
Schoolweging
De schoolweging van Joop Westerweel school is 33,41 , met een spreiding van 8,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,86% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, waarmee de school de landelijke signaleringswaarde (85%) overtreft. Het percentage ligt weliswaar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (93,89%), maar bevestigt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,14% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Ondanks deze prestatie scoort de school iets onder het vergelijkingsgemiddelde (50,17%), wat ruimte laat voor verbetering in het stimuleren van excellente prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere opleidingsniveaus: 21,82% havo, 18,18% vwo en 9,09% havo/vwo-advies (samen 49,09%). Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (samen 45,61%). Praktijkonderwijsadvies komt met 0% duidelijk lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij het academische profiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Joop Westerweel school | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 173.59 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten De tussentijdse resultaten vormen een onderdeel van het in kaart brengen van de leerontwikkeling van de kinderen. Als er een methodegebonden toets of Leerling in Beeld toets is afgenomen wordt een analyse gemaakt door de leerkracht. Naast de leerkracht kijkt ook de zorgcoördinator mee. Tijdens de groepspresentaties worden de resultaten geëvalueerd. Methodegebonden toetsen die zijn afgenomen worden ook gebruikt voor het in kaart brengen van de leerontwikkeling. Met deze gegevens maakt de leerkracht een groepsoverzicht. Hierin staat bij welke onderdelen de leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. De tussenresultaten vormen niet een doel op zich, maar maken onderdeel uit van het hele leerproces. Doorstroomtoets Vanaf vorig schooljaar is er de Doorstroomtoets Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. Vanaf schooljaar 2023-2024: 1 aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoets De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen met daarin de data zoals in het Tijdspad van de Kernprocedure Amsterdam zijn opgenomen: De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er is 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: Leerlingen in groep 7 bespreken eind groep 7 met ouders/verzorgers hun doorstroommogelijkheden. Dit noemen we in de Kernprocedrure Amsterdam 'het doorstroomperspectief gesprek'. Leerlingen ontvangen in groep 8 tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken van 3 t/m 7 februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Bijstelling schooladvies 17 – 24 maart. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk digitaal, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school, als het passend is, een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit motiveren. Besturen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen. Op onze school wordt gebruik gemaakt van de Cito Doorstroomtoets. Toetsinhoud De doorstroomtoets bestaat net als bij de Centrale Eindtoets uit de onderdelen Taal en Rekenen. Zie voor verdere informatie over Doorstroomtoets: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool Keuzegids/Kernprocedure In Amsterdam ontvangen alle ouders van de leerlingen in groep 8 de Keuzegids. De Keuzegids helpt ouders en leerlingen uit groep 8 van de basisschool bij de keuze voor het vervolgonderwijs. In de Keuzegids wordt de Amsterdamse procedure van basisschool naar voorgezet onderwijs (de zogenaamde Kernprocedure) uitgelegd aan ouders. Meer informatie over de kernprocedure vindt u op de website http://www.voschoolkeuze020.nl/home Hier kunt u eveneens de brochure Kernprocedure en Keuzegids downloaden. De resultaten van de Doorstroomtoets 2023-2024 van onze school vindt u op onze schoolkaart via www.scholenopdekaart.nl Informatie over VO-scholen Website van de VO-scholen Keuzegids 2025 (https://keuzegidsamsterdam.nl/)Open dagen VO-scholen https://www.scholenopdekaart.nl/middelbare-scholen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,11% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 27,78% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert de effectiviteit van het ‘maatwerkadvies’-systeem en de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Vreedzame School. We leren kinderen omgaan in een wereld van verschillen, van diversiteit. We leren ze ook dat conflicten erbij horen en dat ze daar op een constructieve manier mee om kunnen gaan. We geven de kinderen tools en vaardigheden mee. We vinden het essentieel dat kinderen leren samenwerken. Iedereen is anders, maar we horen wel bij elkaar. Kinderen willen gezien en gehoord worden.
Vreedzaam
Respect hebben voor elkaar
Conflicten lossen we samen op
Wat is de werkwijze van Joop en Willy Westerweel voor sociale ontwikkeling?
Joop en Willy Westerweel neemt jaarlijks de veiligheidsthermometer van de Vreedzame School af in de groepen 3 t/m 8. De resultaten worden besproken in de groep, de leerlingenraad en met het team. Leerkrachten vullen twee keer per jaar Leerling in Beeld in, wat wordt besproken met de zorgcoördinator.
Welke registratievorm(en) gebruikt Joop en Willy Westerweel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Joop en Willy Westerweel gebruikt de veiligheidsthermometer (groepen 3 t/m 8) en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.