
Schoolweging
De schoolweging van Al Jawhara (de Parel) is 35,34 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 93,99% van de leerlingen gehaald, wat significant boven het Amsterdamse gemiddelde van 92,97% ligt. Deze prestatie benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral gezien de relatief hoge schoolweging die een complexere leerlingenpopulatie aangeeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
93,99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (boven de inspectienorm van 85%). Vooral opvallend is het streefniveau: 52,55% van de leerlingen haalt dit hogere niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 34,3%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 35,34) uitdagend onderwijs biedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een tweedeling zien: 31,11% praktisch gericht (vmbo-b/k) tegenover 42,22% theoretische leerwegen (havo/vwo). Het vwo-advies (13,33%) ligt iets onder het Nederlands gemiddelde (18,61%), maar de combinatieadviezen zoals havo/vwo (11,11%) tonen een groeimindset. Opvallend is het hoge percentage vmbo-k adviezen (22,22% vs. 9,17% landelijk).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Al Jawhara (de Parel) | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.91 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces. Binnen de school zijn er afspraken gemaakt over de vaardigheidsscores die behaald dienen te worden. Als ondergrens hanteren wij de ondergrens van de inspectie. Als schoolnorm hanteren wij het landelijke gemiddeld. Voor de verschillende aanpakken: aanpak 1 laagste IV, aanpak II laagste II, aanpak laagste I. Deze tussenresultaten worden gerealiseerd door het geven van goed onderwijs op onze school en het evalueren van resultaten van methode toetsen. Onze school hanteert de norm dat de groep 80% of hoger moet scoren dit geldt ook voor de individuele leerlingen. Indien bovenstaande scores niet behaald worden, wordt er ingezet op groepshiaten of individuele hiaten. Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleidster.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,11% van de leerlingen zit op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 8,89% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). De 20% die boven advies presteert, weerspiegelt mogelijk voorzichtige advisering, gebruikelijk bij scholen met een hoge schoolweging. Deze cijfers onderstrepen de realistische inschattingen.
Sociale ontwikkeling
Actief burgerschap en sociale integratie Wij voeden onze kinderen op om te functioneren in een democratische samenleving, waaraan kinderen later moeten kunnen en willen deelnemen. Sociale en emotionele vaardigheden zijn belangrijk om te slagen in de maatschappij. Omgekeerd heeft de democratische samenleving behoefte aan actieve, betrokken en deelnemende burgers. Daar wil As-Siddieq West een bijdrage aan leveren in de vorm van actief burgerschap en sociale cohesie. Burgerschapsvorming brengt kinderen de basiskennis, vaardigheden en houding bij die nodig zijn om waar gewenst een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Bij burgerschap gaat het om DOEN. Op onze school streven wij vooral naar een combinatie van het aanleren van kennis, vaardigheid en houding en de kinderen de gelegenheid geven om deze nieuw verworven competenties toe te passen in de praktijk van alledag in de klas en in de school. We zien onze school dan ook als oefenplaats voor burgerschap. De ontwikkelingen in de maatschappij vragen dat scholen actief burgerschap en sociale integratie bevorderen, niet als apart vak, maar als vanzelfsprekend onderdeel van het onderwijs. Onze school is een school waarin een vanzelfsprekend gezag is, maar een gezag dat wel samen gaat met een grote eigen verantwoordelijkheid van leerlingen, met model gedrag van leraren, en met leerlingen die een stem krijgen. We willen hieraan een invulling geven door het programma ‘De Vreedzame School’ en in het verlengde hiervan een doorlopend leerplan, van groep 1 tot en met groep 8, voor ‘Democratische burgerschapsvorming in het onderwijs’. Met dit ‘programma’ bereiden we onze leerlingen voor op het burgerschap in de samenleving. Als basis voor dit programma is het begrip ‘democratisch burgerschap’ geoperationaliseerd in vijfpijlers: 1. Overleg, mening- en besluitvorming; 2. Omgaan met conflicten; 3. Verantwoordelijkheid voor de gemeenschap; 4. Omgaan met diversiteit en 5. Democratische geletterdheid. LEES MINDER
Overleg/mening-/besluitvorming
Omgaan met conflicten
Omgaan met diversiteit
Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool Al Jawhara (de Parel) voor sociale ontwikkeling?
Islamitische Basisschool Al Jawhara (de Parel) gebruikt sinds 2008-2009 het programma 'De Vreedzame School'. Groepsvergaderingen worden gebruikt voor democratisch overleg, discussie en besluitvorming. Leerlingen participeren actief en werken met weektaken, hebben keuzemogelijkheden en kennen hun mogelijkheden en beperkingen. De Islamlessen en de Vreedzame School lessen zijn geïntegreerd om elkaar te versterken. De school heeft contacten met andere scholen voor sociale integratie en diversiteit. Ouders en overblijfkrachten zijn geschoold in de taal en uitgangspunten van De Vreedzame School. De school versterkt sociale competenties zoals conflicthantering, communicatieve vaardigheden, omgaan met gevoelens, diversiteit, democratische kennis, vaardigheden en risicogedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt Islamitische Basisschool Al Jawhara (de Parel) om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Islamitische Basisschool Al Jawhara (de Parel) gebruikt 'Kijk!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.