Joop en Willy Westerweel in Amsterdam

Het team van Joop en Willy Westerweel in Amsterdam

Current section: team
Balboaplein 44
1057 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Joop en Willy Westerweel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Joop en Willy Westerweel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Joop en Willy Westerweel bij jullie?

Ontdek hoe goed Joop en Willy Westerweel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Joop en Willy Westerweel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangend Onderwijs: Zorgeloze Continuïteit bij Afwezigheid Leerkrachten

Bij basisschool Joop en Willy Westerweel streven we naar optimale continuïteit van het onderwijs. Wanneer teamleden wegens ziekte, verlof, zwangerschap of andere redenen afwezig zijn, zetten we alles op alles om passende vervanging te regelen. Hiervoor maken we gebruik van ADAM Onderwijs, een gespecialiseerd invalbureau in Amsterdam. ADAM Onderwijs beschikt over een poule van gediplomeerde en ervaren leerkrachten die direct inzetbaar zijn. Daarnaast werken we samen met andere externe partners die gekwalificeerde professionals met diverse achtergronden aanbieden, waaronder creatieve experts. Indien er onverhoopt geen geschikte vervanger beschikbaar is, zullen de leerlingen worden verdeeld over andere klassen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij dit niet haalbaar is, kunnen leerlingen genoodzaakt zijn tijdelijk thuis te blijven. In dergelijke situaties bieden wij altijd een noodopvangregeling aan om de continuïteit van zorg te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling op Basisschool Joop en Willy Westerweel

4

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sterke Basisvaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Woordenschat en Begrip

Toelichting van de school:

Op basisschool Joop en Willy Westerweel leggen onze bouwcoördinatoren de nadruk op de kernvakken taal en rekenen. Zij stimuleren en coördineren de ontwikkeling van deze essentiële leergebieden. Maandelijks organiseren zij bijeenkomsten en bepalen zij, samen met het schoolteam, de inhoudelijke richting voor taal en rekenen. Wekelijks is er afstemming met de directie om de voortgang te waarborgen. Binnen deze vakgebieden nemen collega's de verantwoordelijkheid voor diverse initiatieven, zoals de jaarlijkse rekendag, het beheer van de schoolbibliotheek, de viering van de kinderboekenweek en het organiseren van een spannende voorleeswedstrijd.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Klasmanagement
Remedial Teacher voor Emotionele Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Schoolpsycholoog voor Inzicht in Gedrag
Zorgcoördinator voor Holistische Begeleiding
Coördinator Remedial Teaching

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een gedragsspecialist die twee dagen per week beschikbaar is. Deze expert biedt individuele ondersteuning aan leerlingen en leerkrachten, en verbetert de klassendynamiek waar nodig. Daarnaast is onze specialist meer- en hoogbegaafdheid een dag per week beschikbaar om uitdagende leerstof te bieden aan leerlingen die daarvoor in aanmerking komen. Een remedial teacher is drie dagen per week aanwezig om extra begeleiding te verzorgen. Een schoolpsycholoog ondersteunt één dag per week met diagnostiek en advies. De zorgcoördinator zorgt voor de integrale coördinatie van al deze specialistische ondersteuning.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Focus

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Werkstrategieën
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolpsycholoog voor Gedragsanalyse
Zorgcoördinator voor Begeleiding op Maat

Toelichting van de school:

Leerkrachten die behoefte hebben aan ondersteuning bij het verbeteren van de werkhouding en taakaanpak van leerlingen, kunnen een beroep doen op onze gedragsspecialist. Deze specialist werkt nauw samen met de leerkracht om praktische strategieën te ontwikkelen. Het doel is om leerlingen te helpen zich beter te concentreren en hun schoolwerk effectiever aan te pakken.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher
Oefentherapeut (via Intraverte)

Toelichting van de school:

Onze toegewijde vakdocent bewegingsonderwijs is tevens opgeleid tot motorisch remedial teacher. Hij biedt wekelijks gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen met specifieke motorische ontwikkelingsuitdagingen. Daarnaast werken we samen met Intraverte, waar een oefentherapeut wekelijks op school aanwezig is. Deze therapeut biedt gerichte therapie aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op fysiek gebied.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. Voor specifieke vragen verwijzen wij u graag door naar de juiste externe instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidlokaal
Denklab

