KC De Leertuin
Generaal Vetterstraat 27A
1059 BT Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.4
Spreiding
6.69

De schoolweging van De Leertuin is 34,40 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het regionale gemiddelde van 93,4%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, aanzienlijk hoger dan de signaleringswaarde van 36,3% (+24%). Ook overtreft de school het regionale gemiddelde (49,2%) met ruim 11%-punt. Dit onderstreept de effectiviteit van het vakoverstijgende onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op doorstroom naar hogere niveaus: 35,3% havo/vwo-advies (havo/vwo 17,65% + vmbo-(g)t/havo 17,65%) tegen 21,3% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan regionale cijfers (1,01%). De brede spreiding (van vmbo-b tot vwo) sluit aan op de gemengde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LeertuinGemeente AmsterdamNederland
LIB175.56175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengstgericht werken Ons team werkt zeer doelgericht aan alle vakgebieden. Zowel voor de school als de groepen en de individuele leerling streven we naar hoge resultaten en continue verbetering in een cyclisch proces. Deze hoge, meetbare streefdoelen formuleren we naar aanleiding van de halfjaarlijkse Cito toetsen. Ons lesaanbod en didactiek stemmen we hier vervolgens op af. Door tussentijdse metingen (bijvoorbeeld door de methode gebonden toetsen) sturen we dit bij en na afloop evalueren we onze opbrengsten. Hierbij kijken we zowel terug als vooruit door nieuwe streefdoelen te formuleren. Op deze wijze zijn we ons continu bewust van de kwaliteit van ons onderwijs en werkt het gehele team zeer doelgericht en effectief. Met deze manier van opbrengstgericht werken leggen wij verantwoording af aan de Algemeen Directeur van St KBA Nw West.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend hoog percentage leerlingen presteert boven advies: 31,6% tegen 25,3% landelijk. Slechts 5,3% zit onder advies (landelijk 11,8%). Dit bevestigt de kwaliteit van het maatwerkadvies, zoals genoemd in het onderwijsconcept 'betekenisvol leren'.

Sociale ontwikkeling

‘Zachte’ doelen Op het sociaal-emotionele vlak worden alle kinderen gemonitord. Indien we ons zorgen maken over de ontwikkeling van een leerling of een groep, hebben we verschillende interventies, die we kunnen toepassen met als doel het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerling en de groepen te bevorderen. Te denken valt aan de competentie- en sprinttraining, het programma ‘Samen in de klas’ en Taakspel. Het pedagogisch klimaat is hierbij tevens van belang. Als school blijven wij ons inzetten voor het geheel hiervan. Het vernieuwde pestprotocol in combinatie met Taakspel en Vragenlijst Sociaal Veiligheid zijn de leidraad, zodat alles een levend geheel wordt op KC De Leertuin. Wij zijn overtuigd dat een veilig pedagogisch klimaat voor kinderen, leerkrachten en ouders essentieel is voor het bereiken van goed onderwijs. Als school hanteren wij het motto: ‘Je mag er zijn!’, dat terugkomt in diverse (groep overstijgende) activiteiten en vieringen in de school. Voor het schooljaar 2022-2023 start het hele team met de implementatie van de KWINK sociaal-emotionele leermethode. De definitie van sociaal-emotioneel leren is: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. De onderstaande doelen komen aan de orde en we zullen bij het implementeren de ouders nauw erbij betrekken. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van KC De Leertuin voor sociale ontwikkeling?

KC De Leertuin vindt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen belangrijk. Ouders en school zijn samen verantwoordelijk voor het welbevinden van de leerling. De school controleert het welbevinden met behulp van een leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied: Hart & Ziel. Leerkrachten vullen twee keer per jaar een vragenlijst voor elke leerling in om vroegtijdig beginnend probleemgedrag te signaleren. KC De Leertuin richt zich op vijf sociaal-emotionele competenties: Besef hebben van jezelf, Besef hebben van de ander, Keuzes kunnen maken, Zelfmanagement en Relaties kunnen hanteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt KC De Leertuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KC De Leertuin gebruikt Kijk!, Hart & Ziel en een Vragenlijst Sociale Veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC De Leertuin?

KC De Leertuin gebruikt Plezier op school, Taakspel en KWINK als methodes voor sociaal-emotioneel leren.