
De resultaten van IKC Tuindorp in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Tuindorp, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Tuindorp bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Tuindorp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald op IKC Tuindorp
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op IKC Tuindorp meten we dit met de doorstroomtoets in groep acht. De landelijke signaleringswaarde voor dit basisniveau is 85%, een norm die we nastreven voor al onze leerlingen. Met een score van 91.34% op het fundamentele niveau, overtreft IKC Tuindorp de landelijke verwachting van 85%. Dit betekent dat een zeer groot deel van onze leerlingen de basisvaardigheden succesvol beheerst, wat een solide basis legt voor hun verdere ontwikkeling. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 93.36%, laten we zien dat onze leerlingen uitstekend presteren op dit cruciale niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties IKC Tuindorp
Het streefniveau op IKC Tuindorp daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Dit niveau wordt bepaald op basis van de specifieke leerlingpopulatie van onze school, met als doel zoveel mogelijk leerlingen hieraan te laten voldoen. Op IKC Tuindorp heeft 40.16% van de leerlingen het streefniveau behaald, wat aangeeft dat we continu werken aan het stimuleren van hogere prestaties. De signaleringswaarde voor ons streefniveau is vastgesteld op 36.3%. Hoewel dit percentage lager ligt dan het landelijk gemiddelde van 49.21%, blijven we ons inzetten om ook op dit hogere niveau de prestaties van onze leerlingen te verbeteren en te excelleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Tuindorp?
IKC Tuindorp in Amsterdam biedt kwalitatief basisonderwijs met een focus op de ontwikkeling van elke leerling. We delen graag de resultaten van onze leerlingen in groep 8 op basis van de CITO eindtoets en de doorstroomtoets. De gemiddelde scores op de CITO eindtoets van 2017 tot en met 2023 laten een stabiel beeld zien, met scores variërend van 534,5 in 2017 tot 528,3 in 2023. In het schooljaar 2020-2021 werd de eindtoets vanwege de coronapandemie niet afgenomen. Voor het schooljaar 2023-2024 is de CITO eindtoets vervangen door de doorstroomtoets, die een nieuwe normering kent. Onze gemiddelde score op deze doorstroomtoets is 172. Deze cijfers zijn exclusief leerlingen die we, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie, niet meenemen in de gemiddelde berekening. De uitstroom van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs in 2024 toont een brede spreiding. Het merendeel van de leerlingen stroomt door naar VMBO-B/K (6 leerlingen), VMBO-T (16 leerlingen) en Havo (10 leerlingen). Ook zijn er leerlingen die doorstromen naar Havo/VWO (3 leerlingen) en VWO (4 leerlingen). Praktijkonderwijs en VMBO-B zijn dit jaar niet voorgekomen in de uitstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC Tuindorp: De Vreedzame School
IKC Tuindorp stimuleert een positieve sociale ontwikkeling door middel van De Vreedzame School. We starten het schooljaar met de Gouden Weken, waarin we gezamenlijk schoolbrede afspraken maken en versterken. Wekelijkse lessen binnen De Vreedzame School en de inzet van Taakspel bevorderen de sociale cohesie en een gestructureerde werkwijze. Deze afspraken vormen de rode draad door ons onderwijs en zijn vastgelegd in een kwaliteitskaart. Vanaf schooljaar 2024-2025 integreren we thematisch onderwijs met de methode Wetenswaardig, gericht op kerndoelen voor burgerschapsvorming en een brede sociale ontwikkeling. De sociale vooruitgang van onze leerlingen monitoren we nauwgezet via Kindbegrip en de observaties van onze ervaren leerkrachten. In de bovenbouw vullen we dit aan met de sociale veiligheidsenquête via Vensters, voor een compleet beeld van de sociaal-emotionele groei.
Vertrouwen in elkaar
Samenwerken en leren
Gelijkwaardige behandeling
Hoe bevordert IKC Tuindorp de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
IKC Tuindorp bevordert de sociale ontwikkeling door een combinatie van bewezen methodieken. Met het programma Kindbegrip volgen we de leerlingen nauwgezet, terwijl de Vreedzame School-methode een positieve sociaal-emotionele groei stimuleert. Dit schooljaar interviewen we leerlingen van groep 7 en 8 na de sociale veiligheidsenquête om hun inzichten te verzamelen. Daarnaast verzorgt Kees van Overveld Maatwerk trainingen op het gebied van gedrag en sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen helpen ons bij het identificeren en implementeren van concrete verbeterpunten voor de sociale omgang binnen de school. We evalueren continu de effectiviteit van onze aanpak om de sociaal-emotionele vaardigheden van alle kinderen te optimaliseren.
Welke registratiemethoden gebruikt IKC Tuindorp voor sociale opbrengsten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen effectief in kaart te brengen, hanteert IKC Tuindorp diverse registratiemethoden: * Sociaal Emotionele Vragenlijst * Zien observatiesysteem * Focus PO voor de kleutergroepen (groep 1-2)
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Zien
- Focus PO voor de groepen 1-2
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden op IKC Tuindorp toegepast?
Op IKC Tuindorp zetten we verschillende effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om een veilige en positieve leeromgeving te creëren: * Kanjer trainingen * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) * Taakspel * De Vreedzame School
- Kanjer trainingen
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Taakspel
- Vreedzame school
Inspectierapport IKC Tuindorp: Kwaliteit en Ontwikkeling
Sinds vorig schooljaar hanteert de onderwijsinspectie een vernieuwde aanpak, waarbij het toezicht wordt gebaseerd op een kwaliteitskalender van ons bestuur, ASKO. Deze aanpak bepaalt welke scholen breder worden geëvalueerd en welke specifieke aandacht krijgen. De verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit ligt primair bij het bestuur en de scholen zelf. Het bestuur draagt zorg voor de continue verbetering en borging van het onderwijs. Hierdoor hanteren we een bestuursgerichte aanpak, waarbij ons IKC steeds meer zelf de kwaliteit evalueert, met de inspectie als aanvullende partner. Met trots delen we dat de onderwijsinspectie ons bestuur vorig jaar heeft bezocht. Voor gedetailleerde inzichten in hun bevindingen kunt u terecht op de website van de onderwijsinspectie: www.onderwijsinspectie.nl. Meer lezen