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij Joop en Willy Westerweel

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Wat U Moet Weten

Bij Basisschool Joop en Willy Westerweel geloven we in passend onderwijs voor ieder kind. Conform de wet Passend Onderwijs beschikken wij over een uitgebreid Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit document beschrijft gedetailleerd welke specifieke ondersteuning wij bieden aan leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. De medezeggenschapsraad (MR) heeft een adviserende rol bij de totstandkoming van ons SOP. Wij zetten ons actief in om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, de juiste begeleiding te bieden. Dit gebeurt binnen de klas door middel van een directe instructie-model, waarbij de verwerking van de lesstof hier naadloos op aansluit. Al onze leerkrachten zijn bekwaam in het aanbieden van gedifferentieerde instructie en begeleiding op verschillende niveaus. Voor specifieke en gespecialiseerde hulp maken we gebruik van de expertise van onze Remedial Teacher (RT), gedragspecialisten en de specialist voor meer- en hoogbegaafdheid. De leerkracht implementeert de opgestelde handelingsplannen zorgvuldig. Ook leerlingen met een lichte leerachterstand kunnen profiteren van een op maat gemaakt handelingsplan, dat door de leerkracht wordt uitgevoerd. Kinderen die een individueel leerpad volgen, ontvangen extra begeleiding van onze RT. Dit is met name van toepassing bij leerlingen bij wie een leerachterstand van minimaal anderhalf jaar op één of meer vakgebieden is vastgesteld. In dergelijke gevallen stelt de zorgcoördinator een Ontwikkelingsperspectiefplan op om de voortgang te waarborgen. Naast leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, besteden we ook veel aandacht aan kinderen die juist sneller leren. Voor deze begaafde leerlingen bieden we verdieping en extra uitdagingen binnen de reguliere lesgroepen. Sommige van deze kinderen bezoeken wekelijks het bovenschoolse Denklab voor speciale lessen van onze hoogbegaafdheidsspecialist. Ons volledige Schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar op de website van de school en kunt u ook terugvinden op Scholen op de kaart. Onze Toekomstvisie: Uitbreiding van Zorg en Ondersteuning Onze ambitie is om de hoogwaardige zorg die we momenteel bieden aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften niet alleen te continueren, maar ook verder uit te breiden. We streven ernaar om onze faciliteiten en expertise voortdurend te verbeteren om aan de veranderende onderwijsbehoeften te voldoen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Joop en Willy Westerweel

Wat zijn de onderwijsdoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan, geldig voor de periode 2023-2027, bevat concrete doelen voor onderwijs, zorg, burgerschap, kansengelijkheid en de ontwikkeling tot integraal kindcentrum (IKC). Sinds 12 januari 2024 opereren wij onder de naam Joop & Willy Westerweel. Onze onderwijsambities omvatten: * Verdieping in spelend leren in de onderbouw. * Verbeterde afstemming van instructies op individuele leerbehoeften. * Verrijking van het leesonderwijs. * Vergroting van de kennis van de wereld. We streven ernaar dat alle leerlingen aan het einde van groep 8 het fundamentele niveau voor taal en rekenen beheersen. Daarnaast willen we dat 45% van de leerlingen het streefniveau bereikt. Op het gebied van zorg bieden we passend onderwijs voor leerlingen met zowel ontwikkelingsvoorsprongen als -achterstanden. De leerkracht speelt een cruciale rol in het signaleren van leerlingbehoeften. De zorgcoördinator, ondersteund door een gespecialiseerd zorgteam (gedragsspecialist, RT, schakelklasleerkracht, specialist meer- en hoogbegaafdheid, specialist motorische ontwikkeling, bouwcoördinatoren, schoolpsycholoog, PO-VO overgangsdeskundige en directie), coördineert deze zorg. Onze burgerschapsdoelen richten zich op: * Respectvol gedrag conform algemeen aanvaarde waarden en normen. * Kennis van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger. * Begrip van belangrijke geestelijke stromingen in Nederland en respectvolle omgang met seksualiteit en diversiteit. Als openbare, gemengde en Vreedzame school leggen we de nadruk op individualiteit en gemeenschapsvorming. Via het Vreedzaam-programma leren kinderen omgaan met verschillen en conflicten. De school functioneert als een oefenplaats voor maatschappelijke thema's, waarbij de Vreedzaam-lessen leidend zijn en expliciet bijdragen aan onze burgerschapsdoelen. We werken aan een betere samenhang tussen onze activiteiten en hun bijdrage aan deze doelen. Kansengelijkheid begint bij kwalitatief goed onderwijs voor iedereen, een rijk en kennisrijk curriculum, aandacht voor elk kind en hoge verwachtingen. Als voorloper in de Rijke Schooldag ontwikkelen we een breed naschools aanbod in samenwerking met externe partners, wat de verdere ontwikkeling van ons IKC versterkt. Met Akros werken we al langere tijd aan een doorgaande lijn van onderwijs en opvang voor kinderen van 2 tot 13 jaar binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC). De zorg en het onderwijs zijn nauw op elkaar afgestemd, waarbij pedagogisch medewerkers actief participeren in het onderwijs, met name bij specifieke zorgvragen. Deze samenwerking is organisch gegroeid en formeel vastgelegd. We onderzoeken de formalisering van het IKC en overwegen uitbreiding met dagopvang voor 0-2 jarigen, geïntegreerd met het aanbod van de Rijke Schooldag.

Hoe garandeert onze school de onderwijskwaliteit?

