
De resultaten van IKC NoordRijk in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC NoordRijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC NoordRijk bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC NoordRijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op IKC NoordRijk
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een minimale norm van 85% voor dit basisniveau. Deze 85% fungeert als landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, van toepassing op alle basisscholen. Op IKC NoordRijk zien we dat een aanzienlijk deel van onze leerlingen dit cruciale niveau haalt, wat wijst op een sterke basis. Onze focus ligt op het garanderen dat iedere leerling de benodigde fundamenten meekrijgt voor een succesvolle toekomst. Dit niveau is cruciaal voor de verdere ontwikkeling en het succes op het voortgezet onderwijs. We streven ernaar dit percentage zo hoog mogelijk te houden.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op IKC NoordRijk
Het streefniveau daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren, verder dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze schoolspecifieke norm helpt ons om onze prestaties af te zetten tegen een relevante benchmark, rekening houdend met de diverse achtergronden van onze leerlingen. IKC NoordRijk zet zich in om deze ambitieuze doelen te realiseren, wat resulteert in uitstekende leerresultaten. De resultaten tonen aan dat we goed presteren ten opzichte van de landelijke vergelijking, wat de inzet van ons team en de motivatie van onze leerlingen weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC NoordRijk?
Transitie naar de Doorstroomtoets: Jouw Gids voor Voortgezet Onderwijs Per schooljaar 2023-2024 is de traditionele eindtoets vervangen door een vernieuwde doorstroomtoets. Dit markeert een belangrijke ontwikkeling in het proces om een passend advies voor het vervolgonderwijs te garanderen. Het Pad naar het Voortgezet Onderwijs: Een Duidelijk Tijdspad Eind groep 7: Een oriënterend gesprek met ouders, verzorgers en de leerling vormt de start. Hierin bespreken we de mogelijke vervolgstappen in het voortgezet onderwijs. November (begin groep 8): De Cito-toetsen, waaronder de B8 toetsen, worden afgenomen. Deze toetsen geven een eerste indicatie van de leerprestaties. Midden januari (groep 8): Voorlopige adviesgesprekken vinden plaats. Samen met ouders en de leerling bespreken we een voorlopig advies. Dit advies wordt zorgvuldig opgesteld door het team, inclusief de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie. We kijken hierbij naar diverse factoren zoals leerprestaties, werkhouding, motivatie en de algemene ontwikkeling van de leerling. Indien nodig, bieden we begeleidend advies over het meest geschikte schooltype. Februari: De doorstroomtoets wordt afgenomen door alle leerlingen van groep 8. Deze toets meet de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het voortgezet onderwijs. Maart: Definitieve adviesgesprekken worden gevoerd. De resultaten van de doorstroomtoets, gecombineerd met de voortdurende ontwikkeling van de leerling, vormen de basis voor het definitieve advies. Eind maart: Alle leerlingen schrijven zich in bij de door hen gekozen school voor het voortgezet onderwijs. Dit proces waarborgt gelijke kansen voor elke leerling, zodat zij terechtkomen op een school die past bij hun niveau en voorkeur. Doorlopende Toetsing en Onderwijsontwikkeling Naast de doorstroomtoets, voeren we gedurende het hele schooljaar diverse methodetoetsen en de 'Leerling in Beeld' toetsen (Cito) uit. De resultaten van deze toetsen analyseren we grondig. Op basis van deze analyses passen we ons onderwijsaanbod continu aan. Zo zorgen we ervoor dat elke leerling de ondersteuning en uitdaging krijgt die hij of zij nodig heeft om succesvol te zijn in het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Groei bij IKC NoordRijk
Bij IKC NoordRijk koesteren we een positief sociaal en moreel klimaat. Dit creëren we door een omgeving te bieden waarin leerkrachten met plezier en zelfvertrouwen werken, en kinderen zich veilig, gehoord en gewaardeerd voelen. We stimuleren wederzijds begrip en positieve interacties, waarbij de unieke krachten van elk kind worden benut. Dagelijks integreren we de principes van De Vreedzame School in onze lessen. Hiermee bevorderen we actief hoe we met elkaar omgaan en bouwen we aan een gemeenschap gebaseerd op de vijf kernprincipes van een Vreedzaam IKC.
Inclusiviteit: Iedereen hoort erbij.
Conflictresolutie: Conflicten lossen we op door open communicatie.
Samenwerking: We ondersteunen en helpen elkaar actief.
Hoe bevordert IKC NoordRijk de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC NoordRijk hanteert de methodiek van De Vreedzame School, waarbij kinderen wekelijks lessen volgen gericht op sociale competenties. Deze lessen versterken hun vaardigheden om effectief met anderen om te gaan, bij te dragen aan de samenleving en zich persoonlijk te ontwikkelen. Een sterke sociale basis creëert een veilige leeromgeving en is essentieel voor academisch succes. Via Kindbegrip monitoren we de sociale vooruitgang van onze leerlingen. Elke klas heeft een 'Vreedzame School'-muur en we werken aan een schoolgrondwet met kernwaarden die door iedereen worden nageleefd. Leerlingen vanaf groep 5 vertegenwoordigen hun klas in de Leerlingenraad, en getrainde mediatoren helpen bij het oplossen van conflicten.
Welke tools gebruikt IKC NoordRijk voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen, maakt IKC NoordRijk gebruik van: * Kindbegrip.
- Kindbegrip
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op IKC NoordRijk?
IKC NoordRijk zet zich in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van: * De Vreedzame School.
- Vreedzame school
IKC NoordRijk: Officiële Inspectierapportage voor Ouders en Leerkrachten
Ontdek de kwaliteitsbeoordeling van IKC NoordRijk door de onderwijsinspectie. In juni 2018 vond een herstelonderzoek plaats, naar aanleiding van de eindtoetsscores. Dit onderzoek resulteerde in een algehele positieve beoordeling van de school op alle onderzochte onderdelen. Het leerstofaanbod op IKC NoordRijk is breed opgezet en dekt alle essentiële ontwikkelingsgebieden. De inspectie constateerde een stimulerende leeromgeving waarin leerlingen zichtbaar taakgericht te werk gaan. De kwaliteit van het lesgeven is schoolbreed van een voldoende niveau. Daarnaast was de inspectie zeer te spreken over het positieve pedagogische klimaat. Er heerst een sfeer van plezier en veiligheid, wat essentieel is voor een optimale leerontwikkeling van elk kind binnen onze gemeenschap.