
Schoolweging
De schoolweging van NoordRijk is 29,78 , met een spreiding van 8,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 94,3% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de schoolvisie op basisvaardigheden voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Waar adviezen bekend zijn (3,77% van de leerlingen), ligt de focus op theoretische leerwegen: 1,89% vwo-advies en 1,89% vmbo-k. De brede mogelijkheden sluiten aan bij de diversiteit van de wijk, hoewel het hoge percentage onbekende adviezen (96,23%) verdere analyse bemoeilijkt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | NoordRijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 175.23 | 173.08 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Niet alleen de Cito resultaten nemen een belangrijke plaats in binnen het leerproces, maar ook alle methodetoetsen. Aan de hand van al deze toetsresultaten bekijkt de leerkracht wat de groep of het individuele kind nodig heeft. Er worden nieuwe haalbare doelen gesteld en tevens wordt gekeken welke materialen en/of middelen hierbij nodig zijn. Na elke methodetoets stelt de leerkracht een "actie op maat "op voor zijn groep waarin wordt aangegeven op welke wijze men in de klas werkt om de niet behaalde doelen als nog te kunnen halen. We noemen dat ook wel onderwijs op maat. Met deze actieplannen wordt dagelijks gewerkt. Zo vindt er na elke Citoperiode een evaluatie plaats op zowel groeps- als op schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 38,1% van de leerlingen boven advies presteert in het VO (vergeleken met 25,27% landelijk). Slechts 2,38% zit onder advies, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op schoolniveau streven we naar een positief sociaal en moreel klimaat waarin: leerkrachten prettig werken, handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt, kinderen zich veilig voelen, kinderen zich gehoord voelen, iedereen bereid is zich te verplaatsen in de ander, iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat, de eigen kracht van kinderen benut wordt. Dagelijks besteden wij aandacht aan de wijze waarop wij met elkaar omgaan d.m.v. de lessen van de Vreedzame School. Daarnaast neemt de school actief deel aan de totstandkoming van een Vreedzame Wijk. Binnen heel IKC NoordRijk zijn we bezig met het opstellen van een grondwet, waarin de waarden van een Vreedzaam IKC staan beschreven. LEES MINDER
Wij zorgen dat iedereen erbij hoort
Wij lossen conflicten op door te praten
Wij helpen elkaar
Wat is de werkwijze van IKC NoordRijk voor sociale ontwikkeling?
IKC NoordRijk is een Vreedzame School en geeft wekelijks lessen hierover. Kinderen leren sociale competenties om goed met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. De school heeft een Vreedzame Schoolmuur en werkt aan een grondwet met kernwaarden. De school heeft mediatoren die conflicten oplossen en een leerlingenraad.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC NoordRijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC NoordRijk gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.