Ons kwaliteitsbeleid is gebaseerd op vijf kernthema's: doen we de juiste dingen, doen we ze goed, hoe weten we dit, delen anderen deze mening en wat doen we met deze informatie? Om deze vragen te beantwoorden, hanteren we duidelijke informatie, effectieve instrumenten en een helder beleid, in nauwe samenwerking met het schoolbestuur, de gemeente en de Inspectie van het Onderwijs. Elke vier jaar stellen wij een schoolplan op dat onze beleidsvoornemens en die van het schoolbestuur (vastgelegd in het strategisch beleidsplan AWBR) voor de komende periode uiteenzet. Ons meest recente schoolplan, vastgesteld op 1 september 2023, focust op onze ambities en onderwijskwaliteit. Het toont onze eigen kwaliteitsstandaarden en hoe we voldoen aan de wettelijke basiskwaliteitseisen. Het schoolplan bevat een plan van aanpak dat per schooljaar de uitvoering van onze ambities en te behalen doelen beschrijft, uitgewerkt in een schooljaarplan. Jaarlijks evalueren we met het team en schoolbestuur het voorgaande schooljaar en stellen we het komende schooljaarplan bij waar nodig. Zowel het vierjarige schoolplan als het jaarlijkse schoolplan wordt voorgelegd aan de medezeggenschapsraad ter instemming en doorgestuurd naar de Inspectie van het Onderwijs. We gebruiken de kwaliteitsvragenlijsten van 'Scholen op de Kaart' voor leerkrachten, ouders en leerlingen om de kwaliteit van ons onderwijs te evalueren en ontwikkelpunten te formuleren voor onze plannen. De schoolbestuurder monitort de kwaliteit van onze scholen via jaarlijkse gesprekken met directie, zorgcoördinator, ouders en leerlingen, gebaseerd op vastgestelde kwaliteitsindicatoren. Schoolresultaten worden cyclisch besproken. Deze systematische aanpak waarborgt de continue verbetering van ons onderwijs. De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt en bevordert de onderwijskwaliteit en onderzoekt het toezicht op scholen en financieel beheer op bestuursniveau.

Ontdek ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen op Joop en Willy Westerweel

Toelichting van de school

Op Basisschool Joop en Willy Westerweel in Amsterdam bieden we een rijke en veilige leeromgeving speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Ons programma voor het jonge kind legt een sterke basis voor toekomstig succes, met aandacht voor zowel educatieve als sociale ontwikkeling. Wij geloven in de kracht van vroeg beginnen. Daarom stimuleren we de nieuwsgierigheid en het ontdekkingsvermogen van uw kind vanaf de eerste schooljaren. Met een team van toegewijde professionals zorgen we voor een warme overgang naar de basisschool.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Joop en Willy Westerweel voor jonge kinderen?

Basisschool Joop en Willy Westerweel biedt diverse extra programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Een belangrijk onderdeel hiervan is onze focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is gericht op het verrijken van de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en de sociaal-emotionele groei van peuters en kleuters. Met VVE zorgen we voor een optimale voorbereiding op het basisonderwijs, waarbij elk kind de kans krijgt om zijn of haar talenten volop te benutten.

Basisschool Joop en Willy Westerweel biedt diverse extra programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Een belangrijk onderdeel hiervan is onze focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is gericht op het verrijken van de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en de sociaal-emotionele groei van peuters en kleuters. Met VVE zorgen we voor een optimale voorbereiding op het basisonderwijs, waarbij elk kind de kans krijgt om zijn of haar talenten volop te benutten.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor een vliegende start

Met welke partners werkt Basisschool Joop en Willy Westerweel samen voor programma's voor jonge kinderen?

Om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor onze jongste leerlingen te garanderen, werkt Basisschool Joop en Willy Westerweel nauw samen met gespecialiseerde partners. Een van onze waardevolle samenwerkingsverbanden is met Akros. Akros is een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in kinderopvang en welzijn. Door deze samenwerking kunnen we profiteren van hun expertise op het gebied van vroege kinderontwikkeling. Samen met Akros streven we ernaar om een naadloze doorgaande lijn te creëren van kinderopvang naar basisonderwijs, wat essentieel is voor een stabiele en stimulerende omgeving voor elk kind.

Om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor onze jongste leerlingen te garanderen, werkt Basisschool Joop en Willy Westerweel nauw samen met gespecialiseerde partners. Een van onze waardevolle samenwerkingsverbanden is met Akros. Akros is een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in kinderopvang en welzijn. Door deze samenwerking kunnen we profiteren van hun expertise op het gebied van vroege kinderontwikkeling. Samen met Akros streven we ernaar om een naadloze doorgaande lijn te creëren van kinderopvang naar basisonderwijs, wat essentieel is voor een stabiele en stimulerende omgeving voor elk kind.

Team | Joop en Willy Westerweel in Amsterdam | [2025] Schoolregister