IBS Elif Amsterdam
Winterdijkstraat 10
1079 GT Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.56
Spreiding
5.94

De schoolweging van Elif Amsterdam Zuid is 34,56 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,75% scoort op fundamenteel niveau, iets onder regionale scholen (92,97%) maar ruim boven inspectie-eis van 85%. De school slaagt hiermee in basiskwalificatie voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, fors hoger dan de inspectienorm (34,3%) en regionale vergelijking (47,56%). Dit benadrukt de effectiviteit van onderwijsaanbod, met name voor taalvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 58,82% krijgt vmbo-(g)t of hoger (waarvan 11,76% havo/vwo en 5,88% vwo), tegenover 11,76% praktijkonderwijs/vmbo-b. Dit is nadrukkelijk hoger dan regio (praktijkonderwijs: 1,01%, vwo: 18,61%). De sterke focus op doorstroom naar theoretische leerwegen valt op.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsElif Amsterdam ZuidGemeente AmsterdamNederland
LIB175175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij houden de ontwikkeling van al onze leerlingen bij in ons leerlingvolgsysteem. Het doel hiervan is om zo snel mogelijk te signaleren wanneer een kind hulp nodig heeft. Wij maken hierbij gebruik van de volgende middelen: methodetoetsen, methode onafhankelijke toetsen en eigen observaties. In de groepen 3 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van methode gebonden toetsen. Deze horen bij onze lesmethodes en controleren na ieder hoofdstuk in welke mate de leerling de aangeboden stof beheerst. Zo kan de leerkracht bepalen of er extra ondersteuning of uitdaging nodig is. Hiernaast nemen we twee maal per jaar Cito-toetsen af van Cito Leerling in Beeld, in het midden van het jaar én aan het eind van het jaar. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, waardoor wij het niveau van een leerling of een groep kunnen vergelijken met het landelijk gemiddelde. Leerkrachten analyseren deze resultaten en bespreken ze met de leerlingen en ouders, waarbij ze kijken naar zowel successen als gebieden waar nog groei mogelijk is. Voor de groepen 3 t/m 8 wordt er getoetst op de gebieden spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, en rekenen. Na de midden- en eindmeting monitoren de intern begeleider en de directeur de tussenresultaten van alle leerlingen op school. Samen met de betreffende leerkracht voeren zij een analysegesprek waarin ze onder andere bespreken hoeveel vooruitgang een groep heeft geboekt binnen een bepaald vakgebied, hoe tevreden ze zijn met deze vooruitgang en welke stappen er genomen moeten worden als er meer groei nodig is voor het volgende toetsmoment. In de gehele school wordt gewerkt met observatiesystemen. In onze kleutergroepen wordt gewerkt met het kleuterobservatiesysteem \"Ontwikkeldriehoek.\" De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen van groep 3 t/m 8 wordt in kaart gebracht met \"Kindbegrip.\" Deze nemen we ook twee keer per jaar af en ook deze lijsten worden geanalyseerd en acties uiteengezet.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

25,64% presteert boven advies (t.o.v. 11,81% landelijk), met slechts 5,13% onderadvisering. Dit weerspiegelt het zorgvuldige adviesproces met doorstroomgesprekken al in groep 7 en tussentijdse toetsmonitoring.