers gebruikt Taakspel, Vreedzame School en schooljudo (middenbouw) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.