
Schoolweging
De schoolweging van Tuindorp Amsterdam is 33,64 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 91,34% ruimschoots gehaald, boven de landelijke norm van 85%. Toch ligt dit percentage iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 93,36%, wat wijst op aandachtspunten in basisvaardigheden voor een deel van de leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
IKC Tuindorp behaalt met 40,16% het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 36,3%. Desondanks scoort de school lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 49,21%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 33,64).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 15,22% havo en 10,87% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-b/k-advies (10,87% vs. 4,04% regio), passend bij de schoolweging. Praktijkonderwijsadvies (2,17%) blijft beperkt en ligt net boven het regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Tuindorp Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 175.23 | 172.95 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school volgt de resultaten van het onderwijsleerproces door het dagelijks leerproces goed te volgen en door regelmatig toetsen af te nemen. Dit kunnen toetsen binnen de methode of methode-onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld, hierna LIB te noemen) zijn. Twee keer per jaar worden leerlingen volgens LIB getoetst op spelling, lezen, rekenen en begrijpend lezen. De resultaten van deze toetsen worden verwerkt en gedurende de hele schoolloopbaan van de leerling bewaard. De ontwikkeling van de kinderen in groep 1 en 2 volgen wij met Focus PO, een observatie en registratiesysteem. Wij maken gebruik van de LIB toets fonemisch bewustzijn en toetsen van de methode. Na de afname van de LIB toetsen onderzoeken en evalueren wij als team de opbrengsten. De data van deze toetsen gebruiken wij om er van te leren en ons onderwijs beter te maken. Analyseren op schoolniveau. Hoe hebben de groepen gepresteerd? We vergelijken groepen met elkaar, met zichzelf en onderzoeken de trend van de afgelopen jaren. Analyseren op groepsniveau. Hoe heeft de groep het gedaan? Zijn ze als groep gegroeid, of juist niet? Op welke vakken zijn de groepen gegroeid? Welke doelen worden op groepsniveau nog niet behaald? Wat zijn de hiaten? Analyseren op kindniveau. Hoe heeft de leerling zich ontwikkeld? Maakt de leerling een goede groei door? Op welke vakken? Welke doelen beheerst de leerling wel/ of nog niet? Als een groep of individuele leerling onvoldoende groei laat zien, geeft ons dit een duidelijk signaal om nog dieper te onderzoeken hoe dit komt. Wat is er gebeurd? Wat heeft deze groep of leerling nodig? Is het onderwijs in de groep van voldoende kwaliteit? Voldoet de methode nog aan onze wensen? Hoe is de sfeer in de groep? Wanneer wij afwijkende signalen zien, wordt er door de intern begeleider en de leerkracht van de groep een plan gemaakt om het onderwijs in die groep dusdanig aan te passen zodat het optimale leerrendement uit de kinderen wordt gehaald. Soms is er voor een leerling extra ondersteuning nodig, die wij vervolgens bieden. Hiervoor wordt er een groepsplan opgesteld. Op basis van een door de intern begeleider (samen met de groepsleerkracht) opgesteld handelingsplan wordt er aan de leerling extra ondersteuning binnen of buiten de groep geboden. We gaan ervan uit dat elke leerling zich op eigen wijze kan ontwikkelen. De ouders worden geïnformeerd wanneer extra ondersteuning geboden wordt. Daarnaast gaan wij in overleg over waarmee u uw kind thuis kunt helpen. Ouders en school zijn educatieve partners. Mocht u zich zorgen maken of vragen hebben over uw kind dan bespreekt u dit in eerste instantie met de groepsleerkracht. Hij/zij maakt uw kind de hele dag mee en heeft een goede kijk op de ontwikkeling van uw kind. Wanneer de leerkracht of u, als ouder, behoefte heeft aan de expertise van de interne begeleider, kan zij aansluiten bij een gesprek. De verantwoording voor de leerling blijft bij de leerkracht die ondersteund kan worden door de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,18% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 29,55% boven advies, wat duidt op een goede doorstroombegeleiding. De combinatie van intensieve monitoring en differentiatie in de middenbouw lijkt hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Op IKC Tuindorp wordt De Vreedzame school ingezet. Het schooljaar start met de Gouden Weken waarin veel tijd en aandacht is voor de afspraken die schoolbreed gelden op IKC Tuindorp. Daarnaast zijn er wekelijks lessen van Vreedzame School en kan Taakspel worden ingezet. Het gestructureerd werken aan de afspraken in de groep versterkt de sociale cohesie. De afspraken zijn een rode draad binnen onze school en zijn vastgelegd in een kwaliteitskaart. Vanaf schooljaar 2024-2025 zullen wij ons thematisch onderwijs vormgeven door middel van de methode Wetenswaardig. Met deze methode werken wij aan de kerndoelen voor burgerschapsvorming. We volgen de sociale ontwikkeling van de kinderen middels Kindbegrip en de observaties van de leerkrachten in de groep. In de bovenbouw nemen wij ook de sociale veiligheidsenquête af via Vensters. LEES MINDER
Vertrouwen
Samen
Gelijkwaardig
Wat is de werkwijze van IKC Tuindorp voor sociale ontwikkeling?
IKC Tuindorp stimuleert de sociale ontwikkeling van kinderen door hen op de voet te volgen met het programma Kindbegrip en door de inzet van de methode Vreedzaam op school. Leerlingen van groep 7 en 8 worden geïnterviewd na de afname van de sociale veiligheidsenquête. Kees van Overveld begeleidt de school dit jaar met maatwerktrainingen over gedrag en sociaal-emotioneel leren. Verbeterpunten zijn: dezelfde gedragsafspraken door de hele school, betere begeleiding tijdens het buitenspelen, een mooier gebouw en een groter speelveld (meegenomen in de nieuwbouwplannen) en minder invallers of invallers die de school en de kinderen beter kennen. Ook in 2024-2025 blijft het een aandachtspunt om alle gedragsafspraken af te stemmen en gelijk te trekken en de regels zichtbaar te maken in de school. De pauzeroosters zijn veranderd en het spelmateriaal is aangevuld. Er is meer en beter toezicht op het plein en de kinderraad is opgericht. Een groep leerlingen volgt de mediatorentraining en wordt tijdens het buitenspelen volgens een rooster ingezet als Pleincoaches.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Tuindorp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Tuindorp gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Zien en Focus PO.