
Schoolweging
De schoolweging van De Brink Amsterdam is 35,25 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,86% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Hoewel iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (92,97%), is dit sterk binnen de context van een schoolweging van 35,25.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,06% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 34,3% en iets hoger dan vergelijkbare scholen (47,56%). Dit reflecteert effectief maatwerk, vooral gezien de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
20% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, hoger dan de omgeving (16,45%). Praktijkonderwijs scoort met 10% aanzienlijk boven regionale cijfers (1,01%). Het aandeel vwo-adviezen (16,67%) benadert landelijke trends (18,61%), wat een gebalanceerde advisering toont.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Brink Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.7 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ontwikkeling en resultaten We gebruiken op onze school methode-toetsen en onafhankelijke toetsen (leerling in beeld) om de ontwikkeling van leerlingen te monitoren. Voor kleuters gebruiken we gestandaardiseerde observatielijsten. De resultaten van de toetsen analyseren we op leerling-, groep- en schoolniveau. De analyse geeft ons inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs. En het geeft handvatten om tegemoet te komen aan onderwijsbehoeften van individuele leerlingen. We hebben op basis van resultaten uit het verleden streefdoelen opgesteld. Met de streefdoelen hebben we een kader waarop we ons kunnen richten. Het zijn onderwijsresultaten die met de juiste inspanning, zijn te realiseren. Drie keer per jaar stelt iedere leerkracht groepsplannen op. In dit plan legt de leerkracht vast welke stof aan de orde komt en hoe de stof wordt aangeboden. De leerkracht maakt onderscheid tussen leerlingen die extra instructie en ondersteuning nodig hebben en leerlingen die zich de stof zelfstandig eigen kunnen maken. Door het werk dagelijks te beoordelen, krijgt de leerkracht snel inzicht in opvallende resultaten en kan de aanpak aanpassen. De streefdoelen zorgen over dat doelen niet naar beneden worden bijgesteld, maar een beter aansluitende aanpak wordt gekozen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (17,86%) ligt hoger dan landelijk (11,81%), mogelijk door complexe thuissituaties. Toch slaagt 17,86% erin boven advies uit te stijgen, wat aansluit bij de beschreven talentbegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Op IKC de Brink werken we uit de kernwaarden (de selcompetenties) We hebben een gezamelijke visie op ons handelen vanuit pedagogisch tact, met als hoofddoel: We sluiten niemand buiten. We hebben afspraken over hoe we met elkaar omgaan, hoe we elkaar aanspreken en hoe we problemen oplossen. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Kinderen, medewerkers en ouders worden meegenomen in ons beleid, zie voor uitgebreide informatie ons sociale veiligheidsbeleidsplan. LEES MINDER
Besef van jezelf en zelfmanagement
Besef van de ander en verbinding met de ander
Keuzes kunnen maken
Wat is de werkwijze van IKC de Brink voor sociale ontwikkeling?
IKC de Brink hecht veel waarde aan een veilig pedagogisch klimaat voor alle 250 leerlingen, interne en externe medewerkers, en ouders. Er wordt gestart met 'preventie' om dit te borgen. Elk schooljaar wordt begonnen met de gouden weken, waarin aandacht wordt besteed aan kennismaking en afspraken in de klas. In januari volgen de zilveren weken, waarin de focus ligt op de omgang in de klas en de klassensfeer. In alle groepen wordt het programma Leefstijl en de methode Taakspel gebruikt. Elke maand start een nieuw schoolbreed thema van Leefstijl. Het onderwerp menselijk lichaam (groep 1-8) en vragen rondom relaties en seksualiteit (bovenbouw) worden behandeld binnen het curriculum, leidend hierbij zijn gedeelde waarden en transparantie. De focus ligt op weerbaarheid. Kinderen leren deze vragen te stellen bij de juiste bron, zoals hun ouders of iemand die zij vertrouwen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Brink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC de Brink gebruikt Kijk!, Hart en Ziel, de Leuvense betrokkenheidschaal en Vensters (leerlingenonderzoek) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Brink?
IKC de Brink gebruikt Alles Kidzzz, Leefstijl, Taakspel, Rots en Water, Stoptraining (kleuters) en Groeiklas voor sociaal-emotioneel leren.